fot. Marek Kozak,ppr.pl
W Warszawie zakończyło się Polsko-Mongolskie Forum Gospodarcze, kluczowe wydarzenie dla umocnienia relacji handlowych między krajami oraz ważny punkt wizyty Prezydenta Mongolii w Polsce. W Forum zorganizowanym przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu oraz Mongolską Izbę Handlu i Przemysłu wzięło udział ponad 200 firm oraz liczni przedstawiciele instytucji rządowych i organizacji wsparcia biznesu z obu krajów. Wydarzenie otworzyli Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda oraz Prezydent Mongolii Ukhnaagiin Khurelsukh.
Zacieśnianie relacji między krajami
Wydarzenie miało na celu zacieśnienie współpracy gospodarczej i inwestycyjnej między Polską a Mongolią, co bardzo podkreślali Prezydenci w swoich przemówieniach. Andrzej Duda mówił o rosnącym zainteresowaniu polskiego biznesu rynkiem mongolskim, a Ukhnaagiin Khurelsukh zaznaczał jak istotnym partnerem handlowym dla Mongolii jest Polska.
Przedsiębiorcy z obu krajów oraz liczni przedstawiciele polskich i mongolskich instytucji rządowych oraz organizacji okołobiznesowych rozmawiali natomiast o możliwościach współpracy w takich obszarach jak branża wydobywcza, budowlana i farmaceutyczna, produkcja i przetwórstwo wełny oraz kaszmiru. Ważnym tematem sesji panelowych oraz późniejszego networkingu były także nowoczesne rozwiązania związane z produkcją i przetwórstwem żywności.
– Dzisiejsze Forum to nowe otwarcie w relacjach polsko-mongolskich, możliwość dzielenia się wiedzą i doświadczeniami oraz okazja do poszukiwania dróg do wspólnego sukcesu. Współpraca między Polską a Mongolią ma naprawdę ogromny potencjał, szczególnie w obszarach takich jak innowacyjne technologie, zrównoważony rozwój oraz branża wydobywcza – zaznaczył Wiceprezes PAIH Łukasz Gwiazdowski podczas otwarcia Polsko-Mongolskiego Forum Gospodarczego.
Forum to jednak nie tylko wystąpienia Prezydentów i rozmowy bilateralne firm z Polski i Mongolii. W ramach zacieśniania relacji między krajami podpisano także ważne dla wspierania polskiego i mongolskiego biznesu porozumienie. Nawiązanie oficjalnej współpracy między Polską Agencją Inwestycji i Handlu a siostrzaną Mongolską Agencją Inwestycji i Handlu będzie znaczącym, realnym ułatwieniem dla przedsiębiorców z obu krajów.
Współpraca gospodarcza między Polską a Mongolią
Mongolia to dynamicznie rozwijający się kraj, opierający się głównie na bogatych zasobach naturalnych. Priorytetowym sektorem gospodarki jest przemysł wydobywczy, istnieje jednak również rosnąca potrzeba modernizacji infrastruktury, w tym transportowej. Dynamicznie rozwijają się także IT i innowacje w obszarze energii słonecznej, wiatrowej i wodnej.
Polska jest obecnie trzecim największym partnerem handlowym Mongolii w Unii Europejskiej oraz jedenastym na świecie. Do najważniejszych polskich towarów eksportowych należą: artykuły spożywcze (około 30% eksportu), maszyny i urządzenia mechaniczne, produkty przemysłu chemicznego, tworzywa sztuczne, a także produkty pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.
Wartość polskiego eksportu do Mongolii przekroczyła od 2005 roku miliard dolarów, a średnioroczny wzrost w latach 2020-2024 wyniósł 12%. W imporcie z Mongolii dominuje natomiast węgiel kamienny. W 2022 roku wartość mongolskiego importu do Polski wyniosła około 1,9 miliona dolarów.
***
O Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu
Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) jest instytucją doradczą wchodzącą w skład Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). To pierwszy punkt kontaktu dla eksporterów i inwestorów. Działa zarówno w Polsce, jak i poprzez sieć biur na całym świecie. Wzmacnia rozpoznawalność polskich marek na międzynarodowych rynkach, promuje rodzime produkty i usługi oraz rozwiązania technologiczne made in Poland. Agencja pomaga przedsiębiorcom w wyborze optymalnej ścieżki ekspansji za granicą. Wspiera również napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski oraz realizację polskich inwestycji w kraju. PAIH współpracuje z sektorem publicznym i partnerami regionalnymi, oferując m.in.: szkolenia, audyt i promocję nieruchomości inwestycyjnych, współpracę przy organizacji misji biznesowych oraz wsparcie komunikacyjne przy realizacji wspólnych projektów.
oprac, Marek Kozak, ppr.pl na podst źródło: PAIH-Departament Promocji