Państwo może również samodzielnie tworzyć programy promocji towarów
rolno-spożywczych, ale jednak w ograniczonym zakresie. Stosuje się tutaj podobne
zasady jak w przypadku udziału państwa w prywatnych programach promocyjnych. Nie
jest możliwe promowanie towarów, które związane jest z pochodzeniem
geograficznym chronionym na poziomie wspólnotowym. Na przykład Polska nie może
samodzielnie chronić oscypka. Kwestie ochrony i promocji towarów, których
specjalne walory wynikają z ich pochodzenia geograficznego czy też regionalnej
specjalności, regulowane są bardzo ściśle przez prawo wspólnotowe, w
szczególności w Rozporządzeniu Rady 2081/92 ustalającym zasady oznaczania
towarów rolno-spożywczych za pomocą chronionych oznaczeń geograficznych i
chronionych oznaczeń pochodzenia oraz w Rozporządzeniu Rady 2082/92 w sprawie
zaświadczeń o szczególnych cechach produktów rolnych i środków
spożywczych.
Państwa członkowskie
mogą promować jedynie wysoką jakość towarów. Jakość ta musi odbiegać od
standardowej jakości towarów znajdujących się na rynku. Ponadto program taki nie
może dyskryminować towarów pochodzących z innych państw członkowskich Unii
Europejskiej. Jeżeli zatem producent z Wielkiej Brytanii chce skorzystać z
programu promocji jakości istniejącego we Francji i nadzorowanego przez
francuskie władze publiczne, to musi on mieć taką możliwość.