W zeszłym tygodniu, podczas wspólnego posiedzenia Senackich Komisji: Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi realizowano rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa oraz ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji (druk senacki nr 128, druki sejmowe nr 211, 407 i 567).
Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa (druk senacki nr 131, druki sejmowe nr 497, 518 i 518-A).
Komisje proponują Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa oraz ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji, uchwaloną przez Sejm na podstawie 2 projektów senackiego i poselskiego. Dotyczy ona świadczenia dla sołtysów i zakłada m.in., że sołtysi będą mogli uzyskać świadczenie po 7, a nie po 8 latach pełnienia funkcji sołtysa, niezależnie od liczby kadencji. Ustawę omówił przewodniczący komisji rolnictwa pan Ryszard Bober, który był upoważniony do reprezentowania Senatu podczas sejmowych prac nad senacką inicjatywą ustawodawczą. Jak poinformował, projekt senacki jako bardziej komplementarny był projektem wiodącym. Ustawa uzyskała pozytywną opinię resortu rolnictwa, a wiceminister rolnictwa pan Adam Nowak podziękował senatorom za podjęcie tej inicjatywy. Jak zaznaczył, wychodzi ona naprzeciw oczekiwaniom społecznym.
Nowelizacja, zgodnie z projektem senackim, który powstał na skutek petycji skierowanej do Senatu przez Krajowe Stowarzyszenie Sołtysów, zakłada, że sołtysi będą mogli uzyskać świadczenie po 7, a nie po 8 latach pełnienia funkcji sołtysa, niezależnie od liczby kadencji. Zmniejsza również wymaganą liczbę świadków pełnienia funkcji sołtysa z 5 do 3 osób; takie oświadczenia są potrzebne w przypadku, gdy nie ma dokumentów w gminie. Nowela przewiduje, że wnioski już złożone przez sołtysów, które nie zostały rozpatrzone, będą rozpatrywane na podstawie nowych przepisów, bez konieczności ponownego składania wniosku. Dodatkowo nowelizacja zakłada, że świadczenie pobierane z tytułu pełnienia funkcji sołtysa ma nie powodować obniżenia świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji.
Jak wskazywano w petycji skierowanej do Senatu przez Krajowe Stowarzyszenie Sołtysów, potrzebna jest modyfikacja dotychczasowych przepisów, gdyż jej literalne stosowanie spowodowało nieprzyznanie świadczeń znacznej grupie sołtysów, w tym takim, którzy pełnili funkcję sołtysa przez 2 kadencje, lecz nie spełnili wymogu pełnienia tej funkcji przez 8 lat. Ponadto autorzy petycji postulowali uchylenie przepisów, które pozbawiają prawa do świadczenia pieniężnego sołtysów seniorów pełniących funkcję wyłącznie przed 1990 r., mimo że podobnie jak ich następcy otrzymali mandat mieszkańców w wyborach bezpośrednich i demokratycznych, a dodatkowo pracowali na rzecz społeczności w trudniejszych warunkach niż obecne.
Z kolei poselska nowelizacja ustawy, którą złożyli posłowie opozycji, zakłada, że okres pełnienia funkcji sołtysa, uprawniający do świadczenia pieniężnego, powinien trwać nie krócej niż 90 miesięcy, czyli 7,5 roku. Zmiana ma umożliwić przyznanie świadczenia pieniężnego tym sołtysom, którzy pełnili tę funkcję przez okres nie krótszy niż 90 miesięcy i których wnioski o przyznanie tego świadczenia zostały odrzucone.
Dotychczas świadczenie pieniężne w wysokości 300 zł przysługiwało osobom, które pełniły funkcję sołtysa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym przez okres co najmniej 2 kadencji nie mniej niż przez 8 lat i osiągnęły wiek emerytalny: kobiety – 60 lat, mężczyźni – 65 lat. Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji. Ponadto do okresu pełnienia funkcji sołtysa, który warunkuje przyznanie prawa do świadczenia pieniężnego, wliczało się również okres pełnienia funkcji sołtysa na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
oprac, e-mk, ppr.pl na podst źródło: KRIR