Ubiegłoroczne osłabienie rynku margaryn szacowane jest na 3,4 do 6 proc. Spadek sprzedaży nie dotknął jednak wszystkich producentów.
Dla Zakładów Przemysłu Tłuszczowego był to rok rekordowy. Od 1999 r., kiedy przedsiębiorstwo państwowe przekształcono w spółkę akcyjną, udział ZPT w rynku margaryn konsumenckich wzrósł z 9,3 proc. do 17,4 proc. Przebojem okazała się wprowadzona dwa lata temu Smakowita, która zdobyła 6 proc. rynku. Doskonale trzyma się Masło Roślinne, sztandarowy produkt epoki Gierka, mają też swoich zwolenników wprowadzone później Maryna i Vita. Krzysztof Połomski szef marketingu ZPT jest przekonany, że warszawski producent na stałe uzyska w najbliższych latach 20-25 proc. udziału w rynku margaryn. Wytwórca rodziny olejów Bartek i oleju Olivier zawierającego oliwę z oliwek aspiruje też do 10 proc. udziału w rynku olejów.
Rynek żółtych tłuszczy w okresie luty 2003-styczeń 2004 obliczany jest przez
ACNielsena na 251,4 tys ton (247,4 tys. t rok wcześniej), a jego wartość na 1,8
mld zł (1,7 mld zł). Prawie 60 proc. tego rynku przypada na margaryny - spadek o
3,4 proc. w ciągu ostatniego roku - a 12,1 proc. na miksy. Masło zwiększyło swój
udział do 27,9 proc., czyli o 2,3 proc.
Producenci opierając się na
badaniach GfK Polonia szacują wolumen rynku margaryn i miksów w roku 2003 na 280
tys. ton, a jego wartość na 1 357 mln zł.
Aktualne udziały firm
kształtują się następująco: Unilever 31,2 proc.; Bielmar 19,0 proc.; ZPT 17,4
proc.; Elmilk 7,3 proc.; Raisio 5,3 proc.; Olvit 4,9 proc.; Brinkers 4,3 proc.;
Kruszwica 3,9 proc. (wg GfK XI-XII 2003).
Nowoczesny sektor handlu
detalicznego czyli hipermarkety oraz supermarkety zarówno polskie jak i
zagraniczne sprzedają prawie 40 proc. margaryn, masła i miksów - z
kilkuprocentową tendencją rosnącą. Nadal przewagę w sprzedaży ma jednak sektor
tradycyjny. Na małe sklepy przypada 27,5 proc., a na średnie sklepy 22,2 proc.
sprzedaży.