W związku z planowaną akcją protestacyjną lekarzy weterynarii wolnej praktyki Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w dniu 6 sierpnia br. ogłosiło komunikat dotyczący spornych kwestii.
W dniu 14 czerwca 2004 r. Komitet Protestacyjny Ogólnopolskiego Porozumienia
Stowarzyszeń Lekarzy Weterynarii Wolnej Praktyki zgłosił do Ministra Rolnictwa i
Rozwoju Wsi szereg postulatów, które dotyczyły głownie:
W wyniku tych spotkań ustalono, że zostanie opracowany nowy projekt
rozporządzenia w którym będą uwzględnione postulaty protestujących lekarzy
weterynarii.
Dnia 16 czerwca 2004 r. Przedstawicielom Komitetu Protestującego przekazano
pismo Ministra Finansów z 16 czerwca br. (PP1/811-471/PELM-276/04KSz) stanowiące
odpowiedź na wystąpienie Ministra Rolnictwa z dnia 22 kwietnia 2004 r.
(ŻWppw.46-47/04(ar), w którym została ostatecznie rozstrzygnięta kwestia podatku
VAT zgodnie z postulatami lekarzy weterynarii.
W resorcie opracowano projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez
lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza
weterynarii i rozesłano go do uzgodnień międzyresortowych.
W dniu 25 czerwca br. Główny Lekarz Weterynarii wystąpił do Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi z wnioskiem o utrzymanie godzinowego systemu
wynagradzania lekarzy weterynarii w rzeźniach.
Szczegółowe uzasadnienie dla godzinowego systemu wynagradzania Główny Lekarz
Weterynarii przedłożył Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi w raporcie w sprawie
Obwodów Urzędowego Badania Zwierząt Rzeźnych i Mięsa, wyznaczeń do wykonywania
czynności związanych z badaniem zwierząt rzeźnych, wynagrodzeniem za wykonywane
czynności wraz ze wstępna analizą etatyzacji w zakładach o dużej zdolności
ubojowej, w którym przedstawiono m.in. wady systemu wynagradzania lekarzy
weterynarii nadzorujących ubój zwierząt rzeźnych od każdej zbadanej sztuki
zwierzęcia.
W związku ze stanowiskiem Głównego Lekarza Weterynarii odnośnie godzinowego
systemu wynagradzania lekarzy weterynarii różniącym się od stanowiska Komitetu
Protestacyjnego Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Lekarzy Weterynarii Wolnej
Praktyki – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi pismem z dnia 14 lipca 2004 r.
zaprosił Komitet Protestacyjny, Prezesa Krajowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej
oraz Głównego Lekarza Weterynarii na spotkanie w dniu 16 lipca br., w celu
dokonania ostatecznych uzgodnień projektu rozporządzenia w sprawie warunków i
wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i
inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii.
Ogólnopolskie Porozumienie Stowarzyszeń Lekarzy Wolnej Praktyki pismem z dnia
14 lipca 2004 r. (Kp18/z/2004) powiadomiło o niemożności udziału w rozmowach z
uwagi na sezon urlopowy.
W związku z argumentami przedłożonymi przez Głównego Lekarza Weterynarii w
części dotyczącej systemu wynagradzania lekarzy weterynarii, Kierownictwo
Resortu zdecydowało o utrzymaniu godzinowego systemu wynagradzania również w
rzeźniach o dużej zdolności ubojowej oraz wprowadzenie tego systemu w rzeźniach
o małej zdolności ubojowej.
Wynagrodzenie za każdą godzinę nadzoru lekarza weterynarii ustalono na 41 zł.
Za przyjęciem rozwiązania zaproponowanego przez Głównego Lekarza Weterynarii,
przemawiały następujące argumenty:
1) zlikwidowanie olbrzymich dysproporcji finansowych lekarzy weterynarii,
zatrudnionych zwłaszcza w rzeźniach o dużej zdolności ubojowej;
2)
zapobieżenie nieuzasadnionym dysproporcjom wynagrodzeń za wykonywanie tych
samych czynności przez różnych lekarzy weterynarii,
3) konieczność
wynikająca z ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej zawierania umów z osobami, a nie
podmiotami gospodarczymi.
Ponadto godzinowe wynagrodzenie pozwoli powiatowym lekarzom weterynarii na
ilościowo właściwą obsadę lekarską w poszczególnych rzeźniach a tym samym na
zapewnienie bezpieczeństwa zdrowia publicznego. Wprowadzenie zasady godzinowego
wynagrodzenia wychodzi naprzeciw oczekiwaniom społeczności weterynaryjnej, a
zwłaszcza lekarzom weterynarii, którzy obecnie pozbawieni są wyznaczeń lub
badają zwierzęta rzeźne i mięso w bardzo ograniczonym zakresie.
System wynagradzania od liczby zbadanych sztuk był krytykowany przez ekspertów z Unii Europejskiej i utożsamiany z systemem akordowym (duża liczba zbadanych zwierząt przy jak najmniejszym zatrudnieniu), który w skrajnych przypadkach mógł spowodować pogorszenie jakości nadzoru weterynaryjnego.