Aktualna ocena bieżącej i przewidywanej sytuacji na rynku mięsa
wieprzowego wskazuje, że w 2003 roku niezbędne będzie podjęcie działań
interwencyjnych na tym rynku w celu jego stabilizacji oraz ochrony dochodów
producentów
żywca wieprzowego
W wyniku nadal rosnącego pogłowia trzody chlewnej przewiduje się, że w I
półroczu 2003 roku produkcja wieprzowiny może osiągnąć szczytowy poziom około
1140 tys. ton (wagi bitej ciepłej), tj. o około 10% wyższy niż w I
półroczu
2002 roku i aż o około 16% wyższy niż w analogicznym okresie 2001
roku. Dalszy (o około 10%) wzrost w skali roku przewiduje się także w produkcji
drobiu. Przewidywany dalszy spadek produkcji wołowiny nie będzie miał
istotnego
wpływu na rynek mięsa.
Uwzględniając przewidywaną wielkość produkcji i zapasów mięsa w I półroczu
2003 roku (w tym wysokie zapasy ARR na koniec 2002 roku i konieczność ich
rotacji), ograniczony wzrost jego spożycia oraz saldo obrotów handlu
zagranicznego,
oceniamy, że nadwyżka mięsa wieprzowego w tym okresie może
wynosić do około 170 tys. ton.
W celu przeciwdziałania nadmiernemu spadkowi cen trzody chlewnej, po
uwzględnieniu zakupów na rotację rezerw państwowych, niezbędne będzie objęcie
działaniami interwencyjnymi następujących ilości półtusz wieprzowych:
dopłaty
do eksportu – do 40,9 tys. ton, dopłaty do przechowywania – do 10 tys. ton,
zakupy interwencyjne – do 70 tys. ton.
Działania te spowodują zmniejszenie presji podaży na ceny, które bez odpowiednich działań interwencyjnych mogłyby się kształtować na drastycznie niskim poziomie, pociągając za sobą głębokie załamanie chowu trzody chlewnej.
Propozycja objęcia dopłatami eksportowymi większej niż w 2002 roku ilości mięsa ograniczy zapasy interwencyjne półtusz wieprzowych, które z uwagi na nieprowadzenie przez UE zakupów interwencyjnych mięsa wieprzowego nie będą mogły być przejęte na zapasy interwencyjne Unii. Proponowany poziom cen interwencyjnych zakupu półtusz wieprzowych w wysokości do 5,02 zł/kg (brutto) zapewni producentom trzody chlewnej przeciętną cenę w skupie do około 3,30 zł/kg żywca (brutto). Przedmiotem zakupu będą półtusze pochodzenia krajowego w klasach E, U i R, których jakość odpowiada wymaganiom normy PN-91/A-82001 wraz ze zmianą A1 i A2. Zakupy dokonywane będą przez krajowych przedsiębiorców wyłonionych w drodze przetargów, którzy zobowiązani będą do stosowania cen za żywiec według wagi poubojowej oraz do terminowego rozliczania się z producentami żywca. Dopłatami do przechowywania objęte będą półtusze wieprzowe pochodzenia krajowego, spełniające wymogi klasyfikacji poubojowej E, U i R, nadające się do długookresowego przechowywania w chłodniach. Okres przechowywania półtusz w tym systemie może wynosić od 4 do 7 miesięcy (w przewidywanym terminie od 1 lutego do 31 października 2003 roku).
Uzupełnieniem dla zagospodarowania przewidywanej nadwyżki rynkowej i stabilizacji rynku wieprzowiny będzie gromadzenie i gospodarowanie państwowymi rezerwami mięsa.
Przewidujemy łączne wydatki na działania interwencyjne na rynku mięsa w 2003
roku w wysokości około 462 mln zł (łącznie z dopłatami do eksportu półtusz
wieprzowych), natomiast wpływy ze sprzedaży mrożonych półtusz
wieprzowych
mogą wynieść około 144 mln zł.
Wykaz produktów rolnych i żywnościowych objętych działalnością Agencji, ceny interwencyjne zakupu oraz wymagania jakościowe dla tych produktów
Lp. |
Nazwa Produktu |
Ceny interwencyjne zakupu |
1 |
Półtusze wieprzowe |
do 4,87 zł/kg c) |
c) Średnia cena dla klasy E, U, R.
Dopłaty do przechowywania produktów
Rodzaj produktu |
Kwota dopłat w tys. zł |
Okres przechowywania |
Półtusze wieprzowe |
22.500 |
1. II – 31. X |
Wydatki na działania interwencyjne
Lp. |
Wyszczególnienie |
Ilość tys. ton |
Cena (z podatkiem Vat) |
Wartość w tys. zł |
1 |
Dopłaty do przechowania e) półtusz wieprzowych |
ok. 10,0 |
- |
22.500 |
e) Stawka dopłat ustalana jest w drodze przetargu.
Wymagania jakościowe półtusz wieprzowych objętych działaniami interwencyjnymi ARR
Półtusze wieprzowe – według normy PN – 91/A- 82001 wraz ze zmianą A1 i A2