Kraje Europy Środkowej i Wschodniej zyskują coraz większe znaczenie w dostawach surowców naturalnych, czy też w ofercie wysokojakościowych produktów ekologicznych. Stają się one także rynkiem zbytu dla produktów ekologicznych.
Np.: w Polsce trwa ciągły rozwój rolnictwa ekologicznego. W ubiegłym roku w naszym kraju odnotowano m.in. 50% wzrost powierzchni upraw ekologicznych oraz 40% wzrost liczby przetwórców. O zagadnieniach dotyczących handlu i przetwarzania produktów ekologicznych rozmawiano pod koniec maja podczas IV Organic Marketing Forum w Warszawie. W spotkaniu udział wzięło około 380 przedstawicieli z około 30 krajów, aż 10% stanowili uczestnicy z krajów rosyjskojęzycznych, gdzie powstaje coraz więcej inicjatyw mających na celu tworzenie regionalnego rynku ekologicznego. W trakcie dwudniowej imprezy odbyło się szereg prezentacji. Największą popularnością cieszyły się prelekcje dotyczące zmiany oczekiwań konsumentów oraz rozwoju rynku produktów ekologicznych w Rosji, Rumunii i Chorwacji. Poza tym aż 60 firm prezentowało swoje wyroby.
Po raz drugi przyznano nagrody w konkursie na najlepszy produkt ekologiczny ,,Best of Organic 2009". Pierwsze miejsce przyznano firmie Jantoń S.A. za wino ,,Aronica"; drugie miejsce przypadło niemieckiej firmie Naturata AG, a trzecie - polskiemu producentowi serów smażonych Frąckowiak Sp.J.
Istotnym punktem spotkania była ,,Warszawska deklaracja w sprawie moratorium GMO", która została przyjęta przez uczestników forum w obecności i przy wsparciu polskiego wiceministra rolnictwa Artura Ławniczaka. Uczestnicy nawoływali też europejskie rządy i przedsiębiorstwa do autoryzacji i powstrzymania stosowania genetycznie modyfikowanych roślin w rolnictwie.