Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Rola mediów w kampanii informacyjnej o UE

23 stycznia 2003

20 stycznia w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odbyło się czwarte posiedzenie Rady Środowiskowej ds. Środków Masowego Przekazu.

Spotkaniu przewodniczyła podsekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Krystyna Gurbiel.

Nikolski – minister ds. referendum europejskiego, zaprezentował przedstawicielom mediów najważniejsze punkty przedreferendalnej kampanii informacyjnej. Jej głównym celem jest doprowadzenie do udziału w referendum akcesyjnym, co najmniej 50% uprawnionych do głosowania – taki jest wymóg przygotowywanej obecnie w Sejmie ustawy o referendach.

Nikolski zaznaczył, że informacja o UE, jaka w tej chwili dociera do społeczeństwa jest niewystarczająca w stosunku do rozbudzonego już zainteresowania Wspólnotą. Dlatego należy wzmóc działania informacyjne i dostarczyć obywatelom rzetelne i konkretne wiadomości o warunkach członkostwa. Zamierzeniem ministra Nikolskiego jest przeprowadzenie w Polsce szerokiej kampanii obywatelskiej i włączenie do niej zarówno zwolenników, jak i przeciwników UE. 

W ramach kampanii minister planuje stworzenie aktywnie działających gminnych punktów informacyjnych, mobilizację wszystkich środowisk społecznych i zawodowych do dyskusji oraz prowadzenie kampanii pod kątem specyficznych regionalnych potrzeb. Istotnym punktem działań informacyjnych jest organizacja tzw. "dnia gminy w UE", podczas którego w gminach prowadzone będą dyskusje i rozmowy z mieszkańcami, nie zaś wykłady ekspertów.

W czasie dyskusji z udziałem członków Rady Środowiskowej ds. Środków Masowego Przekazu wymieniono poglądy na temat sposobów dotarcia do środowisk lokalnych tak, aby planowana kampania mogła nosić miano “obywatelskiej”, oraz form kontaktów ze społeczeństwem w kraju i wśród polonii. 

Dziennikarze zgłosili wiele propozycji, a minister L. Nikolski zasugerował, by poszczególne media patronowały spotkaniom w gminach. 

"Gazeta Współczesna" z Lublina proponuje zejście z debatą do poziomu małych ojczyzn poprzez internet – gazeta planuje, by dziennikarze mediów lokalnych uczestniczyli w konferencjach prasowych organizowanych w Warszawie za pośrednictwem internetu. 

Naczelny magazynu "Unia&Polska" – Marek Sarjusz-Wolski zgłosił wniosek, aby dziennikarze warszawscy przyjęli rolę emisariuszy sprawy europejskiej i odwiedzali regiony i gminy, mobilizując ich mieszkańców do dyskusji o integracji Polski z UE.

W spotkaniu posiedzenia Rady uczestniczył także Pirkko Haemaelaeinen, dyrektor departamentu informacji europejskiej MSZ Finlandii. W drugiej części spotkania podzieliła się on z dziennikarzami doświadczeniami w prowadzeniu kampanii informacyjnej, która poprzedziła referendum akcesyjne w Finlandii.


POWIĄZANE

Od 10 lutego Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmował...

Około 92,6 tys. ton żywności o wartości ponad 265 mln zł trafi w tym roku do org...

Sytuacja na unijnym rynku rolnym nadal jest krytyczna. Potrzeba środków łagodząc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę