Odsetek dzieci, uczęszczających w Polsce do przedszkoli jest najniższy w Europie. Około 30% dzieci w wieku od 3 do 5 lat jest zapisywane do przedszkoli. Na tę sytuację zwrócili uwagę uczestnicy ogólnopolskiej konferencji "Sukces zaczyna się w przedszkolu – zagrożeni na starcie". Konferencję zorganizowały Instytut Spraw Publicznych oraz Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży.
Wraz ze zmniejszaniem się liczby przedszkolaków maleje liczba przedszkoli. Zaobserwowano duże dysproporcje między upowszechnianiem wychowania przedszkolnego na wsi i w mieście. W roku szkolnym 1999 – 2000 wskaźniki upowszechnienia przedszkoli dla wsi wynosiły 8% dla dzieci trzyletnich, 13% dla dzieci czteroletnich i 22% dla dzieci pięcioletnich. Dla miast wskaźniki te wynosiły odpowiednio 23%, 33% i 41%.
W krajach europejskich wskaźniki upowszechniania wynoszą od 70 – 100%. Badania naukowe dowodzą, że okres przedszkolny ma ogromne znaczenie dla rozwoju dziecka, jego kariery szkolnej i losów życiowych.
Przedszkola są utrzymywane i finansowane ze środków własnych samorządów (głównie z wpływów z podatków PIT i CIT). Rząd chce od 1 września 2003 r. wprowadzić roczne, obowiązkowe przygotowanie przedszkolne dzieci 6-letnich do nauki w szkołach. Minister edukacji Krystyna Łybacka wielokrotnie powtarzała, że ma nadzieję, że wprowadzenie obowiązkowych zerówek ułatwi odtworzenie sieci przedszkoli. Zerówki mogą być prowadzone zarówno w szkołach podstawowych, jak i w przedszkolach.