Po 1 maja Agencja Rynku Rolnego jako Agencja Płatnicza będzie
administrowała jednym z nowych mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej, jakim jest
„Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów
rolnych”.
Celem mechanizmu jest doprowadzenie do wzrostu popytu na produkty
objęte wsparciem, poprzez m.in. uświadomienie konsumentom, że produkty te mają
określone cechy oraz wewnętrzne zalety świadczące o ich wysokiej jakości.
- Uczestnikiem mechanizmu mogą być:
- grupy producenckie
- federacje handlowe
- krajowe organizacje branżowe, zawodowe i inne unijne,
które są reprezentatywne dla danej branży rolnej. Oznacza to, że muszą
posiadać odpowiedni poziom wiedzy o danej branży, w której chcą realizować
proponowane działania oraz doświadczenie w jej reprezentowaniu lub realizowaniu
podobnych działań w tej branży.
Charakterystyka działań promocyjnych i informacyjnych po 1 maja 2004
r.:
działania te mogą być kierowane na dwa rynki: rynek wewnętrzny Unii
Europejskiej (po 1 maja rynek Polski stanie się rynkiem Unii Europejskiej) oraz
rynek krajów trzecich (rynek państw nie należących do UE);
- programy promocyjne i informacyjne muszą trwać nie krócej niż rok i nie
dłużej niż trzy lata;
- w działaniach tych podkreśla się wysoką jakość produktów, wewnętrzne
cechy, zalety produktów, bezpieczeństwo zdrowotne;
- w działaniach tych nie można wskazywać konkretnej marki produktu oraz
marki firmy;
- wszelkie odwoływanie się do pochodzenia produktu musi być drugorzędne w
stosunku do głównego przekazu;
- pochodzenie produktu można wskazać jedynie w przypadku, gdy jest on
oznakowany zgodnie z odrębnymi zasadami wspólnotowymi lub gdy jest to cecha
typowego produktu, potrzebna do zilustrowania kampanii promocyjnej i
informacyjnej;
- Komisja Europejska określa listę produktów oraz działań, które będą
podlegać wsparciu;
Wykaz produktów, które mogą być objęte działaniami promocyjnymi i
informacyjnymi na rynku wewnętrznym UE:
- świeże owoce i warzywa;
- owoce i warzywa przetworzone;
- przetwory mleczne;
- gatunkowe wina produkowane w określonych regionach, posiadające
geograficzne oznaczenie miejsca pochodzenia, wina stołowe posiadające
oznaczenie geograficzne;
- oliwa z oliwek i oliwki stołowe;
- kwiaty i rośliny żywe;
- len włóknisty;
- wołowina i cielęcina, świeża, chłodzona lub mrożona;
- jaja przeznaczone do konsumpcji.
Wykaz produktów, które mogą być objęte działaniami promocyjnymi i
informacyjnymi na rynku krajów trzecich:
- świeża, schłodzona lub mrożona wołowina, cielęcina i wieprzowina oraz
przetwory spożywcze oparte na tych składnikach;
- wysokiej jakości mięso drobiowe;
- sery i jogurty;
- oliwa z oliwek i oliwki stołowe;
- wina jakościowe produkowane w określonym regionie (ang. QWPSR) - napoje
spirytusowe z oznaczeniami geograficznymi lub o zastrzeżonym, tradycyjnym
opisie;
- świeże owoce i warzywa, a także przetwory owocowo-warzywne; - przetwory ze
zbóż i ryżu.
Rodzaje działań uzyskujących wsparcie (rynek wewnętrzny UE, rynek krajów
trzecich):
- public relations, promocja i reklama, podkreślające w szczególności
zalety produktów wytworzonych na terenie UE (zwłaszcza jakość i bezpieczeństwo
żywności, wartości odżywcze i zdrowotne, oznakowania, specyficzne metody
produkcji, wysokie standardy dobrostanu zwierząt i poszanowania środowiska
naturalnego);
- udział w pokazach, targach i wystawach o znaczeniu krajowym i
międzynarodowym, mający na celu wzmocnienie wizerunku produktów unijnych;
- kampanie informacyjne dotyczące produktów posiadających chronioną nazwę
pochodzenia (z ang. PDO), chronione oznaczenie geograficzne (z ang. PGI),
świadectwo szczególnego charakteru (z ang. TSG) oraz inne symbole graficzne
określone w ustawodawstwie (w szczególności w odniesieniu do odległych
regionów geograficznych) oraz kampanie dotyczące produktów ekologicznych;
- kampanie informacyjne dotyczące win gatunkowych produkowanych w
określonych regionach (wina wysokiej jakości, z ang. QWPSR), a także: win
oznakowanych nazwami geograficznymi oraz napojów spirytusowych oznakowanych
nazwami geograficznymi lub zastrzeżonymi tradycyjnymi oznaczeniami – w
przypadku działań na rynku wewnętrznym UE; win stołowych oraz napojów
spirytusowych z oznaczeniem geograficznym – w przypadku działań na rynku
krajów nie należących do UE;
- badania mające na celu pozyskanie nowych oraz rozszerzenie już
istniejących rynków zbytu (w przypadku działań na rynku krajów nie należących
do UE).
Korzyści dla uczestników
- zwrot z budżetu Unii Europejskiej maksymalnie 50% faktycznie poniesionych
kosztów na realizację programu promocyjnego lub/i informacyjnego, (w ramach
przydzielonego budżetu uczestnicy mechanizmu będą mogli ubiegać się o
zaliczki, dopłaty częściowe, dopłaty końcowe);
- poszerzenie wiedzy konsumentów o promowanych produktach;
- rozszerzenie rynków zbytu, poprzez wprowadzenie produktu na nowy rynek, na
którym wcześniej produkt ten nie był znany;
- wzrost popytu na promowane produkty, a co za tym idzie - wzrost sprzedaży
tych produktów.
Terminy składania ofert programów promocyjnych i informacyjnych do Agencji
Rynku Rolnego:
Komisja Europejska wyznacza dwa terminy składania ofert na rynek wewnętrzny
UE (31 stycznia, 31 lipca każdego roku kalendarzowego) oraz dwa w przypadku
rynku krajów trzecich. Terminy w przypadku krajów trzecich ustalane są
każdorazowo w „Zaproszeniu Agencji Rynku Rolnego do składania ofert
programów”.
Wkrótce ukaże się broszura informacyjna „Wsparcie działań promocyjnych i
informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych”, która będzie zawierać
szczegółowe warunki uczestnictwa w mechanizmie. Broszura będzie dostępna na
stronie internetowej, w Centrali oraz Oddziałach Terenowych ARR. Ponadto ARR
rozpoczyna działania informacyjne w radio oraz wspólnie z MRiRW planuje
szkolenia dla potencjalnych uczestników mechanizmu.
Zainteresowanych prosimy o kontakt z Biurem Informacji i Promocji tel. (022)
661-70-93
Broszura
informacyjna
6307982
1