Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Opakowania coraz bardziej zielone

3 grudnia 2015

Większość przetworzonych produktów spożywczych trzeba odpowiednio zapakować. Wraz z produktami ewoluują także opakowania. Eksperci stawiają na dwa główne kierunki rozwoju, czyli opakowania ekologiczne i funkcjonalne.

Część producentów stawia na rozwiązania ekologiczne, czyli takie, gdzie opakowanie jest np. biodegradowalne albo zostało wyprodukowane tylko z naturalnych surowców. Drugi kierunek można określić jako wartość dodaną.

Opakowanie ma spełniać, poza ochroną zawartości, jakąś dodatkową funkcję. Jednym z rozwijanych obecnie na świecie kierunków są technologie produkcji materiałów polimerowych z surowców odnawialnych. W nurt ten wpisuje się polietylen uzyskiwany z etanolu, tzw. zielony polietylen.


Z surowców odnawialnych wytwarzana jest również cała grupa materiałów biodegradowalnych, które są wykorzystywane do produkcji opakowań. Główną zaletą opakowań biodegradowalnych jest możliwość poddania powstałych odpadów recyklingowi organicznemu, czyli kompostowaniu.

- Konsumenci nie są jeszcze gotowi płacić znacznie więcej za ekologiczne opakowanie. Jestem przekonana, że popyt na te opakowania będzie coraz większy z miesiąca na miesiąc. Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że póki co, w Polsce jesteśmy w fazie początkowej - mówi Beata Oworuszko, była prezes OSM Starogard Gdański.

Drugi kierunek widoczny w rozwoju opakowań można określić mianem "wartość dodana". Opakowania muszą spełniać dodatkowe funkcje. Przykładem takiego rozwiązania jest cukier puder w młynku wprowadzony na rynek przez koncern Südzucker Polska. Zastosowanie tuby zakończonej nakrętką z młynkiem pozwala uniknąć dodawania antyzbrylaczy, a także ułatwia dozowanie cukru.

Innym rozwiązaniem tego typu jest zastosowanie dodatkowej przykrywki w śmietance produkowanej przez OSM Piątnica. Ma ona przedłużyć świeżość produktu, chronić przed rozlaniem oraz uniknąć przenikania zapachów w lodówce.

Obszarem, którym Tetra Pak jest szczególnie zainteresowany jest śledzenie drogi, jaką produkt przebywa od producenta do konsumenta.

- W tym celu wykorzystuje się wielorakie sposoby zapisywania danych (np. kody kreskowe), które umożliwiają odtworzenie drogi, jaką przebył produkt, a także każdego etapu procesu jego produkcji. Oznacza to dążenie do takiej sytuacji, gdy przy użyciu kodu kreskowego możliwe będzie zidentyfikowanie np. konkretnego dostawcy mleka czy producenta owoców wykorzystanych do produkcji danego soku - mówi dyrektor Tetra Pak.

 


POWIĄZANE

Twierdzenia dotyczące ekologii: podwójne wysiłki weryfikacyjne mogą prowadzić do...

Wszyscy wszystkim składają życzenia. Oto kolejna dawka optymizmu i wspólnoty cel...

Herbatki funkcjonalne Zioła Mnicha – w trosce o zdrowie Chcąc zadbać o prawidłow...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę