Wg najnowszego, czerwcowego raportu Foreign Agricultural Service GAIN Global Agriculture Information Network (GAIN) USDA, Niemcy są zdecydowanie największym rynkiem żywności i napojów w Unii Europejskiej. Sektor handlu detalicznego artykułami spożywczymi jest nasycony, silnie skonsolidowany i konkurencyjny.
Na rynku niemieckim istnieje duży potencjał sprzedażowy dla amerykańskich eksporterów orzechów, ryb i owoców morza, spirytusu destylowanego, wina i przetworów spożywczych. Podczas gdy sprzedaż e-commerce rosła podczas pandemii, zakupy online różnych kategorii produktów spadły w 2022 r. Jednak sprzedaż artykułów spożywczych online nadal odnotowywała wzrost. Wojna na Ukrainie podniosła ceny energii, paszy i nawozów, a następnie artykułów spożywczych. W rezultacie wielu niemieckich konsumentów ograniczyło wydatki nawet na podstawowe produkty.
Niemcy mają ponad 84 miliony najbogatszych konsumentów na świecie. Czyni go to trzecim co do wielkości importerem produktów rolnych zorientowanych na konsumenta na świecie i zdecydowanie najważniejszym rynkiem europejskim dla zagranicznych producentów. Ogólnie rzecz biorąc, Niemcy są importerem netto wszystkich głównych kategorii produktów spożywczych. W 2021 r. sprzedaż detaliczna artykułów spożywczych osiągnęła szacunkową wartość 307,3 mld USD.
Import produktów rolnych i pokrewnych wzrósł o 4,8 proc. do 136,3 mld USD w 2022 r. Import konsumenckich produktów rolnych wyniósł w 2022 r. 76,2 mld USD.
Kluczowe cechy rynku detalicznego to konsolidacja, nasycenie rynku, silna konkurencja i niskie ceny. Niemcy są atrakcyjną i efektywną kosztowo lokalizacją w centrum UE. Podczas gdy wielu konsumentów jest bardzo wrażliwych na ceny, rynek ma również wielu zamożnych konsumentów, którzy kierują się koncepcjami stosunku jakości do ceny. Tacy konsumenci szukają produktów najwyższej jakości i są skłonni zapłacić wyższą cenę. W 2021 r. obywatele niemieccy wydali tylko 15,3 proc.8 swoich dochodów na produkty spożywcze i napoje.
Podczas gdy Niemcy mogli polegać na stosunkowo tanich artykułach spożywczych, wojna na Ukrainie podniosła ceny energii, paszy i nawozów. Inflacja osiągnęła wartości dwucyfrowe, a rosnące ceny żywności były obok energii jednym z głównych czynników napędzających. Od kwietnia 2022 r. do kwietnia 2023 r. ceny żywności we wszystkich kategoriach żywności wzrosły o 17,2 proc. (dla porównania między 2000 a 2019 r. wskaźnik ten wynosił poniżej 1,5 proc.)9. Dlatego wielu niemieckich konsumentów ograniczyło wydatki nawet na podstawowe produkty.
Kluczowe czynniki rynkowe i trendy konsumpcyjne
Coraz bardziej ruchliwe społeczeństwo i rosnąca liczba samotnych gospodarstw domowych napędzają popyt na wygodne, gotowe do spożycia posiłki, desery i mieszanki do pieczenia.
Rośnie odsetek konsumentów, którzy postrzegają swoje decyzje zakupowe jako oświadczenie polityczne lub dotyczące stylu życia (bez GMO, tylko jaja z wolnego wybiegu, dieta wegetariańska lub wegańska) i domagają się identyfikowalności i informacji o metodach produkcji.
Platformy dostarczania artykułów spożywczych na żądanie zalewają rynek w największych niemieckich miastach, oferując żywność po cenach, które silnie konkurują z cenami tradycyjnych supermarketów.
Niemcy są drugim co do wielkości rynkiem żywności ekologicznej na świecie, po Stanach Zjednoczonych. Podczas pandemii COVID-19 niemieccy konsumenci kupowali więcej produktów ekologicznych. Odzwierciedlało to przesunięcie zakupów żywności przez konsumentów z sektora usług gastronomicznych do sektora sprzedaży detalicznej żywności z powodu rządowych środków kontroli pandemii. Jednak w 2022 r. inflacja odwróciła ten trend. Niemieccy konsumenci poczuli, że muszą oszczędzać i do pewnego stopnia zmienili wzorce zakupów. Więcej informacji można znaleźć w raporcie GAIN: Niemiecki rynek produktów organicznych przeżywa kryzys.
Etykietowanie żywności specjalnymi pieczęciami jest bardzo powszechne w Niemczech i ma duży wpływ na branżę. W Niemczech wprowadzono lub dyskutuje się o różnych znakach regionalnych, ekologicznych, zrównoważonych i związanych z dobrostanem zwierząt.
Innowacyjne technologie produkcji i przetwarzania wprowadzają na rynek nowe produkty i nadają starym, dobrym produktom nowy smak - na przykład butelkowanej kawie na zimno.
Eksporterzy z USA poszukujący niemieckich importerów, hurtowników lub dystrybutorów żywności mogą uzyskać wiarygodne informacje od Foreign Agricultural Service z siedzibą w Berlinie (FAS), Federacji Niemieckiego Przemysłu Spożywczego i Napojów (BVE), Federalnego Stowarzyszenia Niemieckiego Handlu Detalicznego Artykułami Spożywczymi ( BVLH) oraz stowarzyszeń branżowych z różnych segmentów rynku spożywczego.
Procedura importu
Importerzy stanowią pierwsze ogniwo w krajowym łańcuchu sprzedaży iw konsekwencji odpowiadają za zgodność importowanych produktów z przepisami krajowymi i unijnymi. Komisja Europejska opublikowała następujące wytyczne, które odnoszą się do kluczowych przepisów UE: „Wytyczne – Kluczowe pytania dotyczące wymagań importowych i nowych przepisów dotyczących higieny żywności i urzędowych kontroli żywności”.
Odpowiedzialność za egzekwowanie przepisów prawa żywnościowego w Niemczech spoczywa na krajach związkowych (Laender). To, czy dany produkt spełnia wymagania prawne, ocenia się, biorąc pod uwagę rzeczywisty produkt w całości, biorąc pod uwagę jego pochodzenie, certyfikat importowy, skład, przeznaczenie i wygląd. Prosimy o kontakt z FAS Berlin w celu uzyskania wyjaśnień dotyczących interpretacji i stosowania przepisów dotyczących importu w indywidualnych przypadkach.
Zakupy dokonywane przez niemieckich sprzedawców detalicznych żywności są rozdrobnione i konkurencyjne. Niewielu niemieckich sprzedawców detalicznych importuje produkty bezpośrednio z innych krajów, z wyjątkiem artykułów, które kupują w dużych ilościach. Większość sprzedawców detalicznych żywności wolałaby kupować od centralnych nabywców/dystrybutorów importujących żywność i napoje.
Ogólnie rzecz biorąc, hurtownicy specjalizują się w produktach lub grupach produktów, a niektórzy są nawet ekspertami w zakresie produktów spożywczych z określonego kraju pochodzenia. W związku z tym wyspecjalizowani importerzy mają dogłębną wiedzę na temat wymagań importowych, takich jak certyfikacja produktu, etykietowanie i pakowanie. Zwykle zajmują się również wysyłką, odprawą celną, magazynowaniem i dystrybucją produktów na terenie kraju.
Najlepsze Perspektywicznie Produkty na sprzedaż
-Orzechy: Migdały, orzechy laskowe, orzechy nerkowca, orzechy włoskie, pistacje, orzechy makadamia
-Ryby i owoce morza: mintaj, łosoś, krewetki i krewetki, surimi, różne produkty rybne
-Suszone i przetworzone owoce: suszone śliwki, morele, rodzynki, żurawina
-Wołowina i dziczyzna: Wolna od hormonów wołowina, mięso żubra, mięso egzotyczne i przetworzone produkty mięsne
-Zupy i inne przetwory spożywcze
-Produkty organiczne
Produkty, które nie występują w znaczących ilościach, ale mają dobry potencjał sprzedażowy
-Składniki dla przemysłu naturalnej i zdrowej żywności
-Gotowe do spożycia posiłki
-Pieczywo
-Innowacyjne sosy, przyprawy i wyroby cukiernicze
Produkty nieobecne na rynku, ponieważ napotykają na znaczne ograniczenia
-Dodatki do żywności nie zatwierdzone przez Komisję Europejską
-Czerwone mięso i produkty mięsne z hormonami
-Większość drobiu i jaj
-Produkty pochodzenia biotechnologicznego, które nie są zatwierdzone w UE
***
Stanowe Regionalne Grupy Handlowe (SRTG) to organizacje non-profit zajmujące się rozwojem handlu, które pomagają amerykańskim producentom i przetwórcom żywności wchodzić na rynki zagraniczne. Są finansowane przez USDA/FAS i przemysł prywatny. Prowadzą działania promocyjne mające na celu zwiększenie eksportu amerykańskiej żywności i produktów rolnych o wysokiej wartości. Aby uzyskać więcej informacji, skontaktuj się z Regionalną Regionalną Grupą Handlową odpowiedzialną za Twój stan.
Rada Rozwoju Eksportu Rolnego Stanów Zjednoczonych składa się z amerykańskich stowarzyszeń handlu towarami i innych organizacji, oprócz SRTG, zainteresowanych promowaniem amerykańskiego eksportu produktów rolnych. Commodity Cooperator Groups regularnie organizują misje handlowe, które często odbywają się w okolicach targów lub innych wydarzeń. Stanowią również doskonałą platformę dla amerykańskich dostawców składników żywności do spotkań z zagranicznymi nabywcami. Obecnie około 40 amerykańskich organizacji współpracujących prowadzi w Niemczech programy marketingowe finansowane przez USDA.
oprac: e-mk ppr.pl na podst źródło: USDA FAS