Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Rynek mięsa: coraz trudniej o surowiec

9 lipca 2004

Szybki wzrost cen mięsa wołowego i wieprzowego oraz duży popyt na rynku unijnym zwiększą przychody producentów mięsa i jego przetworów. W 2003 r. obroty ponad 3 tys. zakładów przekroczyły 18 mld zł. Jedną trzecią tej kwoty wygenerowały 42 największe firmy.

W br. ich przychody powinny być o 20 proc. wyższe. Wzrośnie też eksport, i to nie tylko na rynki unijne oraz inwestycje twierdzą autorzy raportu Polskiego Związku Producentów, Eksporterów i Importerów Mięsa. Zakłady Mięsne Duda, korzystając z dobrej koniunktury i wzrostu eksportu do krajów UE, wydadzą na inwestycje ponad 20 mln zł.

Jeszcze więcej, bo blisko 100 mln zł, przeznaczą Zakłady Duda-Bis z Sosnowca. Zakłady Mróz z Borka Wielkiego zainwestują 5 mln zł w nowe urządzenia i transport, gdyż rośnie im eksport do Niemiec i Hiszpanii. Firmy te okazały się najlepszymi w branży w 2003 r.

Grupa Animex, która zajęła miejsce w pierwszej dziesiątce, planuje w roku obrachunkowym rozpoczętym 1 kwietnia br. wydać na modernizację zakładów produkcyjnych aż 20 mln USD.

W minionym roku obrachunkowym sprzedaż Grupy wzrosła do 410 mln USD wobec 334 mln USD rok wcześniej, a zysk przed opodatkowaniem wyniósł 22,8 mln zł. Głównym motorem wzrostu jest eksport, który wypracowuje już 30 proc, przychodów.

Animex eksportuje na rynki krajów Unii, do Stanów Zjednoczonych i Kanady oraz Rosji i Japonii. Na Daleki Wschód wysyłane są już pierwsze partie mięsa drobiowego.

- Na ten bardzo wymagający rynek eksportujemy też puch i pierze, ale w tej chwili przymierzamy się do sprzedaży mięsa wieprzowego. Odbiorcy japońscy są bardzo wymagający i choć wszystkie nasze zakłady posiadają certyfikaty unijne, w tym HACCP, to Japończycy mają własne, jeszcze ostrzejsze normy. Ich spełnienie oraz dogranie wszystkich formalności zajmie kilka miesięcy, ale warto się trudzić, gdyż Japończycy oferują bardzo dobre ceny - mówi Lidia Zalewska, rzecznik Grupy Animex.

Rosną obroty firmy także na rynku amerykańskim (0 14 proc.), niemieckim (0 40 proc.), brytyjskim (prawie o 100 proc.) oraz polskim. W tym roku Animex przewiduje wzrost sprzedaży nawet o 40 proc. Ma w tym pomóc dalsza rozbudowa sieci sprzedaży na kluczowych rynkach zagranicznych (marka Pek w Wielkiej Brytanii, Yano w Niemczech) oraz Krakus w Polsce.

Trwa właśnie kampania reklamowa w środkach masowego przekazu. Nawiązuje do tradycyjnych receptur i smaków. Oferowane są wędliny, takie jak kiedyś, konserwy i mięsa marynowane, co jest nowością. Sprzedaż pod marką Krakus w 2003 r. wzrosła o 53 proc.

- Chcemy odświeżyć markę Krakus i nawiązać do okresu międzywojennego, kiedy to gwałtownie rozwinął się eksport do USA i Wielkiej Brytanii. Polska ma nie tylko tradycje, ale i bogate zaplecze produkcyjne. Jesteśmy jednym z największych producentów mięsa i wyrobów w Europie, a Animex jest w Polsce ich największym eksporterem - mówi Bożydar Wiktor, dyrektor ds. sprzedaży krajowej i marketingu, członek zarządu Grupy Animex.

W 2003 r. Animex dla swych zakładów przetwórczych Canstar w Starachowicach, Agryf w Szczecinie i Mazury w Ełku kupił od polskieh hodowców 1 mln 25 tys. sztuk świń.

- W tym roku ceny skupu, z racji penetracji handlowców z Niemiec, Włoch . i Holandii, na zachodzie Polski ostro poszły w górę, ale płacimy hodowcom po cenach rynkowych, schodząc np, z marży. Jednak o surowce jest coraz trudniej - przyznaje Lida Zalewska.


POWIĄZANE

Z listu, który wpłyną do naszej redakcji ppr.pl dowiadujemy się, że epidemia cho...

ARiMR informuje o wydłużeniu okresu na uzyskanie certyfikatu QAFP lub QMP ułatwi...

27 czerwca 2024 r. ruszy nabór wniosków na inwestycje zapobiegające rozprzestrze...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę