Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS nominalna dynamika sprzedaży detalicznej w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się w październiku do 2,3% r/r wobec -2,2% we wrześniu, kształtując się powyżej naszej prognozy ekonomistów z Credit Agricole (1,3%) i konsensusu rynkowego (2,0%).
Dynamika sprzedaży detalicznej liczonej w cenach stałych zwiększyła się w październiku do 1,3% r/r wobec -3,0% we wrześniu, kształtując się powyżej konsensu rynkowego (0,8%) i naszej prognozy (0,2%). Po wyeliminowaniu wpływu czynników sezonowych sprzedaż detaliczna w cenach stałych zwiększyła się w październiku w porównaniu z wrześniem o 5,6%.
Oznacza to, że silne odbicie sprzedaży w październiku nie zniwelowało jej znaczącego spadku we wrześniu (-6,7% m/m). W efekcie, w październiku sprzedaż detaliczna pozostała w trendzie spadkowym obserwowanym od lipca br. Naszym zdaniem tak silne wahania poziomu sprzedaży detalicznej w ostatnich dwóch miesiącach były w niewielkim stopniu spowodowane wpływem wrześniowej powodzi na skłonność gospodarstw domowych do konsumpcji. Wahania te są naszym zdaniem związane głównie z trudnościami z odsezonowaniem miesięcznych danych o sprzedaży. W konsekwencji, dane te powinny być interpretowane z dużą ostrożnością.
Trwałe obniżenie dynamiki konsumpcji
Zdaniem ekonomistów Credit Agricole, czynnikiem ograniczającym wzrost sprzedaży detalicznej w październiku były obniżenie realnej dynamiki funduszu płac do poziomu najniższego od grudnia 2023 r. (por. MAKROpuls z 25.11.2024) oraz wzrost skłonności do oszczędzania gospodarstw domowych, wspierany przez podwyższoną inflację. Dane o sprzedaży detalicznej w październiku potwierdzają, że prognozowane przez nas wyraźne spowolnienie wzrostu konsumpcji w III kw. do 2,1% r/r wobec 4,7% w II kw. (dane o strukturze wzrostu PKB w III kw. zostaną opublikowane w najbliższy czwartek) ma charakter trwały i roczna dynamika konsumpcji w IV kw. nie przekroczy 3%. Czynnikiem dynamizującym konsumpcję w IV kw. pozostanie relatywnie wysokie – na tle dynamiki sprzedaży detalicznej – tempo wzrostu sprzedaży usług.
Wzrost konsumpcji w IV kw. będzie jednak nadal hamowany przez podwyższoną skłonność gospodarstw domowych do oszczędzania, sygnalizowaną w badaniach koniunktury konsumenckiej. W październiku br. wskaźnik koniunktury dotyczący „oszczędzania pieniędzy” osiągnął najwyższy poziom w historii danych, którymi dysponujemy (od 2004 r.).
Publikacja dzisiejszych danych o sprzedaży detalicznej jest lekko pozytywna dla kursu złotego i rentowności polskich obligacji- konkludują ekonomiści.
oprac, e-red, ppr.pl