biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

Polska w WHO. Bierny płatnik czy aktywny członek organizacji?

17 października 2025
Polska w WHO. Bierny płatnik czy aktywny członek organizacji?

Raport WEI wzywa do redefinicji polskiej polityki zdrowotnej

 

Warsaw Enterprise Institute (WEI) opublikował pierwszy w Polsce kompleksowy raport analityczny pt. „Polska w WHO. Krajowe wyzwania w globalnej perspektywie”, autorstwa Andrzeja Strojnego i dr. Jerzego Gryglewicza. Dokument dokonuje krytycznej oceny członkostwa Polski w Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), analizując przy tym strukturę i sposób finansowania samej Organizacji. Autorzy alarmują, że obecny model współpracy jest nieefektywny i nie przynosi Polsce korzyści. Zamiast aktywnie kształtować globalną politykę, Polska stała się biernym wykonawcą zaleceń WHO, co naraża na szwank zarówno zdrowie publiczne, jak i gospodarkę kraju.

 

Raport powstał w momencie kluczowym, gdy na arenie międzynarodowej toczy się ożywiona debata na temat roli i przyszłości WHO, spotęgowana decyzją USA o opuszczeniu szeregów organizacji. Analitycy WEI wskazują, że Polska, podobnie jak inne kraje, powinna dokonać rewizji swojego zaangażowania.

 

 

 

Z dokonanych analiz wyłania się ponury obraz obecnej sytuacji:

 

  •  

    Płacąc składki członkowskie w wysokości około 16 mln PLN rocznie, Polska nie ma realnego wpływu na agendę WHO. Decyzje o strategicznym znaczeniu dla państwa są podejmowane przeważnie przez Ministerstwo Zdrowia, z pominięciem kluczowych perspektyw gospodarczych i społecznych.

     

  •  

    Polityka zdrowotna, realizowana pod dyktando WHO, koncentruje się niemal wyłącznie na walce z tytoniem i alkoholem, ignorując realne i narastające problemy zdrowotne Polaków. Tymczasem choroby układu krążenia i nowotwory odpowiadają za 64 proc. zgonów, na depresję cierpią 4 miliony osób, a nadwaga i otyłość dotykają już ponad 63 proc. dorosłych.

     

  •  

    Raport poddaje analizie wprowadzoną pod wpływem WHO tzw. opłatę cukrową. W Polsce stała się ona instrumentem czysto fiskalnym. Prawie 4,5 mld zł z tego tytułu nie zostało przeznaczone na dedykowane programy walki z otyłością, lecz wchłonięte przez ogólny budżet NFZ. W efekcie państwo uzależniło się finansowo od produktu, którego konsumpcję miało ograniczać.

     

  •  

    Dokument szczegółowo opisuje kryzys wiarygodności samej Organizacji, wskazując na jej dysfunkcyjny model finansowania (ponad 80 proc. budżetu to dobrowolne wpłaty od wąskiej grupy prywatnych darczyńców, jak Fundacja Billa i Melindy Gatesów), podatność na wpływy polityczne Chin, niewydolność w zarządzaniu pandemią COVID-19 oraz kontrowersje wokół Traktatu Pandemicznego.

     

Zdaniem Warsaw Enterprise Institute, bierna akceptacja dyrektyw WHO to przejaw krótkowzroczności, który hamuje rozwój i szkodzi polskiej gospodarce. Autorzy raportu podkreślają, że nadszedł czas, aby Zdaniem Warsaw Enterprise Institute, bierna akceptacja dyrektyw WHO to przejaw krótkowzroczności, który hamuje rozwój i szkodzi polskiej gospodarce. W związku z tym autorzy raportu rekomendują m.in.:

  1.  Stworzenie międzyresortowego mechanizmu koordynacji polityki wobec WHO. Należy powołać stały zespół z udziałem przedstawicieli kluczowych ministerstw (Zdrowia, Finansów, Rozwoju, Spraw Zagranicznych), aby wypracowywać spójne stanowisko rządu, które równoważy cele zdrowotne ze skutkami gospodarczymi i społecznymi.

  2. Zdefiniowanie suwerennych priorytetów strategicznych w polityce zdrowotnej. Polska musi oprzeć swoje działania na krajowych danych epidemiologicznych i realnych potrzebach zdrowotnych obywateli, a nie na globalnych dyrektywach. Należy aktywnie promować na forum międzynarodowym własne cele, takie jak budowanie regionalnej suwerenności lekowej.

  3. Wdrożenie pragmatycznych i opartych na dowodach polityk publicznych. Państwo powinno przyjąć nowoczesne podejście regulacyjne, które różnicuje produkty w oparciu o ich profil ryzyka, odchodząc od dogmatycznego podejścia na rzecz sprawdzonych strategii, takich jak redukcja szkód (harm reduction).

  4. Ustanowienie transparentnych kanałów dialogu z sektorami gospodarki. Konieczne jest odejście od polityki „braku kontaktu” na rzecz w pełni jawnego i publicznie dostępnego dialogu z legalnie działającymi branżami. Pozwoli to tworzyć prawo oparte na dowodach i wiedzy technicznej, a nie na ideologicznych założeniach, unikając przy tym patologii takich jak nieprzejrzysty lobbing.

oprac, e-red, ppr.pl


POWIĄZANE

Spółdzielnia Mleczarska Ryki od lat produkuje sery dojrzewające bez chlorku wapn...

Deregulacja - rzadko które słowo zrobiło taką karierę w ostatnich miesiącach. Je...

Gospodarka UE, choć pozostaje drugą po USA największą na świecie, nie rozwija si...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę