Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych podkreśla konieczność traktowania unijnej polityki promocji jako strategicznej inwestycji, która przynosi wymierne korzyści zarówno dla eksportu, jak i całej gospodarki. Podczas posiedzenia Grupy Dialogu Obywatelskiego „Jakość i promocja” przy Komisji Europejskiej, które odbyło się 30 czerwca 2025 r., zaprezentowano najnowsze wyniki badań potwierdzające wysoką skuteczność publicznych nakładów na promocję eksportu produktów rolno-spożywczych.
Badania przeprowadzone przez Uniwersytet Genewski we współpracy z organizacją Trade Promotion Europe (TPE), której polskim członkiem jest Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH), wykazały, że każde dodatkowe 1 euro w budżecie organizacji członkowskich TPE generuje średnio:
➤ +172 euro w eksporcie
➤ +392 euro w PKB per capita
Oznacza to, że zwrot z inwestycji w promocję eksportu jest wyjątkowo wysoki – zarówno w wymiarze handlowym, jak i makroekonomicznym. – Wyniki dowodzą, że inwestycje w działania promocyjne przynoszą nie tylko wyraźny wzrost eksportu, lecz także zauważalny wzrost PKB per capita. To mocny argument za planowaniem i odpowiednim finansowaniem kampanii promocyjnych w sektorze rolno-spożywczym. Unijna polityka promocji powinna być traktowana jako inwestycja – dlatego musi być silna i odpowiednio dofinansowana – podkreślił Jerzy Wierzbicki, przewodniczący Grupy Roboczej „Promocja” Copa-Cogeca, wiceprzewodniczący Rady Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych i prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.
Niepokojące cięcia budżetowe
Mimo rosnącego zainteresowania programami promocyjnymi oraz coraz wyższej jakości zgłaszanych projektów, Komisja Europejska planuje likwidację budżetu na programy MULTI w 2026 roku. Copa-Cogeca wyraża stanowczy sprzeciw wobec tej decyzji. Organizacje branżowe podkreślają, że cięcia następują w wyjątkowo trudnym momencie – wobec rosnącej presji konkurencyjnej ze strony umów handlowych z krajami trzecimi oraz wyzwań wynikających z wdrażania Zielonego Ładu. Choć część środków została przesunięta na działania pomocowe dla Ukrainy, to ograniczenie promocji w sektorze rolno-spożywczym w obecnych realiach rynkowych uznaje się za krok nieodpowiedzialny.
– Polityka jest na tyle skuteczna, na ile budżet jest wystarczający. Obecna polityka promocji nie działa efektywnie – nie z powodu złych założeń, lecz przez niedostateczne środki finansowe – ocenił Ninios Thimjos, zastępca przewodniczącego Grupy Roboczej „Promocja” Copa-Cogeca oraz dyrektor ds. handlu międzynarodowego w MTK – Centralnym Związku Producentów Rolnych i Właścicieli Lasów w Finlandii.
Apel o wzmocnienie polityki promocyjnej UE
Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych apeluje o uznanie unijnej Polityki Promocji za narzędzie strategiczne dla konkurencyjności rolnictwa i przemysłu rolno-spożywczego, a także dla wizerunku europejskich produktów na rynkach globalnych.
– Silna polityka promocji to silna marka „Made in EU”. To inwestycja w przyszłość europejskiego rolnictwa i dobrobyt obywateli Unii Europejskiej. Jej budżet powinien być stabilny lub wzrastać, by możliwe było osiąganie efektów skali i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej – podsumował Jerzy Wierzbicki.
oprac, e-red, ppr.pl na podst źródło: Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych