W dniach 12 – 16 sierpnia tradycyjnie na Dolnej Równi Krupowej w Zakopanem odbyła się już szósta edycja Europejskich Targów Produktów Regionalnych. Cieszące się coraz większą popularnością wydarzenie przyciągnęło w tym roku 254 wystawców z łącznie 304 produktami. W przeważającej części były to lokalne produkty spożywcze (162 z kraju i 46 z zagranicy), ale nie zabrakło również wyrobów rękodzielniczych.
Inauguracja Targów odbyła się podczas konferencji pod tytułem „Działania na rzecz promocji, poprawy jakości i ochrony produktów tradycyjnych i regionalnych”. Prelekcję ze strony Agencji Rynku Rolnego wygłosił Dyrektor Oddziału Terenowego w Krakowie Bogusław Wiśniewski, który przedstawił zgromadzonym gościom działania ARR w zakresie promocji polskiej żywności.
Podczas Targów na odwiedzających Zakopane turystów czekała duża liczba rozmaitych atrakcji. Poza stoiskami wystawców, gdzie można było nabyć unikalne wyroby, dla zwiedzających przygotowano między innymi pokazy serowarskie, warsztaty rękodzieła, występy na scenie, koncerty oraz konkursy na najlepsze produkty Targów. Jednak szczególnym zainteresowaniem odwiedzających cieszyło się stoisko kampanii promującej żywność certyfikowaną znakami jakości pod nazwą „Trzy Znaki Smaku”. Kampania realizowana jest przez ARR od lutego 2013 r. Istotą programu skierowanego na rynek polski jest informowanie nt. wspólnotowego systemu ochrony produktów regionalnych i tradycyjnych (Chroniona Nazwa Pochodzenia, Chronione Oznaczenie Geograficzne, Gwarantowana Tradycyjna Specjalność), a także promocja znakowanych w tym systemie produktów spożywczych.
Na stoisku „Trzech Znaków Smaku”, znani kucharze i restauratorzy przygotowywali do degustacji znakomite potrawy, których receptura zawierała produkty tradycyjne i regionalne - certyfikowane znakami jakości żywności. W sumie w czasie targów wydano ponad 2000 porcji, a niesłabnące zainteresowanie ze strony gości stanowiło potwierdzenie wysokiej jakości przygotowywanych dań. Na stoisku nie zabrakło również atrakcji dla dzieci, które mogły uczestniczyć w konkursach, grach i zabawach związanych tematycznie z celami kampanii. Uzupełnieniem pokazów było stoisko informacyjne ARR, w ramach którego pracownicy Sekcji Informacji i Promocji ARR OT w Krakowie Piotr Sendor i Krzysztof Lewiński informowali o mechanizmach administrowanych przez ARR, w tym tych dotyczących systemów jakości i wsparcia promocji żywności wysokiej jakości.
Poza stanowiskiem kampanii na zlecenie ARR przeprowadzono dla zwiedzających pokazy kulinarne. Wszystkie przygotowywane z udziałem publiczności dania zawierały produkty tradycyjne i regionalne. W menu pokazów znalazły się takie potrawy jak: zupa podhalańska z jagnięciną podhalańską, hałuski ze skwarkami, kwaśnica z kapusty charsznickiej, pierogi z suską sechlońską i moskole z bryndzą podhalańską.
Podczas Targów odbyły się również konkursy na najlepsze produkty. W Jury konkursu zasiadał między innymi Dyrektor OT w Krakowie Bogusław Wiśniewski, a lista zwycięzców przedstawia się następująco:
- Produkty pochodzenia zwierzęcego: kabanos wołowy firmy Gawor Wędliny,
- Napoje regionalne: pokrzywa w soku jabłkowym z Tłoczni Napojów Pawłowski,
- Produkty pochodzenia roślinnego: miód malinowy z Doliny Tatr,
- Produkt łączący składniki zwierzęce i roślinne:gorczański Ser Dojrzewający Stary Syrz bacówki u Bucka.
Dla laureatów ARR ufundowała atrakcyjne nagrody.
W ostatnim dniu wydarzenia odbyła się uroczysta parada bacowska w której uczestniczył Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Wojciech Kozak, a na zakończenie wybrano najlepszy oscypek targów, którym okazał się produkt Pana Daniela Pluty z Nowego Targu.
Tegoroczne Targi z całą pewnością należy zaliczyć do udanych. Piękna pogoda, licznie przybyli wystawcy i turyści oraz zrealizowane z sukcesem kampanie ARR promujące żywność wysokiej jakości to satysfakcjonujące zwieńczenie trudu włożonego w organizację za którą odpowiadała Tatrzańska Agencja Rozwoju Promocji i Kultury.
6155476
1