Wywołana pandemią niepewność jutra i obawa o dochody spotęgują społeczną potrzebę poczucia bezpieczeństwa oraz skłonią do większych oszczędności. W konsekwencji, zmiany te przełożą się na zachowania konsumentów, w tym również decyzje dotyczące zakupu alkoholi.
Do tej pory lato było czasem licznych wydarzeń kulturalno-rozrywkowych, wesel oraz towarzyskich spotkań przy grillu. W kontekście napojów alkoholowych, wszystkie te okazje sprzyjały wzrostowi sprzedaży lekkich, orzeźwiających trunków takich jak cydr, lekkie wina Frizzante czy wina musujące. Ich popularność z roku na rok rosła, głównie za sprawą konsumentek, które coraz częściej poszukiwały alternatywy dla piwa. – Brak dużych imprez plenerowych, wyjść do restauracji nie musi oznaczać rezygnacji z ulubionych alkoholi, konsumpcja przenosi się do domu, na działki czy na nowo zaaranżowane balkony. Lekkie i orzeźwiające alkohole takie jak cydr czy wina świetne wpisują się w te kameralne, bliskie spotkania i domowe miejsca konsumpcji. W przypadku cydru, po który konsumenci sięgają dla orzeźwienia (60% respondentów[1]), głównie podczas spotkań przy grillu, na działce, ale też wyjazdów wakacyjnych, okazji na pewno nie zabraknie. – mówi Agata Domaradzka, dyrektor marketingu AMBRA. Wina musujące poza dominującą konsumpcją w Sylwestra z roku na rok co raz częściej wybierane były przez konsumentów również w okresie letnim, do czego w największym stopniu przyczynił się boom na prosecco. Dziś bez dużych imprez i okazji do celebracji będą szukały one swojego miejsca np. podczas romantycznych spotkań we dwoje (już w 2018 roku 49%[2] respondentów deklarowało, że sięga po tego typu produkt w takich sytuacjach). Wina od zawsze były liderem kameralnej konsumpcji – ponad 60%[3] konsumentów sięga po ten alkohol w zaciszu własnego domu, w towarzystwie najbliższej osoby partnera/partnerki – dodaje.
Z pewnością wpływ na sytuację na rynku alkoholi będzie miało także odwrócenie dotychczasowego, silnie rozwijającego się trendu premiumizacji w zakupach. Charakteryzowała go gotowość konsumentów do podejmowania ryzyka, chęć próbowania tego co nieznane, w celu doświadczania czegoś nowego. – Z częstych, niewielkich, impulsowych zakupów, skłaniamy się obecnie w stronę tych rzadszych, szybszych i dużo bardziej przemyślanych. Będziemy sięgać raczej po produkty sprawdzonych i przystępnych cenowo marek. Zwłaszcza te, którym udało się zbudować zaufanie i na stałe utrwalić się w świadomości konsumentów – zauważa Agata Domaradzka.
Lato o smaku owoców
Sezon letni zawsze był czasem wprowadzania na rynek wielu nowości i wariantów smakowych. Widocznym trendem stała się również rosnąca popularność win o smaku owocowym. W samym 2019 r. wartość tego rynku wzrosła o ponad 16% r/r. – Odkąd w 2018 roku wprowadziliśmy na rynek Fresco Frizzante w dwóch wersjach smakowych – Fragola oraz Mango&Pesca, co roku odnotowujemy wzrost ich sprzedaży. Latem ub.r. warianty delikatnie musujące Fresco Frizzante i Fresco Frutti Frizzante stanowiły 1/3 sprzedaży wszystkich win tej marki – tłumaczy Agata Domaradzka. Idealną propozycją na lato jest również Cydr Lubelski. – W kwietniu wprowadziliśmy do naszego portfolio nowość od marki Cydr Lubelski – limitowaną, wakacyjną edycję Cydr Lubelski Rose – pierwszy cydr, do którego produkcji użyliśmy jabłek o romantycznej nazwie Red Love i charakterystycznym czerwonym miąższu. Jak w obecnej sytuacji zostanie on przyjęty? Obserwowane przez nas nowe zachowania konsumentów, które wynikają z ograniczenia wakacyjnych wyjazdów zagranicznych i przeniesienia letniej konsumpcji alkoholu do domu, ogrodu czy na działkę, pozwalają nam z optymizmem patrzeć na przyszłość naszej nowej propozycji – tłumaczy Agata Domaradzka.
Bezalkoholowe warianty – widoczny trend również w trakcie pandemii
Okres pandemii spowodował, że konsumenci jeszcze większą uwagę przywiązywali do zdrowia i kondycji fizycznej. I choć produkty bezalkoholowe już od kilka lat odnotowują wzrost, to nowa rzeczywistość daje jeszcze większe szanse na dalszy rozwój tego segmentu. Przykładem może być tu Cin&Cin Free – musujące wino bezalkoholowe wprowadzone na rynek w 2019 roku. Jego pojawienie się w sprzedaży było zwrotem, przede wszystkim w stronę konsumentek, które nie chcąc rezygnować z ulubionych bąbelków poszukiwały bezalkoholowej alternatywy dla prosecco. Jego dodatkowym atutem jest też znacznie niższa zawartość kalorii – tylko 24 kcal w jednym kieliszku, a więc prawie 4 razy mniej niż w przypadku klasycznego wina musującego.
Jak będzie wyglądał sezon na orzeźwienie w tym roku? Producenci patrzą na otwierający się sezon letni z umiarkowanym optymizmem. Propozycji dla konsumentów nie zabraknie, a i oni na pewno zaskoczą swoimi pomysłami na przyjemne spędzenie lata mimo zmieniających się warunków społecznych i ekonomicznych. Potrzeby zostaną, będą tylko realizowane w inny sposób.
[1] Badanie ilościowe Usage and Attitud, IQS kwiecień 2018
[2] Badanie ilościowe Usage and Attitud, IQS kwiecień 2018
[3] Badanie ilościowe Usage and Attitud, IQS kwiecień 2018
Newseria Biznes