Ptak_Waw_CTR_2024

UWAGA! W UE wejdą nowe regulacje dla transportu zwierząt

5 czerwca 2024
UWAGA! W UE wejdą nowe regulacje dla transportu zwierząt

W dniu 7 grudnia 2023 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący nowego rozporządzenia w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu, które zastąpi rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2005. Niniejszy wniosek stanowi najbardziej zaawansowaną część unijnego przeglądu przepisów dotyczących dobrostanu zwierząt w ramach zasady „od pola do stołu” strategia (F2F).

Z projektu wniosku wynika, że Komisja będzie dążyć do skrócenia maksymalnego czasu przewozu żywych zwierząt, zwiększenia dostępnej przestrzeni, zmiany środków transportu i warunków transportu.
Niniejszy wniosek obejmuje również wymogi dotyczące zwierząt przywożonych z krajów trzecich do UE. Wniosek wymagałby dodatkowych szkoleń dla inspektorów, przewoźników i lekarzy weterynarii oraz zwiększyłby obciążenie administracyjne i finansowe w całym procesie, w tym w przypadku handlu z krajami spoza UE.

W maju 2020 r. Komisja ogłosiła w strategii „od pola do stołu” (F2F), że dokona przeglądu
ustawodawstwo dotyczące dobrostanu zwierząt, w tym przegląd rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu. W dniu 7 grudnia 2023 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu, które zastąpi Radę.

Rozporządzenie (WE) nr 1/2005 oraz wniosek legislacyjny w sprawie dobrostanu psów i kotów oraz ich zwierząt identyfikowalność. Obie propozycje są ze sobą spójne. Pozostałe oczekiwane reformy w pakiecie
uwzględniać dobrostan zwierząt na poziomie gospodarstwa, podczas uboju oraz dobrowolną etykietę dotyczącą dobrostanu zwierząt.

Te pozostałe trzy filary pakietu dotyczącego dobrostanu zwierząt nie zostały ujęte we wniosku i prawdopodobnie tak się stanie którymi zajmie się kolejna Komisja, na której czele stoi Dyrekcja ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności (TUTAJ):

Zmiany w zasadach transportu zwierząt hodowlanych:

We wniosku skupiono się na następujących głównych celach związanych z dobrostanem zwierząt w trakcie transport:


- ograniczyć problemy związane z dobrostanem zwierząt związane z długimi podróżami oraz powtarzalnym rozładunkiem i ponownym załadunkiem
powiązane z kilkoma okresami odpoczynku;
- zapewnić zwierzętom więcej miejsca podczas transportu;
- poprawić warunki transportu bezbronnych zwierząt;
- unikać narażania zwierząt na działanie ekstremalnych temperatur;
- ułatwić egzekwowanie przepisów UE dotyczących ochrony zwierząt, w tym cyfryzacji;
- lepiej chronić zwierzęta eksportowane do krajów spoza UE;
- lepiej chronić koty i psy przewożone w związku z działalnością gospodarczą.

Wniosek obejmuje zdecydowaną większość z 1,6 miliarda zwierząt transportowanych między państwami członkowskimi UE każdego roku głównie zwierzęta hodowlane: świnie, krowy, kozy, owce, drób, króliki i konie. Zawiera również szczegółowe przepisy dotyczące transportu zwierząt wodnych w kontekście działalności gospodarczej. Ten wniosek rozszerza i wzmacnia również zasady transportu kotów i psów w celach komercyjnych cele.

Konsekwencje dla zainteresowanych stron z UE i spoza UE:
Zaproponowane przez UE środki ochrony zwierząt podczas transportu wymagałyby dodatkowych środków
szkolenia dla inspektorów, przewoźników, lekarzy weterynarii i zwiększyłoby obciążenie administracyjne i finansowe obciążenie w trakcie całego procesu. Różne europejskie zainteresowane strony wyraziły swoje obawy dotyczącedodatkowe koszty kilku aspektów wniosku. Także niektóre zasady zawarte we wniosku Komisji są rygorystyczne i trudne do wdrożenia w przypadku niektórych państw członkowskich.
4
Obecna propozycja UE dotycząca ochrony zwierząt podczas transportu dotyczy jej standardów życia
zwierzęta przywożone do UE i wywożone z niej, zasadniczo z miejsca wyjazdu1
w kraju spoza UE do miejsca przeznaczenia w UE lub nawet poza UE w przypadku przeładunku. Przedłużenie te unijne standardy dotyczące zwierząt w stosunku do przywożonych żywych zwierząt z krajów trzecich podważają suwerenność partnerom handlowym UE do ustanowienia własnych środków ochrony zwierząt podczas transportu.

Co dalej?:
Publikacja tego wniosku w grudniu 2023 r. zapoczątkowała długi proces legislacyjny
procesu, a Komisja Europejska zakończyła końcowy okres zbierania informacji zwrotnych 12 kwietnia 2024 r
Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej, jako współprawodawcy, oceniają obecnie
Wniosek ustawodawczy Komisji. Zmiany we wniosku legislacyjnym wprowadzane są odrębnie przez
Parlament i Rada; jednakże ostatecznie rozpoczną się negocjacje w celu osiągnięcia porozumienia instytucjonalnego zanim wnioski zostaną przyjęte jako oficjalne prawo UE. Proces ten może trwać od 18 miesięcy do dwóch lata. W związku ze zbliżającymi się wyborami europejskimi w czerwcu 2024 r. sprawa najprawdopodobniej nie zostanie sfinalizowana nastąpi do końca tego roku i ma nastąpić w 2025 r.

oprac, e-mk, ppr.pl


POWIĄZANE

Obecnie 29,7% konsumentów regularnie kupuje w promocjach 20-40% żywności. Główni...

Zyskuje rynek najmu długoterminowego [RAPORT EFL] Pomimo rozwoju różnych środków...

W październiku odbyło się spotkanie zorganizowane przez Copa-Cogeca, w którym uc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę