Smithfield Foods Inc. zwiększa swoje zaangażowanie na rynku polskim. W ciągu 7 dni dojdzie do finalizacji przejęcia Morlin. W najbliższych latach Polska ma stać się europejskim liderem w produkcji wieprzowiny - poinformował we wtorek Richard Poulson, wiceprezes Smithfielda.
Przejęliśmy 99,36 proc. akcji Morlin za blisko 181 mln zł i oczekujemy zamknięcia tej transakcji w ciągu siedmiu dni – powiedział Poulson. Jak powiedział wiceprezes Smithfielda, w najbliższym czasie nie dojdzie do połączenia Morlin i Animeksu w jedną spółkę. Morliny będą spółką zależną Animeksu, ale przez najbliższy czas nie planujemy połączenia tych spółek. Chcemy, aby pomiędzy naszymi firmami utrzymywał się pewien rodzaj konkurencji, przynajmniej do czasu uporządkowania kwestii zarządzania – powiedział Poulson.
Smithfield Foods Inc. w ostatnim czasie zainwestował w Animex ponad 52 mln dolarów, co według wiceprezydenta firmy świadczy o perspektywicznym postrzeganiu Polski jako czołowego gracza na rynku europejskim. W ciągu ostatnich dwóch lat Smithfield zainwestował między innymi około 80 mln zł w modernizację maszyn i unowocześnienie linii produkcyjnych.
Nasze nowe inwestycje w Animeksie w ostatnim czasie przekroczyły już wartość 52 mln dolarów. Całkowite nasze inwestycje w Animeksie przekraczają 250 mln dolarów. Inwestycje w Animeksie oraz zakup Morlin świadczą o naszym długofalowym zainteresowaniu rynkiem polskim – powiedział Poulson. Według strategii Smithfielda, Polska w najbliższym czasie ma stać się europejskim liderem w produkcji wieprzowiny.
Potrzebne są dalsze inwestycje w gospodarstwach rolnych i one będą przynosiły wzrost wydajności. Obecnie efektywność gospodarstwa rolnego w Polsce jest średnio sześciokrotnie niższa niż gospodarstwa w Europie zachodniej – powiedział Poulson.
W ciągu najbliższych kilku lat Smithfield nie planuje innych przejęć na rynku polskim. Według wiceprezesa, Animex odczuł zakaz eksportu mięsa na rynek rosyjski. Prognozowane przychody wyniosą w 2004 roku 500 mln dolarów. W sierpniu spółka prognozowała 600 mln dolarów.
Przez zwiększenie działalności na innych rynkach udało nam się nadrobić około 95 proc. strat z powodu wstrzymania dostaw do Rosji. Podstawowym rynkiem przekierowania produktów z rynku rosyjskiego jest Rumunia, a za jej pośrednictwem Ukraina – powiedział Poulson. W przeszłości utrata rynku rosyjskiego byłaby znacząca dla dalszego funkcjonowania spółki, ale teraz, jeżeli będzie taka konieczność, to możemy przetrwać bez eksportu do Rosji – dodał. Na spadek przychodów wpływ mają także wysokie ceny surowca.
Ceny żywca są obecnie wysokie. W USA osiągają najwyższe poziomy od 30 lat. Wzrost cen przekłada się nasze wyniki finansowe – powiedział Poulson. Spółka nie ujawnia prognoz zysków oraz wyników posiadanych spółek. Nie jesteśmy niezadowoleni z zysków Animeksu, chociaż ze względu na wysokie ceny żywca zyski w tym roku nie będą tak duże, jak oczekiwaliśmy. Ta sama sytuacja dotyczy Morlin – powiedział wiceprezes.
Smithfield Foods Inc. jest największym producentem mięsa i przetworów wieprzowych na świecie. Firma przetwarza rocznie 20 milionów sztuk trzody chlewnej, w tym 12 milionów pochodzi z własnych hodowli. Roczne obroty Smithfield Foods Inc. wynoszą około 10 mld dolarów. Grupa Animex zajmuje się wielkoprzemysłową hodowlą trzody chlewnej i przerobem mięsa w Wielkopolsce oraz na Warmii i Mazurach. Udział rynkowy Animeksu (razem z przejętymi Morlinami) wynosi około 10 proc. Morliny są jednym z liderów polskiego rynku przetworów mięsnych.