Rada Ministrów przyjęła 10 marca br. z dawna oczekiwany projekt ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, przedłożony przez ministra rolnictwa. Projekt ustawy zakłada, że od 1 lipca 2009 r. zostanie utworzonych siedem funduszy promocji produktów rolno - spożywczych.
Będą to fundusze promocji: mleka; mięsa wieprzowego; mięsa wołowego, końskiego i owczego; ziarna zbóż i przetworów zbożowych; owoców i warzyw; mięsa drobiowego; ryb. Pieniądze gromadzone w ramach tych funduszy mają być kierowane na wspieranie wzrostu spożycia oraz promocję tych produktów na rynku krajowym i światowym. Według projektodawców ustawy fundusze powinny także przyczynić się do poprawy jakości wytwarzanych wyrobów i tworzenia silnych grup producenckich.
Przypomnijmy, iż Krajowa Rada Izb Rolniczych wraz z Federacją Branżowych Związków Producentów Rolnych, Związkiem "Polskie Mięso" oraz Stowarzyszeniem "Polska Federacja Producentów Żywności" wystąpiła dwa tygodnie temu (24 lutego br.) do premiera Donalda Tuska, zwracając się z prośbą o pilne przyjęcie przez rząd projektu ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Czyżby grupowe wystąpienie poskutkowało?
W projekcie czytamy, że z funduszy będzie finansowane m.in. informowanie o jakości i cechach produktów, udział w wystawach i targach; badania rynkowe dotyczące spożycia; badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości produktów i ich przetworów (na te zadania przewiduje się 90 proc. środków). W projekcie określono także stawki wpłat na fundusze. Ich wysokość będzie wynosić ok. 0,1 proc. średniej ceny rynkowej danego produktu i jest to rozwiązanie przejęte z Funduszu Promocji Mleczarstwa. Wpłat dokonywać mieliby przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w danej branży. W ten sposób pozyskiwane fundusze gromadzone byłyby na wyodrębnionym dla każdego z nich rachunku Agencji Rynku Rolnego. Z projektu ustawy wynika, że prezes ARR miałby dysponować m.in. środkami funduszy na podstawie uchwał komisji zarządzających. Byłyby one powoływane do zarządzania funduszami, a w ich składzie znaleźć mieliby się przedstawiciele danej branży. Zadaniem komisji byłoby m.in. ustalanie planu finansowego funduszu i zasad gospodarowania jego środkami. Prezes Agencji miałby także zapewniał funduszom obsługę prawną i techniczno-biurową, sporządzał sprawozdania z wykonania przez nie planu finansowego.