W 2021 r. najczęściej serwisowanym modelem w Polsce wśród samochodów osobowych był Opel Astra H (2004). Na pozycji lidera zastąpił Audi A4 (2001-2008). W warsztatach zdecydowanie dominują niemieckie marki aut.
Tak wynika z raportu Autodata, czyli aplikacji, z której korzysta 85 tys. warsztatów w ponad 100 krajach. Jego twórcy przygotowali raport z zestawieniem serwisowanych różnego rodzaju pojazdów w 22 krajach. Eksperci rankomat.pl porównali top 10 najczęściej trafiających do serwisu modeli samochodów osobowych w Polsce, Niemczech i 20 innych państwach, a także sprawdzili, ile kosztuje ich ubezpieczenie.
Jakie modele aut były najczęściej serwisowane w Polsce w 2021 roku?
W 2021 r. Opel Astra H z rocznika 2004 był najczęściej serwisowanym modelem w polskich warsztatach. Zastąpił na pozycji lidera Audi A4 z lat 2001-2008, które tym razem zajęło drugie miejsce w rankingu. Z kolei, na najniższym stopniu podium znalazł się Ford Mondeo (2007) – wynika z raportu przygotowanego przez Autodata.
W zestawieniu zdecydowanie dominują modele z Niemiec, których jest aż 9. Wyjątkiem jest czeska Skoda Octavia III (2013-2020), jednak ta marka od 1991 r. należy do koncernu Volkswagen.
Uwaga! Jak wyjaśniają autorzy raportu, pojęcie „najczęściej serwisowane” nie oznacza, że są to najbardziej awaryjne modele. Należą jednak do bardzo popularnych wśród kierowców. W związku z tym w 2021 r. w polskich warsztatach mechanicy często pobierali informacje techniczne na ich temat. Służą one nie tylko do naprawy samochodów, lecz także ich przeglądów czy konserwacji.
Często również samochody, z których rezygnują Niemcy, trafiają następnie do naszego kraju. W 2021 r. zza zachodniej granicy sprowadzono do Polski 547,3 tys. używanych aut. Ich średni wiek wyniósł 12 lat i 6 miesięcy – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Rankomat.pl sprawdził również, jak w raporcie Autodata wygląda sytuacja w niemieckich warsztatach.
Jakie modele aut były najczęściej serwisowane w Niemczech w 2021 roku?
Za zachodnią granicą w ubiegłym roku najczęściej serwisowane były nieco inne modele niż w Polsce. W rankingu Autodata w TOP 10 w Niemczech wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajął Volkswagen Golf VI (2008-2013). Na kolejnych miejscach podium znalazły się Opel Corsa D (2007) oraz Mercedes Benz C (2007-2014).
W 2021 r. najczęściej serwisowane modele w Niemczech były młodsze niż w Polsce. Potwierdzają to również dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA). Wynika z nich, że w naszym kraju średni wiek używanego auta osobowego wynosi 14,1, a za zachodnią granicą 9,6. Różnica wynosi 4,5 roku.
Jakie modele aut były najczęściej serwisowane w innych krajach?
Poza Polską i Niemcami Autodata opublikowała również dane z 20 innych krajów. Wynika z nich, że w 19 państwach Europy oraz w Australii, Nowej Zelandii i Stanach Zjednoczonych – w 2021 r. najczęściej serwisowanym modelem był Opel Corsa D z rocznika 2007. Na podium znalazły się jeszcze Fiat 500/500C (2007) i Ford Fiesta (2013).
Ile kosztuje ubezpieczenie OC najczęściej serwisowanych modeli w Polsce i Niemczech?
Wśród TOP 10 najczęściej serwisowanych w Polsce samochodów osobowych, zdecydowanie najwięcej za ubezpieczenie OC muszą zapłacić właściciele BMW Serii 3 z lat 2005-2014 (średnio 748 zł). To o 51% więcej niż w przypadku najtańszej w zestawieniu Skody Octavii III (495 zł). Różnica w wysokości cen pomiędzy markami wynosi 253 zł – wynika z kalkulacji przeprowadzonych przez użytkowników porównywarki rankomat.pl.
Podobnie, jak w Polsce również w Niemczech wśród TOP 10 najczęściej serwisowanych w 2021 r. samochodów osobowych, najdroższe w ubezpieczeniu jest BMW 3 z lat 2005-2014 (748 zł). Jednak w pierwszej dziesiątce za naszą zachodnią granicą brakuje Skody Octavii.
Wśród najczęściej serwisowanych w 2021 r. w Niemczech samochodów osobowych, najtańszy w ubezpieczeniu jest Volkswagen Tiguan z lat 2007-2016 (474 zł). Różnica w cenie zakupu polisy OC pomiędzy nim a BMW Serii 3 (2005-2014) wynosi 58%, czyli 274 zł.
- BMW Serii 3 z lat 2005-2014 to najdroższy w ubezpieczeniu model, ponieważ jest to sportowe auto często wybierane przez młodych kierowców. W związku z tym w ocenie ubezpieczycieli ryzyko wystąpienia szkody może być większe w porównaniu do właścicieli innych samochodów. W efekcie posiadacze BMW muszą liczyć się z koniecznością zapłaty wyższej składki OC – wyjaśnia Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w porównywarce rankomat.pl.
Biuro prasowe Rankomat.pl