Światowy postęp technologiczny, który jest szeroko obecny we wszystkich dziedzinach powiązanych z mechanizacją, techniką dotyczy również zagadnień rolniczych. Technika rolnicza stoi dziś na bardzo wysokim poziomie prezentując najnowsze rozwiązania budowy maszyn rolniczych (traktory, kombajny, sieczkarnie samojezdne, prasy zwijające itd.). Mnóstwo w nich detali elektronicznych, hydraulicznych, systemów sterowania i do pozyskiwania danych. Wszystko podporządkowane coraz bardziej rygorystycznym wymogom ochrony środowiska i wykończone z dbałością o najmniejsze szczegóły, aby zapewnić komfort i bezpieczeństwo pracy. Światowi producenci przeznaczają znaczne kwoty na badania i rozwój technologiczny, który zapewnia ich klientom dostęp do najnowocześniejszego sprzętu. Nikogo już nie dziwi klimatyzacja w traktorze czy kombajnie, a bezstopniowa skrzynia biegów czy satelitarny system sterowania pozyskują coraz większe zainteresowanie.
Niestety, w tak szybko rozwijającym się świecie maszyn rolniczych – jak i rolnictwa samego w sobie – brakuje przekazu tej specjalistycznej wiedzy w szkołach rolniczych i technicznych. „Nie zawsze dysponujemy najświeższymi nowinkami z zakresu techniki rolniczej, a nasi uczniowie, a nawet ich rodzice, oczekują od nas przekazywania takiej wiedzy. To młodzi rolnicy, którzy już teraz pracują w gospodarstwach swoich rodziców, a za chwilę będą sami je prowadzić. Oni już wiedzą, co oznacza dobry sprzęt w gospodarstwie i chcą się o nim dowiedzieć więcej", mówi Dorota Chuda, nauczycielka z Zespołu Szkół Rolniczych i Budowlanych w Lesznie.
Dlatego firma John Deere, jako lider produkcji maszyn rolniczych na świecie, zainagurowała „Zieloną Szkołę John Deere”, pierwszy w branży program skierowany dla szkół średnich rolniczych i technicznych. Podczas spotkania w siedzibie firmy w Jelonku k/Poznania uczniowie nie tylko poznają historię i działalność firmy, ale są im przedstawiane najnowsze rozwiązania technologiczne, które znaleźć można w każdej z maszyn tej marki. W kilku blokach tematycznych przedstawione są produkty, trendy komputerowej diagnostyki maszyn, logistyka i dopasowanie zamówień maszyn do potrzeb klienta, logistyka i zasadność stosowania oryginalnych części zamiennych. Ponadto nie brakuje też praktyki. Aby „poczuć zieloną stronę mocy”, uczniowie pod pilnym okiem operatora mają okazję jazdy próbnej jednym z ciągników serii najwyższych mocy oferowanych przez John Deere.
Zważając na bardzo dużą wypadkowość, jaka występuje w gospodarstwach rolnych, John Deere podkreśla również wagę bezpiecznej i rozsądnej pracy. We współpracy z pracownikami Regionalnego Zarządu PCK, prowadzony jest pokaz udzielania pierwszej pomocy w sytuacji utraty kończyny czy zaniku czynności życiowych. Uczestnicy tego krótkiego kursu ćwiczą osobiście na fantomie jak udzielać pomocy poszkodowanemu.
"Jest to dobra forma przekazywania młodym ludziom takiej wiedzy - a przede wszystkim – umiejętności. Zresztą każdemu z nas jest ona potrzebna. Prowadzimy wiele kursów dla firm, ale z taką propozycą sposobu prezentacji spotkaliśmy się po raz pierwszy”, odpowiedziała p. Justyna Kowalska-Zych na pytanie jak PCK widzi takie inicjatywy.
Jak zauważają zgodnie nauczyciele, Unia wymaga wykształconych ludzi. Podręczniki i prasa nie wystarczą, ważny jest osobisty kontakt. W takim programie młodzież zdobywa nowe spojrzenie na otoczenie. Dlatego projekt John Deere spotkał się z zainteresowaniem. Dla prowadzących zajęcia w szkołach przekazywany jest zestaw materiałów (katalogi, prezentacje multimedialne, filmy) do wykorzystania podczas przyszłych zajęć.