Ptak_Waw_CTR_2024
Green Gas Poland

e-petrol.pl: Tańsze wyjazdy na EURO - benzyna idzie w dół

13 czerwca 2016
e-petrol.pl: Tańsze wyjazdy na EURO - benzyna idzie w dół
Początek czerwca przynosi kierowcom długo wyczekiwane zahamowanie podwyżek na stacjach. W mijającym tygodniu taniały 95-oktanowa odmiana benzyn i autogaz. W górę poszła jedynie średnia cena oleju napędowego, ale zmiana była zaledwie jednogroszowa.

Mocniejsza złotówka i zatrzymany zwyżkowy rajd na ropie pomagają w stabilizacji sytuacji na detalicznym rynku paliw w Polsce. Na wyraźne obniżki na razie nie ma jednak co liczyć, bo notowania surowca utrzymują się w okolicach tegorocznych maksimów.

Rafinerie obniżają ceny

W pierwszych dniach czerwca w hurtowych cennikach rodzimych producentów paliw dominowały obniżki. Dzięki temu benzyna bezołowiowa 95 jest dzisiaj o blisko 100 złotych tańsza niż na początku miesiąca. Metr sześcienny tego paliwa średnio w rafineriach kosztuje aktualnie 3513,80 PLN. Wyraźnie mniejszą przecenę zanotował olej napędowy, który w tym samym okresie potaniał zaledwie o 19,20 PLN i kosztuje dzisiaj 3397,60 PLN/metr sześc.

W detalu benzyna w dół, diesel w górę

Spadek o dwa grosze w przypadku 95-oktanowej benzyny i jednogroszowa podwyżka cen oleju napędowego – tak w mijającym tygodniu zmieniła się sytuacja na stacjach w Polsce. Po sześciu tygodniach utrzymywania się na poziomie 1,59 PLN/l zmianę zanotowały też notowania autogazu. Średnia cena LPG na stacjach w Polsce spadła o dwa grosze i aktualnie wynosi 1,57 PLN/l. 

W najbliższych dniach na detalicznym rynku paliw możemy obserwować podobne zmiany, tj. spadek cen benzyny i umiarkowany wzrost notowań oleju napędowego. Według prognoz e-petrol.pl w przyszłym  tygodniu za tankowanie benzyny bezołowiowej 95 będziemy płacić średnio 4,43-4,50 PLN/l. Szacowany przedział cenowy dla diesla  to 4,20-4,29 PLN/l, a dla autogazu 1,55-1,61 PLN/l.

Zobacz najnowszy komentarz wideo e-petrol.pl

Ile będzie kosztować podróż na EURO 2016?

Kibice wybierający się do Paryża na mistrzostwa Europy w piłce nożnej w okresie niskich cen paliw mogą rozważyć wyjazd do stolicy Francji samochodem, zachętą do tego mogą być zwłaszcza niskie ceny paliw w Polsce.

Wybierając trasę autostradami z centrum Warszawy do Paryża (jeśli nigdzie nie utknie się w korkach) można dojechać w nieco ponad 13 godzin. Ile to będzie kosztować? Przy założeniu zatankowania w Polsce 60-litrowego baku do pełna i spalaniu ok. 7l paliwa/100km, na pokonanie dystansu niespełna 1600 km trzeba wydać od 520-580 zł w zależności czy wybierzemy auto z silnikiem Diesla czy na benzynę. Chcąc oszczędzić można na Euro 2016 do Paryża pojechać autem zasilanym autogazem, którego spala się ok. 10 l/1000 km, wówczas za tę podróż zapłacimy ok. 320 zł. W obliczeniach przyjęliśmy, że pełny bak zatankujemy w Polsce, a paliwo na pozostałą część drogi kupimy na niemieckich stacjach benzynowych.

Aktualne ceny paliw w Polsce

Ceny na stacjach w Europie (ON/Pb95)

Poruszając się we Francji należy być przygotowanym na wyższe niż w Polsce wydatki za tankowanie. Nad Sekwaną średnia cena benzyny bezołowiowej 95 wynosi obecnie 5,92 zł/l, olej  napędowy kosztuje 5,12 zł/l a autogaz (tamtejszy skrót GPL) to równowartość 2,38 zł/l.

 
Ropa rekordowo wysoko (i z powrotem?)
 
Ceny ropy Brent na londyńskiej giełdzie w minionym tygodniu docierały niemal do poziomu 53 USD za baryłkę, co stanowiło rekordowo wysoki wynik w tym roku, a wyniki powyżej 50 USD, które pojawiły się w czerwcu notowane były po raz pierwszy od listopada. Wśród przyczyn zmiany zwyżkowej wskazuje się między innymi na sytuację w Nigerii, która powoduje, że kraj ten jest kolejnym po Libii afrykańskim graczem z OPEC, który drastycznie redukuje ekspedycję surowca w świat. Nie można też zapomnieć o danych z Chin, które opublikowano w zeszłym tygodniu, a które wykazały że dla ropy zwyżka importu w Państwie Środka wyniosła 38,7 procent więcej niż rok temu. 
 
Obecnie ropa już ulega pewnej, korekcyjnej obniżce, która jednak nie będzie mieć zapewne dużej skali - wiele zależeć tu może od tempa "stabilizacji" relacji popytu i podaży na rynku. W najbliższym czasie wysoka produkcja i wykorzystanie zgromadzonych rezerw będzie musiało zaspokoić popyt rafinerii i uzupełnić zakłócenia popytowe powstałe w ostatnich tygodniach - takich, jak kanadyjskie pożary, walki w Nigerii czy cięcia produkcji w Stanach Zjednoczonych.

Gabriela Kozan, Grzegorz Maziak, Jakub Bogucki, e-petrol.pl


POWIĄZANE

Nie ma turów jest Turvita w dolinie Liwca Twaróg jest tym światowym wyróżnikiem,...

Opłaty pobierane od wpłat dokonanych w placówkach Poczty Polskiej na rzecz organ...

Zgodnie z art. 17 ust. 7 Traktatu o Unii Europejskiej Rada, stanowiąc za wspólny...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę