Jak informuje FAMMU/FAPA, wartość eksportu produktów mleczarskich z Unii Europejskiej (artykuły o kodach PCN 0401-0406, czyli np. bez uwzględnienia lodów czy kazeiny) spadła w 2009 roku o 17,4 proc. do 5,174 mld euro.
Tak znacząco mniejszy niż w 2008 roku wywóz był przede wszystkim wynikiem wyraźnej obniżki cen na rynkach międzynarodowych, ponieważ wolumen zwiększył się, zwłaszcza w drugiej połowie ub. roku. Tempo spadku eksportu mleczarskiego było nieco większe od spadku łącznego wywozu Wspólnoty (-16,2%) oraz zdecydowanie większe od eksportu żywności i napojów (-8,4%).
Szacunkowy udział nabiału w tej kategorii towarów zmalał z 9,2% do 8,2%.
Najważniejszymi odbiorcami produktów mleczarskich z UE (z 11-12% udziałem) pozostały Rosja i Stany Zjednoczone, mimo spadku eksportu w tym kierunku odpowiednio o 20% i ponad 12%. Dużo mniejsze znaczenie miał wywóz do Szwajcarii oraz Algierii i Arabii Saudyjskiej.
O ile jednak sprzedaż do krajów arabskich spadła odpowiednio niemal o połowę oraz o ¼, o tyle Helweci, jako jedni z nielicznych, zapłacili za zakupy nabiału z UE więcej niż rok wcześniej (+1%). Eksport do Japonii był nieznacznie mniejszy (-5%), natomiast Chiny sprowadziły unijne produkty mleczarskie za kwotę aż o 23% większą niż w 2008 roku. Jeszcze bardziej, bo o ponad połowę, zwiększył się eksport do Egiptu, a tempo wzrostu w przypadku Libanu wyniosło +21%.
Więcej informacji: eksport produktów mleczarskich |
8151091
1