Gdańsk pożegnał słoneczną pogodą wystawców tegorocznych Targów Gdańskich. Wielu mieszkańców zamiast za miasto wybrało się na wystawę produktów spożywczych. A było naprawdę co oglądać!
Przez trzy dni (24-26.05.2001 r.) swoją ofertę prezentowało blisko 200 wystawców z całej Polski, w tym najwięksi i najbardziej znani producenci na rynku rolno-spożywczym.
Majowe targi to największa w północnej Polsce impreza poświęcona gospodarce żywnościowej.
Po raz pierwszy w tym roku miały one nową formułę – składały się
z czterech wystaw:
Oferta, którą prezentowali wystawcy, obejmowała cały cykl produkcji żywności – od fermy aż po stół, od stad hodowlanych i pasz, poprzez aparaturę i maszyny, po gotowe dania i przyprawy, a także opakowania produktów żywnościowych.
Odwiedzający targi mieli okazję porozmawiać z przedstawicielami m.in. Wydziału Nauki o Żywności i Katedry Drobiarstwa Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Instytutu Mleczarstwa, Krajowej Rady Drobiarstwa oraz Polskiego Związku Zrzeszeń Hodowców i Producentów Drobiu. Wśród obecnych na targach instytucji nie zabrakło również ARiMR i KRUS.
Gdańskiej imprezie towarzyszyły liczne konferencje i dyskusje panelowe. Tematem czwartkowych seminariów była żywność modyfikowana genetycznie. Bardzo ważne zagadnienia dotyczące polskiego rolnictwa zostały poruszone podczas drugiego dnia targów. O programie przedakcesyjnym SAPARD i procedurach zawiązanych z ubieganiem się o dopłaty mówili przedstawiciele MRiRW, ARiMR oraz FAPA: Joanna Czapla, Magdalena Nowicka, Marcin Sewula. Nie tylko tematy seminariów i debat przyciągały słuchaczy. Dużą rolę odegrał główny animator – prof. Stanisław Wężyk, który wprowadził serdeczną atmosferę.
Uroczystym momentem targów było przyznanie w drugim dniu imprezy nagród i wyróżnień w Konkursie Mercurius Gedanensis oraz nagród specjalnych. Wystawcy w poszczególnych kategoriach walczyli o Jantarowy Medal, Złote Jajo i Złotą Mleczną Rewię. Zwycięzcami zostali:
JANTAROWY MEDAL TARGÓW POLFOOD:
ZŁOTA MLECZNA REWIA
SREBRNA MLECZNA REWIA
BRĄZOWA MLECZNA REWIA
JANTAROWY MEDAL TARGÓW POLFOOD I MLECZNA REWIA w kategorii MASZYNY
ZŁOTE JAJO: FERMA DROBIU 2001
SREBRNE JAJO: FERMA DROBIU 2001
BRĄZOWE JAJO: FERMA DROBIU 2001
W ramach Konkursu Mercurius Gedanensis wyróżniono jeszcze wiele innych firm
m.in. Suwalskie Zakłady Drobiowe Sp. z o.o., Spółdzielnie Mleczarskie z Łodzi,
Torunia, Sanoka i Kościana.
Wśród nagród specjalnych przyznano m.in.: Puchar Krajowego Centrum Hodowli Zwierząt Oddział Gdańsk dla Zootechnicznego Zakładu Doświadczalnego Instytutu Zootechnicznego z Kołudy Wielkiej oraz Nagrodę Specjalną Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi dla firmy KONSPOL-BIS Sp. z o.o. ze Słupcy za kurczaka wegetarianina.
Stoiska na targach cieszyły nie tylko oko, ale i podniebienie. Dostawcy mieli różne pomysły na przyciągnięcie gości. Wielu zwiedzających zatrzymywało się przy stoisku Zakładów Mięsnych Nowak z Gdańska, docenionym również przez jury konkursowe.
Przez cały czas trwania targów prezentujące się firmy częstowały gości swoimi wyrobami. Można było spróbować całej gamy serów, jogurtów, różnych gatunków wędlin i mięs. Godna polecenia jest nagrodzona Jantarowym Medalem polędwica z kurcząt żywionych wyłącznie paszami roślinnymi, wyprodukowana przez firmę DROBIMEX-HEINTZ ze Szczecina. Ten i inne produkty z kurcząt żywionych bez użycia mączek zwierzęcych są tegoroczną nowością na rynku spożywczym.
Targom towarzyszyła także Wystawa Drobiu Ozdobnego, co było słychać, widać i czuć. Najpiękniejsze osobniki otrzymały tytuły miss i mistera wystawy. Zostały nimi: brahma biała z hodowli Bogusława Leszczyńskiego z Wejherowa oraz cochin olbrzymi czarny z hodowli Wojciecha Kotarskiego z Fabianek.
Prezes MTG Kazimierz Jarecki wyraził zadowolenie z przebiegu tegorocznej imprezy – liczba wystawców była zbliżona do tej z poprzednich lat. Jednak targi są odzwierciedleniem sytuacji gospodarczej. Od roku obserwuje się pewną stagnację, która potrwa jeszcze dwa-trzy lata do momentu, kiedy na polskim rynku pozostanie tylko kilku organizatorów imprez targowych z tej branży – powiedział prezes. Wiele firm nie może sobie dzisiaj pozwolić na taką reklamę. Jednak nowoczesne środki przekazu nie są zagrożeniem dla tradycyjnych targów, ponieważ nie zastąpią bezpośredniego kontaktu producenta z klientem. Obie te formy reklamy powinny się uzupełniać, a nie konkurować!
Organizatorzy MTG mają nadzieję, że wszystkie ich wysiłki przyczynią się do umocnienia pozycji na rynku imprez targowych.