Rok temu konsumentów bulwersowały ceny jaj kurzych, które dochodziły nawet do 80-90 groszy za sztukę. Wzrost tych cen był uzasadniany wejściem od 01.01.2012 r. Dyrektywy Rady UE 1999/WE/74 z 19.07.1999 r. czyli przepisów o dobrostanie kur niosek w klatkowej produkcji jaj, wg których minimalna powierzchnia dla 1 kury nioski to 750 cm2, a inne wymogi to m.in. grzędy, gniazda i ściółka w klatkach i min. wysokość klatki 35 cm.
Wymogi te spowodowały wzrost kosztów produkcji klatek o ok. 30 %, czym tłumaczono wpływ na koszt produkcji i cenę jaj w sprzedaży, choć z wyliczenia kosztów eksploatacji klatek, wynika że wpływ ten na cenę 1 szt. jaja jest minimalny. Innym „naturalnym” czynnikiem wzrostu cen jaj jest coroczna, (w okresie Wielkanocy) sezonowość popytu na jaja. Wg IERiGŻ produkcja jaj w Polsce od 2009 r. systematycznie rośnie.
Ceny jaj XL w marcu 2011 r. wynosiły średnio 36,0 groszy za sztukę, choć w 2010 r. wynosiły 46,5 groszy, a w ubr. były na poziomie 65-75 groszy i obecnie ceny te kształtują się na poziomie od 55 do 70 groszy wg cen targowiskowych luty/marzec br. Cena sprzedaży w zakładach pakowania to 53 groszy za sztukę - wg ZSRIR z 10.03.2013 r.
Zachodzi jednak pytanie jaka cena zbytu daje rolnikowi-hodowcy wpływy ze sprzedaży jaj, w aktualnej sytuacji rynkowej, które pokryją koszty produkcji oraz dadzą tzw. parytet dochodu, czyli zapłatę za pracę na poziomie średniego wynagrodzenia krajowego (netto) wg GUS?
Wyliczenie sporządzone dla stada 6 tys. sztuk kur niosek w cyklu produkcji 74 tygodnie (20 odchów, 54 produkcja) z niesnością 310 jaj od nioski, (1.785 tys. jaj w cyklu), zużyciem 53 kg paszy na 1 sztukę (na cykl 74 tygodnie) na odchów i produkcję oraz uwzględnieniem kosztów pośrednich na poziomie 23,84 % kosztów bezpośrednich daje:
- koszt produkcji 1 szt. jaja (bez robocizny) to 58 groszy,
- cena sprzedaży 1 szt. jaja dla zachowania parytetu dochodu rolnika-hodowcy to 62 groszy.
Czy cena 62 groszy za sztukę jest ceną, która zadowoli producentów i czy jest do zaakceptowania przez kupujących? Windowanie cen jaj do 70-80 groszy, czy większej za sztukę w handlu targowiskowym i detalicznym nie wynika z kosztów produkcji, a jest wynikiem większego popytu na jaja (okres Wielkanocy), jak też uczestniczeniu pośredników w ich obrocie. I odwrotnie, niższe ceny jaj mogą sugerować, że to ceny jaj z importu.
8863288
1