Australijski oddział Lexusa kontynuuje udział w pracach nad samochodowymi systemami łączności z innymi pojazdami oraz infrastrukturą. Marka zaangażowała się w projekt Queensland Government's Ipswich Connected Vehicle Pilot. Choć bezpieczeństwo jak zawsze jest najważniejsze, rozwój technologii połączonych aut przynosi też dodatkowe korzyści.
Około 500 samochodów i 29 skrzyżowań
Queensland Government's Ipswich Connected Vehicle Pilot jest największym projektem w Australii, którego celem jest wyeliminowanie wypadków lub zmniejszenie ich skutków. Program bazuje na aparaturze umieszczonej na 29 skrzyżowaniach w Ipswich w północno-wschodniej Australii. Urządzenia łączą się z innymi pojazdami w ramach systemu komunikacji krótkiego zasięgu – DSRC (Dedicated Short Range Communication), który bazuje na łączności radiowej. W ten sposób mogą przekazywać informacje o zmianach limitów prędkości, zagrożeniach na drodze czy pieszych chcących przekroczyć jezdnię. W testy włączono 500 samochodów zwykłych użytkowników, a także dwa auta dostarczone przez Lexus Australia.
Połączone samochody Lexusa
Australijski oddział Lexusa włączył do projektu dwa hybrydowe SUV-y RX 450h w wersji F Sport. Samochody wyposażono w dodatkowe moduły DSRC, które pozwalają im komunikować się z infrastrukturą, a także pomiędzy sobą. Dzięki takiemu wyposażeniu kierowca z wyprzedzeniem otrzymuje informacje o zagrożeniach i warunkach, które panują przed nim na drodze. System ostrzega o ryzyku przejechania na czerwonym świetle oraz pieszych i rowerzystach, którzy nacisnęli przycisk na przejściu i oczekują na zmianę sygnalizacji. Przesyła również informacje o śliskiej nawierzchni, wypadku, robotach drogowych czy zbliżającym się korku, a także o aktualnych ograniczeniach prędkości, nawet wtedy, gdy te są zmienne. Ponadto oba Lexusy mogą ostrzec kierowcę, kiedy pojazd znajdujący się na tej samej drodze nieco dalej zatrzymał się, jedzie wyraźnie wolniej, niż pozwalają na to warunki albo zaczął gwałtownie hamować. Wszystko po to, by zminimalizować ryzyko kolizji.
Bezpieczeństwo, ale nie tylko
Przedstawiciele Lexus Australia przekonują, że połączenie łączności DSRC i zaawansowanych systemów bezpieczeństwa czynnego, które już teraz znajdziemy w samochodach Lexusa, pozwoli znacznie szerzej ostrzegać kierowców o potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach. „Nasz lokalny zespół inżynierów, który współpracuje blisko z władzami Queensland, oceni skuteczność inteligentnego transportu i jednocześnie pozwoli nam lepiej zrozumieć, jak kierowcy podchodzą do takich technologii” – mówi Scott Thompson, dyrektor generalny australijskiego oddziału Lexusa.
Ludzie Lexusa podkreślają jednak, że systemy takie jak ten testowany w Australii, przynoszą nawet więcej pozytywów. Pozwalają bowiem na płynniejsze sterowanie ruchem, a to chociażby obniża zużycie paliwa. „Lexus Australia jest dumny, że może wesprzeć projekt, który – tak jak został stworzony z myślą o ochronie istnień ludzkich – może też zmniejszyć korki, zużycie paliwa i pomóc środowisku, a to wszystko jednocześnie czyniąc życie bardziej przyjemnym” – dodaje Thompson. Australijski oddział Lexusa już od kilku lat angażuje się w prace nad technologią połączonych aut.
Newseria Innowacje