Małe i średnie przedsiębiorstwa z północnych Włoch, Niemiec, Francji zaczynają penetrować polski rynek wykorzystując do tego celu targi jako instrument marketingowy - powiedział wiceprezes Międzynarodowych Targów Poznańskich (MTP) Przemysław Trawa na poniedziałkowej konferencji prasowej w Warszawie.
Trawa zauważa również wzrost zainteresowania targami w Polsce ze strony biznesu chińskiego. Jak oszacował, w roku 2005 na największych polskich targach budownictwa Budma Chińczycy będą potrzebowali 400 m kw. na swoje stoiska, w roku następnym już dwa razy tyle. Ekspansja chińskich form szykuje się również na polski rynek meblowy.
Jak poinformował Trawa, w roku 2004 na polskim rynku targów widać było oznaki poprawy. Zwiększyła się powierzchnia targowa o 6,6 proc., do ponad 467 tys. m kw., a o 6,5 proc., do 25,6 tys. firm, wzrosła liczba wystawców. Liczba zwiedzających wzrosła o 3,5 proc., do 737,4 tys. osób.
W roku 2004, podobnie jak w poprzednich latach, na rynku dominowały Targi Poznańskie. Razem ze spółką zależną Targi Kielce zarządzały one blisko 70 proc. powierzchni targowej. Poznańskie targi to również ponad 42 proc. liczby wystawców ogółem i ponad 42 proc. zwiedzających.
Największy wzrost liczby wystawców na MTP odnotowano na targach rolno-spożywczych: Polagra Food o 30 proc., a Polagra Farm o 28 proc. Widać też wyraźny, bo o 23 proc., wzrost liczby wystawców na targach Meble.
Najwięcej zwiedzających odnotowały: Polagra Farm - 85 tys., Budma - 57 tys., Polagra Food - 40 tys. osób.