Ponad 90 proc. społeczeństwa odczuło podwyżki cen mięsa i wędlin a ponad 80 proc. - podwyżki cukru i wyrobów cukierniczych. Blisko dwie piąte Polaków zaczęło więc kupować tańsze niż miesiąc temu produkty - wynika z lipcowego sondażu Centrum Badania Opinii Społecznej.
Większość Polaków (od 52 proc. do 73 proc.) dostrzegła podwyżki cen paliw, lekarstw, nabiału, papierosów, tłuszczy roślinnych, pieczywa, mąki, makaronów i innych wyrobów mącznych. Jedynym artykułem, którego obniżkę ceny większość respondentów CBOS zauważyła, to alkohol. 16 proc. badanych uważa, że jego cena spadła, 33 nie umie odpowiedzieć na to pytanie, 38 proc. uważa, że cena ta się nie zmieniła. Poza alkoholem, 17 proc. badanych zauważyło obniżkę cen świeżych warzyw i owoców, 31 proc. badanych sądzi, że są takie same.
Wzrost cen - jak wynika z sondażu - prawie natychmiast spowodował zasadnicze zmiany modelu konsumpcji. Blisko dwie piąte badanych (38 proc.) przyznało, że kupuje tańsze niż miesiąc wcześniej mięso i wędliny. Również w przypadku innych artykułów żywnościowych respondenci przyznawali, że kupują rzeczy tańsze.
Według CBOS, zmiana modelu konsumpcji polega również na jej ograniczeniu, choć - jak podkreślają analitycy Centrum - i w tym przypadku badanie potwierdza ogólną prawidłowość - że po wzroście cen ludzie najpierw zastępują droższe produkty tańszymi, potem dopiero zaczynają je ograniczać.
Najbardziej widać to ograniczanie na przykładzie mięsa i wędlin - 29 proc. respondentów kupiło tych produktów mniej niż miesiąc wcześniej. Jak podkreśla CBOS, takie tempo redukowania ilości nabywanego mięsa i wędlin w ciągu tylko jednego miesiąca należy uznać za bardzo wysokie. Jedna piąta badanych ograniczyła ilość nabywanego cukru, słodyczy i przetworów owocowo-warzywnych, 13 proc. - leków, 10 proc. - tłuszczów roślinnych, 9 proc. - papierosów. Badanie CBOS pt. "Postrzegane zmiany cen i ich konsekwencje dla konsumpcji" przeprowadzono w dniach 9-12 lipca, na reprezentatywnej, losowo wybranej grupie 920 Polaków.