Zakład Ubezpieczeń Społecznych ma prawo żądać od osoby opłacającej składki za siebie dostarczenia wiarygodnych dowodów dokonania takich wpłat po 31 grudnia 1998 r.
Równocześnie ustawa o emeryturach i rentach z FUS nakazuje płatnikom składek przechowywanie przez pół wieku list płac, kart wynagrodzeń oraz innych dowodów, na podstawie których następuje ustalenie podstawy wymiaru emerytury lub renty.
Okresy przechowywania dokumentów | |
dokumenty finansowe | 5 |
zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych | 5 |
kopie deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów rozliczeniowych i korygujących | 10 |
dokumentacja pracownicza i płacowa | 50 |
Wspomniane 50 lat jest liczone poczynając od dnia zakończenia pracy u danego płatnika. Z żadnej ustawy czy rozporządzenia wykonawczego nie wynika wprost, że potwierdzenia wpłat są traktowane jako dokumentacja pracownicza.
Takich wątpliwości nie mają pracownicy ZUS, którzy radzą małym przedsiębiorcom dożywotnie przechowywanie przekazów pocztowych lub bankowych. W domowym archiwum powinny być jednak gromadzone potwierdzone wpłaty. Przedsiębiorcy nie mogą liczyć na pomoc banków, które takie potwierdzenia wpłat traktują jako dokumentację finansową i przechowują ją tylko przez 5 lat. W najgorszej sytuacji są osoby płacące składki za pośrednictwem banków internetowych, bowiem ZUS nie uznaje niepotwierdzonych pieczątką wydruków z sieci.