Wszystko wskazuje na to, że jedna z kluczowych na rynku chińskim marek żywności dla niemowląt – Dumex należąca do Danone trafi do portfolio chińskiego giganta w zamian za udziały w Mengniu/Yashili. Danone nie jest bowiem zadowolony z wyników sprzedaży produktów tej marki na rynku chińskim (niedawno weryfikował w dół prognozy sprzedaży o 437 mln euro).
Mimo to półroczne wyniki Danone jako koncernu spożywczego wcale nie są złe, zwłaszcza w obszarze wód butelkowanych i żywności dla niemowląt. Wyniki w dziale Fresh Dairy mają zaś charakter stagnacyjny: słaby wzrost wartościowy i niewielki spadek wolumenowy.
Mengniu Dairy wszedł w biznes odżywek dla dzieci w czerwcu 2013 roku, kiedy przejął większościowy pakiet 75% udziałów firmie Yashili, kiedy ta osiągała obroty w wysokości 0,5 mld euro rocznie. Na silnie rosnącym chińskim rynku żywności dla niemowląt był to krok o charakterze strategicznym. Prognozy segmentu odżywek są wciąż optymistyczne, ale okres szybkich wzrostów już minął. Zakup marki Dumex w zamian za udziały dałby Mengniu dużo silniejszą pozycję na bardzo konkurencyjnym rynku.
Dla zrozumienia chińskiego rynku warto pamiętać, że po serii wpadek jakościowych rodzimych dostawców produktów mleczarskich i odżywek dla dzieci, największą popularnością cieszą się odżywki wytwarzane poza granicami kraju.
Dzięki większej znajomości rynku i budowanej sieci dystrybucji, Mengniu może lepiej wykorzystywać atuty marki Dumex niż robił to dotąd Danone.
Dotychczas Danone miał udział w Yashili (spółce-córce) Mengniu w wysokości 9,9%. Po tym jak firmy doprecyzują warunki wymiany – ten udział wzrośnie o kilka procent.
Obecnie na chińskim rynku odżywek dla niemowląt króluje Nestle, dalsze pozycje zajmuje Mead Johnson Nutrition, Danone i dopiero Mengniu. Przesunięcie własności marki Domex do Mengniu dałoby tej firmie drugą pozycję na rynku zaraz za Nestle.