biogaz_09_2025
biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

POLITYKA PROMOCJI TO INWESTYCJA, KTÓRA SIĘ ZWRACA

8 lipca 2025
POLITYKA PROMOCJI TO INWESTYCJA, KTÓRA SIĘ ZWRACA

Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych podkreśla konieczność traktowania unijnej polityki promocji jako strategicznej inwestycji, która przynosi wymierne korzyści zarówno dla eksportu, jak i całej gospodarki. Podczas posiedzenia Grupy Dialogu Obywatelskiego „Jakość i promocja” przy Komisji Europejskiej, które odbyło się 30 czerwca 2025 r., zaprezentowano najnowsze wyniki badań potwierdzające wysoką skuteczność publicznych nakładów na promocję eksportu produktów rolno-spożywczych.

Badania przeprowadzone przez Uniwersytet Genewski we współpracy z organizacją Trade Promotion Europe (TPE), której polskim członkiem jest Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH), wykazały, że każde dodatkowe 1 euro w budżecie organizacji członkowskich TPE generuje średnio:

➤ +172 euro w eksporcie

➤ +392 euro w PKB per capita

Oznacza to, że zwrot z inwestycji w promocję eksportu jest wyjątkowo wysoki – zarówno w wymiarze handlowym, jak i makroekonomicznym. – Wyniki dowodzą, że inwestycje w działania promocyjne przynoszą nie tylko wyraźny wzrost eksportu, lecz także zauważalny wzrost PKB per capita. To mocny argument za planowaniem i odpowiednim finansowaniem kampanii promocyjnych w sektorze rolno-spożywczym. Unijna polityka promocji powinna być traktowana jako inwestycja – dlatego musi być silna i odpowiednio dofinansowana – podkreślił Jerzy Wierzbicki, przewodniczący Grupy Roboczej „Promocja” Copa-Cogeca, wiceprzewodniczący Rady Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych i prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.

Niepokojące cięcia budżetowe

Mimo rosnącego zainteresowania programami promocyjnymi oraz coraz wyższej jakości zgłaszanych projektów, Komisja Europejska planuje likwidację budżetu na programy MULTI w 2026 roku. Copa-Cogeca wyraża stanowczy sprzeciw wobec tej decyzji. Organizacje branżowe podkreślają, że cięcia następują w wyjątkowo trudnym momencie – wobec rosnącej presji konkurencyjnej ze strony umów handlowych z krajami trzecimi oraz wyzwań wynikających z wdrażania Zielonego Ładu. Choć część środków została przesunięta na działania pomocowe dla Ukrainy, to ograniczenie promocji w sektorze rolno-spożywczym w obecnych realiach rynkowych uznaje się za krok nieodpowiedzialny.

Polityka jest na tyle skuteczna, na ile budżet jest wystarczający. Obecna polityka promocji nie działa efektywnie – nie z powodu złych założeń, lecz przez niedostateczne środki finansowe – ocenił Ninios Thimjos, zastępca przewodniczącego Grupy Roboczej „Promocja” Copa-Cogeca oraz dyrektor ds. handlu międzynarodowego w MTK – Centralnym Związku Producentów Rolnych i Właścicieli Lasów w Finlandii.

Apel o wzmocnienie polityki promocyjnej UE

Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych apeluje o uznanie unijnej Polityki Promocji za narzędzie strategiczne dla konkurencyjności rolnictwa i przemysłu rolno-spożywczego, a także dla wizerunku europejskich produktów na rynkach globalnych.

Silna polityka promocji to silna marka „Made in EU”. To inwestycja w przyszłość europejskiego rolnictwa i dobrobyt obywateli Unii Europejskiej. Jej budżet powinien być stabilny lub wzrastać, by możliwe było osiąganie efektów skali i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej – podsumował Jerzy Wierzbicki.

oprac, e-red, ppr.pl na podst źródło: Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych


POWIĄZANE

Obecnie zastrzeżonych jest ponad 6,5 mln numerów PESEL. Jak podkreślają znawcy t...

 Rynek zbóż (jęczmień, pszenica, kukurydza) Ukraina: ceny jęczmienia paszowego r...

Nowa fala protekcjonizmu? Polityka celna USA w lipcu 2025 roku wstrząsa rynkami ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę