Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Stracimy najwyżej 150 euro

15 września 2003

Już za niecały miesiąc zaczną obowiązywać nowe, korzystniejsze dla klientów przepisy dotyczące kart bankowych. Klient będzie odpowiadał tylko do wysokości 150 euro, po zastrzeżeniu karty za straty odpowiada bank, także wtedy gdy zostanie użyty PIN - takie nowe, korzystne dla klientów rozwiązania wejdą w życie w październiku.

Wszystko za sprawą nowej ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych, która zacznie obowiązywać od 12 października tego roku. Mocno ogranicza ona odpowiedzialność klienta w razie utraty karty.

Nie dla niefrasobliwych
Dla klientów banków najważniejsze są zapisy dotyczące odpowiedzialności w momencie utraty karty. 
Przewidują one, że gdy karta zostanie nam skradziona, to za operacje dokonane przez złodzieja przed zastrzeżeniem karty klient będzie odpowiadał maksymalnie do kwoty będącej równowartością 150 euro, czyli około 650 zł. Resztę pokryje bank, który będzie również odpowiadał za wszystkie starty powstałe od momentu zastrzeżenia karty.
Co ważne, dotyczy to także transakcji, w których wykorzystany będzie kod PIN. Do tej pory to klient ponosił całkowitą odpowiedzialność za wszystkie transakcje dokonane z użyciem kodu PIN karty.
Uwaga: Jednak na pokrycie strat nie będą mogli liczyć klienci niefrasobliwi czy nieostrożni. Korzystne przepisy nie obejmą bowiem tych osób, które nie zachowają należytej ostrożności, czyli na przykład ujawnią komuś PIN swojej karty, a bank się o tym fakcie dowie.

Banki przygotowują się
Z pakietu bezpieczeństwa, który wprowadza ustawa automatycznie będą korzystać wszyscy, którzy dostaną kartę już po wejściu w życie nowych przepisów. Wszyscy, którym karta została wydana wcześniej, jeszcze przez rok mogą być traktowani przez banki według dotychczasowych zasad. To niezbyt korzystne dla klientów rozwiązanie. Banki już rozpoczęły przygotowania w związku z wchodzącymi w życie nowymi przepisami. Niektóre już deklarują, że po wejściu w życie nowych przepisów będą traktować wszystkich klientów jednakowo. Tak obiecuje m.in. Kredyt Bank, PKO BP i Bank Zachodni WBK.
W MultiBanku ci, którzy mieli karty przed wejściem w życie ustawy, będą objęci jej gwarancjami od 12 października. Nie trzeba wymieniać kart na nowe, wystarczy podpisać nową umowę z bankiem.

Bez umowy nie ma karty
Kolejna nowość, która czeka klientów banków od października 2003 r. to obowiązek podpisywania umowy do każdej otrzymanej karty. W ten sposób poprawi się pozycja klienta w stosunku do banku - z umowy będzie można dowiedzieć się wszystkich szczegółów dotyczących zasad funkcjonowania własnej karty płatniczej. Dotychczas banki nie zawierały oddzielnych umów o karty płatnicze. Teraz będziemy musieli podpisywać oddzielne umowy dla każdej wydawanej karty płatniczej.

Poza tym, od października 2003 r., banki będą musiały dokładnie określać kursy, jakie są wykorzystywane przy przeliczaniu walut. Pozwoli to na ukrócenie dotychczasowej praktyki banków, które nie informując o tym klientów, stosowały niekorzystne kursy przeliczeniowe i prowizje przy przeliczeniach transakcji zagranicznych.


POWIĄZANE

Rolnictwo 4.0 – nie ma konieczności dwukierunkowej wymiany danych w robotach! Za...

Rada Europy uzgadnia pakiet "VAT w erze cyfrowej" Rada osiągnęła dziś porozumien...

Fundusz odbudowy i zwiększania odporności Rada Europy zatwierdza zmienione plany...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę