20 stycznia w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odbyło się czwarte posiedzenie Rady Środowiskowej ds. Środków Masowego Przekazu.
Spotkaniu przewodniczyła podsekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Krystyna Gurbiel.
Nikolski – minister ds. referendum europejskiego, zaprezentował przedstawicielom mediów najważniejsze punkty przedreferendalnej kampanii informacyjnej. Jej głównym celem jest doprowadzenie do udziału w referendum akcesyjnym, co najmniej 50% uprawnionych do głosowania – taki jest wymóg przygotowywanej obecnie w Sejmie ustawy o referendach.
Nikolski zaznaczył, że informacja o UE, jaka w tej chwili dociera do społeczeństwa jest niewystarczająca w stosunku do rozbudzonego już zainteresowania Wspólnotą. Dlatego należy wzmóc działania informacyjne i dostarczyć obywatelom rzetelne i konkretne wiadomości o warunkach członkostwa. Zamierzeniem ministra Nikolskiego jest przeprowadzenie w Polsce szerokiej kampanii obywatelskiej i włączenie do niej zarówno zwolenników, jak i przeciwników UE.
W ramach kampanii minister planuje stworzenie aktywnie działających gminnych punktów informacyjnych, mobilizację wszystkich środowisk społecznych i zawodowych do dyskusji oraz prowadzenie kampanii pod kątem specyficznych regionalnych potrzeb. Istotnym punktem działań informacyjnych jest organizacja tzw. "dnia gminy w UE", podczas którego w gminach prowadzone będą dyskusje i rozmowy z mieszkańcami, nie zaś wykłady ekspertów.
W czasie dyskusji z udziałem członków Rady Środowiskowej ds. Środków Masowego Przekazu wymieniono poglądy na temat sposobów dotarcia do środowisk lokalnych tak, aby planowana kampania mogła nosić miano “obywatelskiej”, oraz form kontaktów ze społeczeństwem w kraju i wśród polonii.
Dziennikarze zgłosili wiele propozycji, a minister L. Nikolski zasugerował, by poszczególne media patronowały spotkaniom w gminach.
"Gazeta Współczesna" z Lublina proponuje zejście z debatą do poziomu małych ojczyzn poprzez internet – gazeta planuje, by dziennikarze mediów lokalnych uczestniczyli w konferencjach prasowych organizowanych w Warszawie za pośrednictwem internetu.
Naczelny magazynu "Unia&Polska" – Marek Sarjusz-Wolski zgłosił wniosek, aby dziennikarze warszawscy przyjęli rolę emisariuszy sprawy europejskiej i odwiedzali regiony i gminy, mobilizując ich mieszkańców do dyskusji o integracji Polski z UE.
W spotkaniu posiedzenia Rady uczestniczył także Pirkko Haemaelaeinen, dyrektor departamentu informacji europejskiej MSZ Finlandii. W drugiej części spotkania podzieliła się on z dziennikarzami doświadczeniami w prowadzeniu kampanii informacyjnej, która poprzedziła referendum akcesyjne w Finlandii.