Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Działania promocyjne i informacyjne na rynkach wybranych produktów rolnych po 1 maja

27 kwietnia 2004

Po 1 maja Agencja Rynku Rolnego jako Agencja Płatnicza będzie administrowała jednym z nowych mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej, jakim jest „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych”.

Celem mechanizmu jest doprowadzenie do wzrostu popytu na produkty objęte wsparciem, poprzez m.in. uświadomienie konsumentom, że produkty te mają określone cechy oraz wewnętrzne zalety świadczące o ich wysokiej jakości.

  • Uczestnikiem mechanizmu mogą być:
  • grupy producenckie
  • federacje handlowe
  • krajowe organizacje branżowe, zawodowe i inne unijne, 

które są reprezentatywne dla danej branży rolnej. Oznacza to, że muszą posiadać odpowiedni poziom wiedzy o danej branży, w której chcą realizować proponowane działania oraz doświadczenie w jej reprezentowaniu lub realizowaniu podobnych działań w tej branży.

Charakterystyka działań promocyjnych i informacyjnych po 1 maja 2004 r.:

działania te mogą być kierowane na dwa rynki: rynek wewnętrzny Unii Europejskiej (po 1 maja rynek Polski stanie się rynkiem Unii Europejskiej) oraz rynek krajów trzecich (rynek państw nie należących do UE);

  • programy promocyjne i informacyjne muszą trwać nie krócej niż rok i nie dłużej niż trzy lata;
  • w działaniach tych podkreśla się wysoką jakość produktów, wewnętrzne cechy, zalety produktów, bezpieczeństwo zdrowotne;
  • w działaniach tych nie można wskazywać konkretnej marki produktu oraz marki firmy;
  • wszelkie odwoływanie się do pochodzenia produktu musi być drugorzędne w stosunku do głównego przekazu;
  • pochodzenie produktu można wskazać jedynie w przypadku, gdy jest on oznakowany zgodnie z odrębnymi zasadami wspólnotowymi lub gdy jest to cecha typowego produktu, potrzebna do zilustrowania kampanii promocyjnej i informacyjnej;
  • Komisja Europejska określa listę produktów oraz działań, które będą podlegać wsparciu;

Wykaz produktów, które mogą być objęte działaniami promocyjnymi i informacyjnymi na rynku wewnętrznym UE:

  • świeże owoce i warzywa;
  • owoce i warzywa przetworzone;
  • przetwory mleczne; 
  • gatunkowe wina produkowane w określonych regionach, posiadające geograficzne oznaczenie miejsca pochodzenia, wina stołowe posiadające oznaczenie geograficzne;
  • oliwa z oliwek i oliwki stołowe;
  • kwiaty i rośliny żywe;
  •  len włóknisty;
  • wołowina i cielęcina, świeża, chłodzona lub mrożona; 
  • jaja przeznaczone do konsumpcji.

Wykaz produktów, które mogą być objęte działaniami promocyjnymi i informacyjnymi na rynku krajów trzecich:

  • świeża, schłodzona lub mrożona wołowina, cielęcina i wieprzowina oraz przetwory spożywcze oparte na tych składnikach;
  • wysokiej jakości mięso drobiowe;
  • sery i jogurty; 
  • oliwa z oliwek i oliwki stołowe;
  • wina jakościowe produkowane w określonym regionie (ang. QWPSR) - napoje spirytusowe z oznaczeniami geograficznymi lub o zastrzeżonym, tradycyjnym opisie; 
  • świeże owoce i warzywa, a także przetwory owocowo-warzywne; - przetwory ze zbóż i ryżu.

Rodzaje działań uzyskujących wsparcie (rynek wewnętrzny UE, rynek krajów trzecich):

  • public relations, promocja i reklama,  podkreślające w szczególności zalety produktów wytworzonych na terenie UE (zwłaszcza jakość i bezpieczeństwo żywności, wartości odżywcze i zdrowotne, oznakowania, specyficzne metody produkcji, wysokie standardy dobrostanu zwierząt i poszanowania środowiska naturalnego);
  • udział w pokazach, targach i wystawach o znaczeniu krajowym i międzynarodowym, mający na celu wzmocnienie wizerunku produktów unijnych;
  • kampanie informacyjne dotyczące produktów posiadających chronioną nazwę pochodzenia (z ang. PDO), chronione oznaczenie geograficzne (z ang. PGI), świadectwo szczególnego charakteru (z ang. TSG) oraz inne symbole graficzne określone w ustawodawstwie (w szczególności w odniesieniu do odległych regionów geograficznych) oraz kampanie dotyczące produktów ekologicznych;
  • kampanie informacyjne dotyczące win gatunkowych produkowanych w określonych regionach (wina wysokiej jakości, z ang. QWPSR), a także: win oznakowanych nazwami geograficznymi oraz napojów spirytusowych oznakowanych nazwami geograficznymi lub zastrzeżonymi tradycyjnymi oznaczeniami – w przypadku działań na rynku wewnętrznym UE; win stołowych oraz napojów spirytusowych z oznaczeniem geograficznym – w przypadku działań na rynku krajów nie należących do UE;
  • badania mające na celu pozyskanie nowych oraz rozszerzenie już istniejących rynków zbytu (w przypadku działań na rynku krajów nie należących do UE).

Korzyści dla uczestników

  1. zwrot z budżetu Unii Europejskiej maksymalnie 50% faktycznie poniesionych kosztów na realizację programu promocyjnego lub/i informacyjnego, (w ramach przydzielonego budżetu uczestnicy mechanizmu będą mogli ubiegać się o zaliczki, dopłaty częściowe, dopłaty końcowe);
  2. poszerzenie wiedzy konsumentów o promowanych produktach;
  3. rozszerzenie rynków zbytu, poprzez wprowadzenie produktu na nowy rynek, na którym wcześniej produkt ten nie był znany;
  4. wzrost popytu na promowane produkty, a co za tym idzie - wzrost sprzedaży tych produktów.

Terminy składania ofert programów promocyjnych i informacyjnych do Agencji Rynku Rolnego

Komisja Europejska wyznacza dwa terminy składania ofert na rynek wewnętrzny UE (31 stycznia, 31 lipca każdego roku kalendarzowego) oraz dwa w przypadku rynku krajów trzecich. Terminy w przypadku krajów trzecich ustalane są każdorazowo w „Zaproszeniu Agencji Rynku Rolnego do składania ofert programów”.

Wkrótce ukaże się broszura informacyjna „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych”, która będzie zawierać szczegółowe warunki uczestnictwa w mechanizmie. Broszura będzie dostępna na stronie internetowej, w Centrali oraz Oddziałach Terenowych ARR. Ponadto ARR rozpoczyna działania informacyjne w radio oraz wspólnie z MRiRW planuje szkolenia dla potencjalnych uczestników mechanizmu.

Zainteresowanych prosimy o kontakt z Biurem Informacji i Promocji tel. (022) 661-70-93

Broszura informacyjna


POWIĄZANE

Klienci Poczty Polskiej mogą skorzystać z nowej usługi dotyczącej przesyłek reje...

Oficjalnie zostało potwierdzone, że Rada Nadzorcza Krajowej Grupy Spożywczej w d...

Krajowa Rada Izb Rolniczych informuje, że jest organizatorem wypoczynku letniego...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę