fot.twitter@GdyniaBct
Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) w polskim porcie w Gdyni nawiązał współpracę z operatorem logistycznym Fortis Logistics Group oraz Multimodal Solutions&Services, uruchamiając bezpośrednie połączenie intermodalne dla eksportu ukraińskich towarów-napisał o tym „Logist.Today” .
Baltic Container Terminal w skrócie BCT to Bałtycki Terminal Kontenerowy znajdujący się w porcie Gdynia. Jest to jeden z największych terminali w rejonie Bałtyku oraz wiodący terminal kontenerowy w Polsce. BCT obecnie przyjmuje pociągi z ładunkami kontenerowymi, głównie kukurydzą, zbożem i mączkami. Operatorem pociągów pełnowymiarowych jest firma Fortis Logistics, która od wielu lat z sukcesem dostarcza ukraińskie towary tranzytem przez Polskę.
Licząca prawie 600 km kolejowa trasa pociągów kursujących ze Sławkowa do Gdyni składa się obecnie z 22 osiemdziesięciostopowych wagonów SGGRS, w których mieszczą się 44 czterdziestostopowe kontenery. Połączenie zaczynało się od 3 pociągów tygodniowo, obecnie ich liczba wzrosła do 6. Ukraińskie produkty rolne dostarczane są do Sławkuwa w wagonach o szerokim rozstawie 1520 mm, skąd przeładowywane są do kontenerów i wysyłane do Gdyni i dalej na cały świat.
„Uruchomienie tak efektywnego połączenia intermodalnego pokazuje, że wykorzystanie BCT jako punktu przeładunku kontenerowych ładunków ukraińskich stanowi poważną alternatywę dla masowego tranzytu ukraińskich produktów rolnych przez terytorium Polski. Kontenery ładowane są bezpośrednio na statki morskie, które regularnie zawijają do terminalu” – czytamy w komunikacie.
Obecnie terminal wraz z partnerami pracuje także nad usprawnieniem przepływu przewozów importowych na Ukrainę, wykorzystując już istniejące połączenia.
Linia kolejowa nr 65 jest najdłuższą szerokotorową linią kolejową w Polsce. Jej długość od granicy państwa do stacji towarowej w Sławkowie wynosi 394,650 kilometrów. Łączna długość torów na linii wynosi 524,339 kilometrów. Jest powszechnie uważana za najdalej wysuniętą na zachód Europy linię o szerokiego toru o rozstawie 1520 mm. Od 2001 roku linia kolejowa LHS ma charakter wyłącznie towarowy i obsługuje tylko przewozy międzynarodowe. Na końcu linii i wzdłuż jej przebiegu znajdują się terminale przeładunkowe wykorzystywane do rozładunku różnego rodzaju towarów przywożonych do Polski przede wszystkim z Ukrainy.
oprac, e-mk, ppr.pl