W zeszłym tygodniu, Komisja Europejska zaproponowała przegląd istniejących norm handlowych mających zastosowanie do szeregu produktów rolno-spożywczych, takich jak owoce i warzywa, soki owocowe i dżemy, miód, drób lub jaja. Proponowane zmiany powinny pomóc konsumentom w dokonywaniu bardziej świadomych wyborów dotyczących zdrowszej diety i przyczynić się do zapobiegania marnotrawieniu żywności.
Komisja przedstawiła między innymi następujące propozycje:
- Oznaczanie pochodzenia: Jaśniejsze, obowiązkowe przepisy dotyczące oznaczania pochodzenia miodu, orzechów i suszonych owoców, dojrzałych bananów, a także przyciętych, przetworzonych i krojonych owoców i warzyw (takich jak pakowane liście sałat). Kraj lub kraje pochodzenia w przypadku mieszanek lub mieszanek będą musiały być podane na etykiecie. Umieszczenie w wykazie krajów pochodzenia zwiększy przejrzystość dla konsumentów. Powinno to również promować produkcję tych produktów w UE.
- Marnotrawienie żywności: Proponowane zmiany dotyczą marnotrawienia żywności i odpadów opakowaniowych. Na przykład tak zwane "brzydkie" owoce i warzywa (z wadami zewnętrznymi, ale nadal nadające się do konsumpcji lokalnej/bezpośredniej) sprzedawane lokalnie i bezpośrednio przez producentów konsumentom byłyby zwolnione z obowiązku przestrzegania norm handlowych. Waloryzacja ich w stanie "świeżym" mogłaby zaoferować konsumentom więcej możliwości zakupu świeżych owoców i warzyw po bardziej przystępnych cenach i przynieść korzyści producentom działającym w krótkich łańcuchach dostaw. Niektóre produkty dotknięte klęskami żywiołowymi lub innymi wyjątkowymi okolicznościami mogą być również sprzedawane, jeśli są bezpieczne do spożycia.
- Opakowanie: Produkty przeznaczone do oddawania mogą być zwolnione z głównych wymogów dotyczących etykietowania. Ograniczy to biurokrację i etykiety, a tym samym ułatwi podmiotom gospodarczym angażowanie się w darowizny.
- Soki owocowe: soki owocowe będą mogły być opatrzone adnotacją "bez dodatku cukrów" w celu wyjaśnienia, że w przeciwieństwie do nektarów owocowych soki owocowe nie mogą z definicji zawierać dodatku cukrów – cecha, której większość konsumentów nie jest świadoma. Ponadto, aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty o niższej zawartości cukru, przeformułowany sok owocowy byłby dozwolony z oznaczeniem "soku owocowego o obniżonej zawartości cukru" na etykiecie. Aby jeszcze bardziej uprościć i dostosować się do gustów konsumentów, termin "woda kokosowa" może być teraz używany obok "soku kokosowego".
- Dżemy i marmolady: zawartość owoców dżemów zostanie zwiększona z 350 gramów do minimum 450 gramów (do 550 gramów dla dodatkowej jakości) na kilogram gotowego produktu. Wraz ze wzrostem zawartości owoców konsumenci mieliby do zaoferowania produkt z mniejszą ilością wolnych cukrów i większą ilością owoców niż obecnie. Określenie "marmolada", dopuszczone do tej pory tylko w odniesieniu do dżemów cytrusowych, byłoby teraz dozwolone dla wszystkich dżemów, aby wprowadzić możliwość dostosowania nazwy produktu do najczęściej używanych lokalnie.
- Jaja: Panele słoneczne mogą być teraz stosowane na obszarach zewnętrznych wykorzystywanych w systemach produkcji jaj z wolnego wybiegu. Będzie to stymulować większe dostawy energii ze źródeł odnawialnych. Znakowanie jaj odbywałoby się również bezpośrednio w gospodarstwie, co poprawiłoby identyfikowalność.
Dalsze działania
Wnioski dotyczące świeżych owoców i warzyw, jaj i drobiu są objęte aktami delegowanymi i wykonawczymi. Teksty będą dostępne do publicznego wglądu przez jeden miesiąc. Następnie akty delegowane zostaną przyjęte i przesłane Parlamentowi Europejskiemu i Radzie na okres dwóch miesięcy. Komisja opublikuje je na końcu tej procedury. Wnioski dotyczące dżemów, marmolad, soków owocowych i miodu są zawarte w dyrektywach, które będą zgodne ze zwykłym procesem współlegislacyjnym Parlamentu Europejskiego i Rady przed ich opublikowaniem i wejściem w życie.
"Normy handlowe są wspólnym językiem konsumentów i operatorów, aby wiedzieć, czym handlują, i zapewnić lojalną konkurencję dla wszystkich w UE. Tak jak każdy język ewoluuje w czasie, tak samo zmieniają się potrzeby i nawyki wszystkich podmiotów w łańcuchu dostaw żywności. Chcemy poprawić przejrzystość produktów sprzedawanych konsumentom i ograniczyć marnotrawienie żywności, jednocześnie doceniając jeszcze bardziej zrównoważone i zdrowsze metody produkcji dla producentów."-powiedział w podsumowaniu Janusz Wojciechowski, komisarz ds. rolnictwa - 21/04/2023
Jednocześnie Komisja przesyła sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie w celu przyjęcia w niedalekiej przyszłości nowych norm handlowych w odniesieniu do cydru i perry oraz oznaczania pochodzenia roślin strączkowych. Produkty te nie są obecnie objęte żadnymi normami handlowymi określonymi w rozporządzeniu w sprawie wspólnej organizacji rynku.
Ggeneza
Unijne normy handlowe mają na celu zapewnienie wysokiej jakości produktu, ochrony konsumentów i spójności norm na rynku UE. Ułatwiają one również handel z państwami trzecimi, ponieważ są zgodne z normami istniejącymi na szczeblu międzynarodowym od 1950 r. W ciągu ostatniej dekady rynki rolne znacznie ewoluowały, napędzane innowacjami, ale także zmieniającymi się obawami społecznymi i popytem konsumentów. Dzisiejsze wnioski zagwarantują, że zgodnie ze strategią "od pola do stołu" i celami zrównoważonego rozwoju ONZ normy handlowe mogą przyczynić się do promowania i wdrażania zrównoważonych produktów, a jednocześnie zaspokajać nowe potrzeby konsumentów i operatorów.
Aby większość produktów rolno-spożywczych mogła zostać wprowadzona na rynki UE i sprzedana konsumentom, musi spełniać unijne normy handlowe lub normy ustanowione na szczeblu międzynarodowym. Normy handlowe dotyczą zewnętrznych cech produktów i niewidocznych cech, które wynikają z określonych procesów produkcyjnych, takich jak zawartość owoców w dżemach. Mają one zastosowanie zarówno do produktów unijnych, jak i importowanych.
Więcej informacji
Sprawozdanie z oceny skutków przeglądu unijnych norm handlowych dla produktów rolnych w celu zapewnienia absorpcji i dostaw zrównoważonych produktów
Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej tzw. "dyrektywy śniadaniowe" w odniesieniu do miodu, soków owocowych, dżemów owocowych i mleka odparowanego
Sprawozdanie Komisji Europejskiej dla Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przyszłych norm handlowych w odniesieniu do cydru i perry oraz roślin strączkowych
Wyraź swoją opinię: propozycje dotyczące jaj i drobiu
Wyraź swoją opinię: propozycje dotyczące owoców i warzyw
Normy handlowe dla owoców i warzyw
Normy handlowe w odniesieniu do jaj
Normy handlowe dla drobiu