Państwo członkowskie może:
Sprawa Komisja przeciw Francji – oznaczanie produktów rolno-spożywczych (Sprawa C-6/02)
Sprawa dotyczyła zgodności z prawem wspólnotowym
francuskich oznaczeń wskazujących na pochodzenie produktów rolno-spożywczych.
Komisja stwierdziła, że poddanie krajowej ochronie prawnej oznaczeń pochodzenia
geograficznego naruszyło art. 28 TWE. Oznaczenia miały informować konsumentów,
że produkt rolno-spożywczy pochodzi z określonego regionu: Salaisons d’Auvergne,
Savoie, Franche-Comté, Corse, Midi-Pyrénées, Normandie, Nord-Pas-de-Calais,
Ardennes de France, Limousin, Languedoc-Roussillon i
Lorraine.
Rozporządzenie 2081/92 definiuje pojęcie oznakowania
geograficznego i stanowi, że jego ochrona dochodzi do skutku z chwilą podjęcia
przez Komisję decyzji o jego zarejestrowaniu. Rozporządzenie przewidywało, że w
terminie 6 miesięcy od wejścia w życie jego przepisów państwa członkowskie
zawiadomią Komisję, jakie oznaczenia są chronione ich prawem krajowym lub, w
braku ochrony, jakie oznaczenia przez nich używane wymagają zarejestrowania na
podstawie tego rozporządzenia. Komisja zarejestrowała te oznaczenia w zakresie,
w jakim spełniają kryteria wymagane przez art. 2–4 rozporządzenia. Państwa
członkowskie mogły zachować krajową ochronę wskazanych oznaczeń do dnia podjęcia
decyzji o zarejestrowaniu. Skutki ochrony krajowej, w przypadku gdy oznaczenie
nie zostało zarejestrowane zgodnie z rozporządzeniem, ponosi wyłącznie państwo
członkowskie. Środki przyjęte przez państwa członkowskie są skuteczne tylko na
poziomie krajowym i nie mogą mieć wpływu na handel
wewnątrzwspólnotowy.
Jeśli wniosek dotyczy oznaczenia wskazującego
jednocześnie na obszar geograficzny innego państwa członkowskiego, państwo to
jest konsultowane przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji. Ponadto państwo
członkowskie nie może się powoływać na przepisy, praktyki lub sytuacje z zakresu
wewnętrznego porządku prawnego, aby uzasadnić niewypełnienie obowiązków
wynikających z prawa wspólnotowego. Przepisy francuskie wprowadzające omawiane
oznaczenia mogły mieć
wpływ na swobodny przepływ towarów między państwami
członkowskimi, szczególnie w sytuacji, gdy traktowałyby w sposób uprzywilejowany
towary pochodzenia krajowego, z uszczerbkiem dla towarów importowanych.
Stosowanie tych przepisów różnicowałoby te dwie kategorie towarów.
W
konsekwencji ETS orzekł, iż Republika Francuska uchybiła obowiązkom nałożonym
przez art. 28 TWE, wskutek nieuchylenia we wskazanym przez Komisję terminie
krajowej ochrony prawnej przyznanej omawianym oznaczeniom.