Zespół do spraw oszacowania skutków ekonomicznych spowodowanych wystąpieniem ptasiej grypy na terenie województwa warmińsko-mazurskiego powołany w dniu 11 stycznia 2008 r przez Wojewodę Warmińsko-Mazurskiego obradował pięć razy. Na podstawie danych zebranych od hodowców drobiu oraz z zakładów wylęgu drobiu Zespół oszacował straty finansowe poniesione przez hodowców z naszego regionu w związku z wystąpieniem przypadków ptasiej grypy i utworzeniem na terenie województwa stref: zagrożonej, zapowietrzonej (strefa A) i buforowej (strefa B). Obliczenie szacunkowych strat dotyczy okresu od 2 grudnia 2007 roku do 31 stycznia 2008 roku.
Szacunkowa wartość strat poniesionych przez hodowców drobiu i zakłady wylęgu drobiu w województwie warmińsko-mazurskim wyniosła ok.18,6 mln zł, z czego około 4,5 mln zł przypada na strefy A i B. Szacowane straty przedstawiają się następująco:
1.Straty poniesione z tytułu spadku cen żywca indyczego wyniosły ok.13 mln zł
2.Straty poniesione z tytułu spadku cen żywca kurzego wyniosły ok. 3,1 mln zł
3.Straty jakie poniosły wylęgarnie piskląt drobiu z tytułu zniszczenia, utylizacji jaj oraz sprzedaży po zaniżonych cenach i gazowania piskląt wyniosły ok.1,3 mln zł
4.Straty poniesione z tytułu przetrzymania żywca w obiektach inwentarskich przez okresy ponadnormatywne, związane z brakiem możliwości odbioru przez zakłady ubojowe żywca oraz wynikłe przetrzymywania w zamknięciu niosek jaj gęsich, związane ze spadkiem nieśności wyniosły ok.1,3 mln zł
Zespół wypracował następujące wnioski:
1.Po zapoznaniu się z dokumentacją dostarczoną przez hodowców drobiu i zakłady wylęgu drobiu oraz z cenami żywca drobiowego oferowanymi na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w rozpatrywanym okresie należy jednoznacznie stwierdzić , że straty w związku z wystąpieniem ptasiej grypy ponieśli hodowcy i wylęgarnie na terenie całego województwa, zarówno w strefie A i B jak i poza tymi strefami.
2.W związku z powyższym odszkodowaniami powinni być objęci hodowcy zarówno w strefach A i B jak i poza tymi strefami . Skutki ekonomiczne związane z wystąpieniem ptasiej grypy utrzymują się nadal, z związku z czym hodowcy ponoszą w dalszym ciągu straty z tytułu zaniżanych cen żywca drobiowego. Należy tutaj podkreślić, że w analogicznej sytuacji w roku 2005/6 odszkodowaniami objęto hodowców w całym kraju, natomiast okres uwzględniany w odszkodowaniach trwał od 1 października do 30 kwietnia.
3.W omawianym okresie spadki cenowe żywca drobiowego wywołane zostały zwykłą paniką spowodowaną utworzeniem stref w rejonie naszego województwa, a w późniejszym czasie pojawieniem się na rynku dużej ilości rozmrożonego mięsa oferowanego po zaniżonych cenach , które wcześniej zostały skupione przez niektóre zakłady ubojowe ze stref zapowietrzonej i zagrożonej. Dodatkowo spadek cen żywca drobiowego na terenie województwa Warmińsko- Mazurskiego pogłębiała sytuacja związana z odmową odbioru mięsa przez kontrahentów zagranicznych jako następstwa paniki i istnienia stref. W wielu przypadkach stosowano wręcz drastycznie niskie ceny za żywiec – sięgające ? kosztów produkcji.
4.Zobowiązać Wojewódzkie Inspektoraty Weterynarii do przestrzegania dobrej praktyki rolniczej oraz stworzenie instrumentów umożliwiających kontrolowanie dobrostanu przewożonego drobiu.
5.W tej sytuacji wydaje się konieczne wystąpienie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w celu sprawdzenia, czy w w/w sytuacji nie została złamana ustawa antymonopolowa oraz przeprowadzenia badania rynku mięsa drobiowego i ewentualnego rozpoznania zmowy cenowej hurtowni skupujących mięso i zakładów ubojowych, które dyktowały wyjątkowo zaniżone ceny. Istotnym jest też to, że ceny zarówno mięsa drobiowego jak i wyrobów w handlu detalicznym nie uległy analogicznym spadkom.
6.Celem przeciwdziałania tak drastycznym stratom ekonomicznym ponoszonym przez hodowców drobiu, konieczne jest uregulowanie w przepisach prawnych zasad oznaczania w handlu detalicznym mięsa pochodzącego z kraju, z krajów Unii Europejskiej i spoza Unii. W celu ochrony krajowych produktów wprowadzenie obowiązku etykietowania mięsa drobiowego z uwzględnieniem informacji o kraju z którego ono pochodzi i odpowiedniego oznakowania mięsa świeżego i rozmrożonego, a także wzmożenie kontroli sanitarnej mięsa.
7.Hodowcy drobiu ponoszą dodatkowo koszty utylizacji padłego drobiu, które nie są refundowane analogicznie jak w przypadku innych zwierząt gospodarskich: bydła i trzody. Należy więc tę kwestię uregulować i ujednolicić zasady refundacji tych kosztów dla wszystkich producentów żywca tj. odbiór padłego żywca i jaj ze strefy A przeznaczonego do utylizacji na koszt Skarbu Państwa.
8.Konieczne jest przygotowanie uregulowań prawnych, co do formy wypłaty odszkodowań za poniesione straty przez hodowców drobiu wynikłych z faktu ogłoszenia ptasiej grypy na terenie kraju oraz innych chorób zwalczanych z urzędu oraz stworzenie prawnych uwarunkowań w celu odbioru żywca i jaj ze strefy A tj. wyznaczenie zakładu do odbioru żywca oraz wyrównanie strat poniesionych przez hodowcę, wynikających ze sprzedaży w/w z zakładów żywca i jaj po zaniżonych cenach.
9.Stworzenie regulacji prawnych dotyczących konieczności wybijania ptactwa oraz podjęcie działań w wyniku, których Państwo poniesie koszty badań związane z koniecznością badań ptactwa podejrzanego o zakażenie wirusem ptasiej grypy.
10.Stworzenie regulacji prawnych dla producentów i hodowców drobiu dotyczących postępowania w przypadku wystąpienia i ogłoszenia ptasiej grypy.
7904017
1