Od 2018 r. minister rolnictwa będzie upoważniał do pełnienia funkcji jednostki centralnej krajowej sieci obszarów wiejskich (KSOW) tylko jednostkę sektora finansów publicznych – zakłada projekt ustawy o wspieraniu obszarów wiejskich, za którym opowiedziała się sejmowa komisja.
W środę na posiedzeniu sejmowej komisji rolnictwa i rozwoju wsi odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014 – 2020.
Nowela ustawy - jak podkreślono w uzasadnieniu - wynika m.in. z konieczności zmiany sposobu finansowania zadań jednostki centralnej krajowej sieci obszarów wiejskich (KSOW).
Jak wskazano w uzasadnieniu projektu, zmiany są konieczne, bowiem sposób finansowania zadań jednostki centralnej jest zbyt skomplikowany i wymaga uproszczenia.
Ponadto, zmiana ustawy wynika z konieczności konsolidacji "zadań ministra właściwego do spraw rolnictwa (...) wokół jednostek sektora finansów publicznych właściwych w tych sprawach, podległych lub nadzorowanych przez tego ministra".
Według autorów projektu minister powinien mieć większy wpływ na kształt polityki rolnej. Projektowane przepisy umożliwiają ministrowi upoważnienie do pełnienia funkcji jednostki centralnej wyłącznie jednostki sektora finansów publicznych. "W przypadku upoważnienia takiej jednostki, realizacja zadań jednostki centralnej KSOW będzie finansowana ze środków publicznych na wyprzedzające finansowanie zgodnie z przepisami dotyczącymi finansowania wspólnej polityki rolnej" - wyjaśniono w uzasadnieniu.
Projekt zakłada, że to upoważniona jednostka sektora finansów publicznych będzie składać wnioski do agencji płatniczej i otrzymywać pomoc techniczną z tytułu realizacji zadań jednostki centralnej KSOW, następnie dokonywać zwrotu środków, które otrzymała z budżetu państwa.
Wiceminister w resorcie rolnictwa Ryszard Zarudzki tłumaczył w środę na posiedzeniu sejmowej komisji, że w myśl projektowanej ustawy Fundacja Programów Pomocy Dla Rolnictwa FAPA będzie pełnić funkcję jednostki centralnej krajowej sieci obszarów wiejskich jedynie do końca 2017 r.
Zarudzki wskazał, że koszty ponoszone przez FAPA na realizację zadań jednostki centralnej w latach 2016-2017 były finansowane przez Fundację ze środków własnych. Po wejściu w życie projektowanych w ustawie zmian FAPA składając wniosek w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) o przyznanie finansowania ze środków pomocy technicznej będzie mogła ubiegać się o refundację.
Projektowana ustawa zakłada, że od 2018 r. finansowanie realizacji zadań jednostki centralnej będzie pochodzić, tak jak dotychczas, ze środków pomocy technicznej PROW 2014–2020, którymi dysponuje minister rolnictwa.
Projekt zakłada, że ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
(PAP)