Borówki w ciągu 40 lat z zupełnie nieznanego owocu stały się jednym z liderów produkcji i konsumpcji. Dziś 2% konsumentów deklaruje, że je borówki 4-5 razy w tygodniu, poza polskim sezonem zbiorów, kolejne 6% je 2-3 razy w tygodniu. W sumie 17% Polaków zadeklarowało konsumpcję w lutym. Danych dostarczył sondaż Kantar realizowany w lutym 2020 w ramach „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców”. W pierwszej szóstce w badaniach znalazły się aż cztery superowoce – obok borówki, truskawka, malina oraz czerwona porzeczka.
- Jesteśmy ludźmi spełnionymi. Prze lata działaliśmy wspólnie by zjednoczyć środowisko producentów. Działania udało się skonsolidować, a dziś celebrujemy taki wynik. Bardzo się cieszymy, deklaracje na poziomie 17% pozwalają mieć nadzieję na doskonały sezon i na kolejne – miejmy nadzieję – jeszcze lepsze. Wyniki pokazują jak bardzo borówka jest już polska. Stała się częścią stylu życia
– mówi Ireneusz Komorowski, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej.
"Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” pozwolą nam poznać preferencje konsumentów oraz bariery, które powodują, że spożycie jest niewystarczające. Z drugiej strony chcemy lepiej zaplanować działania promocyjne, określić grupy docelowe, lepiej dopasować kanały komunikacji, w konsekwencji doprowadzić do wzrostu spożycia
– mówi Witold Boguta, Prezes Zarządu Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
To jest projekt wyjątkowy, bo to jest projekt, który ma doprowadzić do zmiany zachowań Polaków. Chcemy, żeby przyczynić się do tego, żeby Polacy lepiej się odżywiali, żeby mieli większą świadomość jeśli chodzi o należytą dietę
- Urszula Krassowska, Dyrektor Zarządzający Public Division, Kantar Polska.
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce!”.
Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw