W Unii Europejskiej dopłaty bezpośrednie zaczęto stosować na większą skalę w
ramach reformy WPR z 1992 r. Obecnie, w ramach obowiązującego w UE-15
(standardowego) systemu dopłat bezpośrednich stosowane są dopłaty do: tzw. upraw
polowych (zbóż, roślin oleistych i wysokobiałkowych, lnu i konopi na włókno,
roślin strączkowych, ziemniaków skrobiowych), bydła, owiec, chmielu, tytoniu i
suszy paszowych. Ogółem jest prawie 30 rodzajów dopłat. Od 2005 r. zaczną
funkcjonować dopłaty do mleka sprzedawanego w ramach kwot mlecznych. W ramach
dyskusji na temat reformy Wspólnej Polityki Rolnej, rozważa się koncepcje
upraszczania systemu dopłat. Od 2002 r. w UE funkcjonuje na zasadzie pilotażu
system uproszczonych dopłat dla małych gospodarstw otrzymujących do 1250 EURO
rocznie. Wypłaty są równe kwotom otrzymywanym przez te gospodarstwa w trzech
ostatnich latach poprzedzających przejście gospodarstwa na system uproszczony.
W styczniu 2002 r. Komisja Europejska po raz pierwszy zaproponowała, aby
kraje kandydujące, w tym i Polska, mogły wypłacać dopłaty bezpośrednie wg
systemu uproszczonego. Propozycja ta została podtrzymana w kolejnych
stanowiskach negocjacyjnych.
Przede wszystkim, ze względu na zagrożenia wynikające z niepełnej absorpcji
dopłat w systemie standardowym (doświadczenia krajów UE-15) Polska zdecydowała
się na czasowe wprowadzenie systemu uproszczonego dopłat bezpośrednich
polegającego na jednakowej w całym kraju stawce obszarowej (do ha UR). Poza tym,
system uproszczony posiada wiele zalet z punktu widzenia gospodarstw rolnych:
- gwarantuje łatwiejszy dostęp do dopłat dla rolników i
niższe "koszty transakcyjne" uzyskiwania tych dopłat, z uwagi na swoją
"prostotę", co zwłaszcza w pierwszych latach naszego członkostwa miałoby
istotne znaczenie w warunkach polskich;
- zapewnia dostęp do dopłat dla wszystkich gospodarstw,
a nie tylko dla tych, które są uprawnione do dopłat bezpośrednich w systemie
standardowym, który funkcjonuje w UE-15;
- nie wymaga odłogowania części gruntów, co byłoby
istotne zwłaszcza dla dużych producentów zbóż;
- daje większą swobodę decyzji produkcyjnych rolnikom, a tym samym zapewnia
większą efektywność wykorzystania zasobów produkcyjnych w rolnictwie, ponieważ
otrzymywanie dopłat nie jest uwarunkowane prowadzeniem określonych upraw, lub
chowem określonych zwierząt. W swych decyzjach rolnicy w większym stopniu mogą
się kierować sygnałami rynkowymi. Byłaby to bardzo istotna rola z uwagi na
konieczność dostosowań do warunków jednolitego rynku.
Zasady funkcjonowania w Polsce systemu uproszczonego
byłyby następujące:
- system mógłby funkcjonować przez 3 lata (ale okres
stosowania mógłby być krótszy, np. l rok), z możliwością
przedłużenia o kolejne dwa lata (3+1+1), tj. maksymalnie 5 lat, do
2008 r. włącznie;
- do dopłat uprawnione byłyby działki pozostające w
uprawie na dzień 30 czerwca 2003 r. (działki w dobrej kulturze rolnej, na
dzień 30.06.2003 r.) w produkcji lub nie, na które składają się: grunty orne,
trwałe użytki zielone, uprawy wieloletnie;
- nie wymagane byłoby odłogowanie części gruntów w
gospodarstwie, jak ma to miejsce w systemie standardowym, w przypadku upraw
polowych;
- systemem objęte byłyby gospodarstwa o powierzchni co najmniej l ha UR. Nie
przewiduje się wprowadzenia limitu powierzchni działek rolnych uprawnionych do
dopłat.
Dopłaty bezpośrednie podstawowe
- wysokość dopłat podstawowych na l ha UR (25%, 30%,
35% w latach 2004,2005, 2006) wynikałaby z podzielenia kwoty należnych Polsce
w danym roku wszystkich dopłat bezpośrednich (uwzględniającej stopniowe
dochodzenie do poziomu dopłat obowiązującego w UE-15 i wynikającej z
wynegocjowanych przez Polskę limitów produkcyjnych i plonu referencyjnego
zbóż) przez liczbę uprawnionych do dopłat UR w całym kraju;
- przekroczenie przez rolników we wnioskach o dopłaty kwoty dopłat
przewidzianej na dany rok dla Polski, skutkować będzie proporcjonalną do
przekroczenia obniżką dopłaty na ha UR.
Dodatkowe dopłaty bezpośrednie wraz ze
współfinansowaniem z funduszy na rozwój wsi (II-go filaru)
Składałyby się one z dwóch odrębnych dopłat (stawek) na ha:
- dodatkowej dopłaty powierzchniowej do powierzchni upraw, które w UE objęte są dopłatami
bezpośrednimi (zboża -w tym pszenica zwyczajna i durum, jęczmień, owies, żyto,
pszenżyto, gryka, proso, kukurydza na ziarno i paszowa; oleiste - rzepak
odmian oleistych, len oleisty, słonecznik, soja; wysokobiałkowe - groch, łubin
słodki, bób, bobik; len i konopie włókniste, strączkowe, tytoń, chmiel,
ziemniaki skrobiowe);
- dodatkowej dopłaty powierzchniowej do powierzchni
paszowej wykorzystywanej w tej produkcji zwierzęcej, która w UE jest
objęta dopłatami bezpośrednimi (bydło i owce - głównie powierzchnia łąk i
pastwisk).
Dopłaty dodatkowe od powierzchni będą finansowane ze środków na rozwój wsi w
Polsce oraz ze środków krajowych i zgodnie z wynikiem negocjacji nie mogą one
spowodować przekroczenia poziomu 55%, 60% i 65% poziomu w UE w pierwszych trzech
latach członkostwa. Z dopłat tych wyłączone będą te uprawy, które w UE nie
otrzymują wsparcia bezpośredniego (m.in.: ziemniaki, inne niż skrobiowe, buraki
cukrowe, owoce, warzywa).
Metodologia obliczania stawek dla Polski na lata
2004-2006 opisana została w Aneksie I
wraz z przykładowym obliczeniem należnej kwoty dopłat dla
hipotetycznego gospodarstwa.
6658510
1