Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

IV Walne Zgromadzenie Dolnośląskiej Izby Rolniczej

6 stycznia 2004

STANOWISKO

IV Walnego Zgromadzenia

Dolnośląskiej Izby Rolniczej z dnia 29.12.2003 r. w sprawie gospodarki

ziemią będącą we władaniu Agencji Nieruchomości Rolnych

Dotychczasowe formy sprzedaży i dzierżawienia  ziemi prowadzone przez Agencję Nieruchomości Rolnych powodują duże niezadowolenie rolników i w niewielkim stopniu przyczyniają się do poprawy struktury istniejących gospodarstw rolnych.

Obowiązująca ustawa o ustroju rolnym państwa z dnia 11 kwietnia 2003 roku nie rozwiązuje problemu a nawet powoduje, że ziemia nie zawsze trafia do rolników. Organizacja przetargów ograniczonych prowadzonych przez ANR w dotychczasowej formie nie spełnia oczekiwań rolników. W przetargach często biorą udział nie rolnicy, a osoby uprawnione, z krótkim okresem zameldowania i nie prowadzące działalności rolniczej. Okazuje się, że osoba zameldowana na terenie gminy i posiadająca średnie lub wyższe wykształcenie nierolnicze, bez praktyki rolniczej, może brać udział w przetargu na takich samych warunkach jak miejscowi rolnicy utrzymujący się z produkcji rolnej i pragnący powiększyć swoje swoje gospodarstwa.

Ponadto licytowane w przetargach ograniczonych kwoty czynszu dzierżawczego z 1 ha rocznie niejednokrotnie w wysokości 100q są fikcją i pozwalają domniemywać, że jest to forma lokaty kapitału a nie chęć prowadzenia działalności rolniczej.

Dolnośląska Izba Rolnicza stoi na stanowisku, że system przetargów ograniczonych musi zostać w trybie pilnym uszczelniony. Szczególnie dotyczy to terenów, gdzie występuje duży "głód ziemi". Konieczne jest ścisłe określenie zasad, kto może być nabywcą lub dzierżawcą uczestniczącym w przetargu ograniczonym.

Dolnośląska Izba Rolnicza uważa, że Prezes Agencji Nieruchomości Rolnych powinien zmienić dotychczasowe zasady prowadzenia przetargów ograniczonych.

W tym celu konieczne są następujące zmiany:

  • komisja przetargowa z udziałem przedstawicieli lub rolniczych lub samorządu terytorialnego kwalifikuje rolników uprawnionych do wzięcia udziału w przetargu biorąc pod uwagę staż oraz przygotowanie do prowadzenia gospodarstwa rolnego
  • po analizie zapotrzebowania na grunty na danym terenie oraz wstępnym wyborze oferentów komisja przetargowa przeprowadza przetarg zasadniczy
  • brak ofert w pierwszym przetargu ograniczonym nie może być podstawą do wprowadzenia przetargu nieograniczonego, należy przeprowadzać kolejne przetargi ograniczone (do skutku)

Uwzględniając nasze uwagi domagamy się doprecyzowania przepisów przeprowadzania przetargów celem ułatwienia rolnikom nabywania gruntów na powiększenie gospodarstw rolnych, poprawę struktury agrarnej. Podjęcie takich działań w znaczący sposób wpłynie na uspokojenie nastrojów społecznych panujących na wsi.


POWIĄZANE

Klienci Poczty Polskiej mogą skorzystać z nowej usługi dotyczącej przesyłek reje...

Oficjalnie zostało potwierdzone, że Rada Nadzorcza Krajowej Grupy Spożywczej w d...

Krajowa Rada Izb Rolniczych informuje, że jest organizatorem wypoczynku letniego...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę