Wokół Centrum Wina powstała największa w Polsce winiarska społeczność. Program KOCHAM WINO ma już ponad 100 000 uczestników. Wszystkich nie pomieściłby nawet największy europejski stadion piłkarski: Camp Nou w Barcelonie. W ciągu kilku najbliższych lat Centrum Wina chce podwoić tę liczbę.
Pierwsza osoba zapisała się do Kocham Wino w październiku 2006 roku i wciąż robi zakupy w Centrum Wina. W ciągu tych 10 lat rynek wina podwoił się, dwukrotnie wyprzedzając wzrost sprzedaży wódki i piwa.
- Zmienia się nasz styl życia i kultura picia alkoholu w Polsce. Polacy szukają smaku, a nie mocy. Piją alkohol dla przyjemności, wzbogacania życia, a nie pod presją tradycji czy celebracji. Wybierają alkohole lepszej jakości, na które więcej wydają. Rośnie więc spożycie wódek premium i smakowych, piw kraftowych, whisky, a przede wszystkim od 25 lat nieprzerwanie rośnie konsumpcja wina. To najsilniejsze trendy konsumenckie - mówi Prezes AMBRA S.A. Robert Ogór.
10 lat temu Polacy wydali na alkohol 18,5 mld zł. Dziś wydają ponad 31 mld zł. Tylko na whisky wydatki wzrosły w tym czasie prawie ośmiokrotnie.*
Za co kochamy wino?
Polacy piją coraz więcej wina: w 2016 r. kategoria win stołowych wzrosła o +7,5%, a wina musujące rosły jeszcze szybciej: o +11,3% (wartościowo).*
Jak zaznacza Prezes AMBRA żadna inna kategoria alkoholowa nie jest w naszym życiu tak bliska kulturze jak wino. Konsumenci kojarzą je z jakością życia, naturalnością, dobrymi emocjami.
- Wino odgrywa pozytywną rolę w ograniczaniu negatywnych zjawisk i ryzyka związanego z alkoholem. Jego różnorodność i sama głębia produktu oferuje niespotykane w innych kategoriach bogactwo. Oczywiście na początku to dla wszystkich duże wyzwanie. Na tym jednak polega największy kapitał wina: wino angażuje. Chcemy o nim mówić, chcemy je odkrywać. Naszą misją jest torowanie konsumentom drogi do wina - mówi sommelier Centrum Wina Wiesław Wysokiński.
Gdzie kupujemy wino?
W ciągu ostatnich dziesięciu lat dużą rolę dla popularyzacji wina w Polsce odegrały dyskonty, skutecznie zmniejszając barierę związaną z wyborem wina. Rolą hipermarketów jest zapewnienie szerokiej oferty. W ostatnim okresie swoją pozycję skutecznie poprawiły małe sklepy, w których coraz chętniej robimy zakupy. W ostatnim roku w kategorii wina stołowego obserwujemy spadki sprzedaży w dyskontach i duże wzrosty w małych sklepach. Zwieńczeniem tej drogi konsumenta do wina jest sklep specjalistyczny, gdzie najpełniej zaspokaja on swoje rozbudzone zainteresowania i zamiłowania.
Na polskim rynku wina rośnie udział win stołowych premium (powyżej 20 zł) z 24% (2008 rok) do 38% (2016) i win musujących premium z 4% (2008) do 21% (2016).**
- Zainteresowanie bogactwem wina będzie nadal rosnąć. Na tle innych krajów europejskich wciąż pijemy w Polsce bardzo mało wina: nieco ponad 3 litry per capita podczas gdy we Francji ponad 40 l, a w Niemczech czy Szwecji ok. 25 l*** - podkreśla Prezes AMBRA. - Wino to szlachetny produkt, który prowadzi konsumenta tylko w górę. Jak każda kategoria tak i wino rozwija się, gdy ludzie zaczynają dostrzegać różnice i niuanse, podążając za coraz lepszymi, zróżnicowanymi wytworami pracy winiarza. Konsumenci stają się uważniejsi, bardziej zainteresowani i jednocześnie skłonni do kupowania droższych produktów - dodaje.
Co dalej?
Odpowiedzią na rosnące oczekiwania i aspiracje konsumentów, którzy szczególnie zainteresowali się winem stała się ogólnopolska sieć 24 sklepów specjalistycznych Centrum Wina. Siedem lat od powstania pierwszego sklepu Centrum Wina stworzyliśmy dla miłośników wina program KOCHAM WINO. W 2010 roku było ich 10 000. Dziś Kocham Wino to stutysięczna społeczność.
- Jesteśmy entuzjastami winiarskiej misji. Chcemy poznawać miłośników wina, być blisko nich, odpowiadać produktami na ich potrzeby, a przez to wzbogacać życie - mówi sommelier Centrum Wina Wiesław Wysokiński.
- Dziś jesteśmy na początku drogi. Będziemy udoskonalać i rozwijać program Kocham Wino, jeszcze bardziej oddając go w ręce samych konsumentów. To oni napiszą jego dalszy scenariusz. Chcemy być mobilnym doradcą, nawigatorem w zakupach wina i w restauracjach - zapowiada Prezes AMBRA Robert Ogór. -Sklepy Centrum Wina to miejsce spotkań najbardziej zaangażowanych miłośników wina w Polsce, a program Kocham Wino: emocje, które ich łączą.
*Źródło: opracowanie własne AMBRA S.A. na podstawie danych Nielsen
**Udział segmentu premium >20 PLN (za butelkę) w sprzedaży ilościowej danej kategorii. Źródło: opracowanie własne AMBRA S.A. na podstawie danych Nielsen
***Źródło: wineinstitute.org, AMBRA S.A.
KOCHAM WINO
To szereg informacji o winie oraz korzyści, w tym stały rabat na zakupy w Centrum Wina, specjalne promocje, a także możliwość płacenia punktami, które naliczają się podczas zakupów. Ogromną popularnością cieszą się degustacje win i whisky w Centrum Wina, o których uczestnicy Kocham Wino dowiadują się jako pierwsi ze specjalnych newsletterów.
KASYNO WINIARSKIE
Z pasji do wina powstała pierwsza winiarska gra planszowa „Kasyno winiarskie”. Dostępna jest tylko w sieci sklepów specjalistycznych Centrum Wina (79,99 zł, dla uczestników Kocham Wino: 71,99 zł) i polega na degustacji wina w ciemno. Łączy rywalizację z możliwością poznawania wina oraz pogłębiania i testowania swojej wiedzy. Gra jest dwujęzyczna polsko-angielska i zawiera wszystkie niezbędne elementy, takie jak: plansza, pionki czy żetony do obstawiania krajów i szczepów. Są też specjalne karty z podpowiedziami dla gospodarza, który może dawać uczestnikom zabawy różne wskazówki. Wystarczy zaprosić przyjaciół i zadbać o wina z różnych krajów i szczepów (ta podpowiedź też znajduje się w grze).
- To nasz autorski projekt. Spotkania firmowe i biznesowe pod hasłem „Kasyno winiarskie” zawsze cieszyły się w Centrum Wina ogromnym powodzeniem. Liczba chętnych zazwyczaj przewyższała nasze możliwości organizacyjne. To właśnie wtedy narodził się pomysł na naszą autorską planszówkę, którą każdy może zabrać do domu – zachęca do zabawy jeden z pomysłodawców projektu Michał Błażejczak, Manager B2B AMBRA S.A.
AMBRA S.A.
Jest największym w Polsce producentem, importerem i dystrybutorem win. W czerwcu 2005 r. zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Wśród jej marek są takie ikony jak CIN&CIN, DORATO, EL SOL, FRESCO, PLISKA, PICCOLO czy CYDR LUBELSKI. Dostarcza produkty do sklepów, sieci handlowych i hurtowni. Pod szyldem CENTRUM WINA prowadzi sieć 24 specjalistycznych sklepów, oferujących ponad 500 gatunków win z ponad 50 regionów z całego świata oraz obsługuje ponad 1500 restauracji. Sklepy Centrum Wina zlokalizowane są głównie w najlepszych galeriach handlowych największych polskich miast. Dla wielu znanych światowych producentów win Centrum Wina jest wyłącznym dystrybutorem w Polsce. Reprezentuje 7 z 11 prestiżowych rodzin winiarskich zrzeszonych w Primum Familiae Vini.
Biuro prasowe AMBRA S.A.