Firma CPF z Tajlandii wysłała już pierwsze produkty z kurczaka do Arabii Saudyjskiej. Stało się to możliwe dzięki zniesieniu obowiązującego przez 18 lat zakazu eksportu mięsa drobiowego i jaj z Tajlandii na rynek Królestwa.
Przywrócenie stosunków pomiędzy Bangkokiem a Rijadem pozwoliło na zrobienie istotnego postępu w handlu na Bliskim Wschodzie. Pięć zakładów przetwórstwa Charoen Pokphand Foods Public Company Limited (CP Foods) uzyskało certyfikat halal od saudyjskich władz. W sumie z Tajlandii dopuszczonych do wywozu zostało 11 zakładów.
Wcześniej, zanim wprowadzono zakaz w 2004 roku, firma CP Foods była największym tajskim eksporterem kurczaków do Arabii Saudyjskiej. Do tej pory Arabia Saudyjska importowała 75 proc. mięsa z kurczaków z Brazylii a pozostałe zapotrzebowanie uzupełniała w dużym stopniu dostawami z Ukrainy i z Francji.
Minister ds. handlu z Tajlandii oświadczył, że teraz Arabia Saudyjska stanie się głównym rynkiem eksportowym dla tajlandzkich kurczaków. W roku 2021 sprzedaż eksportowa mięsa kurcząt z Tajlandii wyniosła 900,0 tys. ton. Szacuje się, że w 2022 oku wolumen eksportu zwiększy się do 980,0 tys. ton.
Arabia Saudyjska jest państwem o dużym potencjale pod względem zapotrzebowania na żywność z importu. Jeśli chodzi o mięso drobiowe, to jest jednym z największych importerów na świecie. W Arabii Saudyjskiej konsumuje się 45 kilogramów mięsa z kurczaka na osobę rocznie, co daje 1,5 mln ton rocznie całkowitego zapotrzebowania w kraju.
Dostawy zagraniczne sięgają blisko 600 tys. ton mięsa w skali roku. Należy także mieć na uwadze, że Saudyjczycy odgrywają istotną rolę handlową w obszarze Zatoki Perskiej.
KIPDiP