Rejony górskie należą do obszarów o niekorzystnych warunkach
przyrodniczych do produkcji rolniczej. Do typowych cech terenów górskich mających
znaczenie dla tej produkcji zalicza się: skrócony okres wegetacji, niskie
temperatury oraz duże ich zróżnicowanie dobowe i okresowe, znaczne opady
atmosferyczne, słabe gleby o dużej zawartości części szkieletowych, zróżnicowane
ekspozycje i nachylenie pól położonych na stokach, rozproszenie pól w
przestrzeni powodujące wydłużenie dróg dojazdowych, skumulowanie prac
polowych w krótkim okresie czasu, co skraca okres użytkowania maszyn
rolniczych, niska ich wydajność, a tym samym wyższe koszty jednostkowe ich
zastosowania, wyższe koszty związane z utrzymywaniem zwierząt w surowych
warunkach klimatycznych, oraz zwiększone koszty pozyskiwania produktów roślinnych
(9, 12, 14). Całokształt czynników wynikający ze specyfiki warunków
przyrodniczych wyznacza naturalny profil produkcji rolniczej w górach,
konsekwencją czego są ograniczone możliwości w doborze kierunków
gospodarowania. To wszystko sprawia, iż większość gospodarstw górskich bez
interwencji zewnętrznej nie jest w stanie przetrwać. Wobec powyższego tereny
górskie, jako obszary rolniczo upośledzone, nie mogą być traktowane na równi
z pozostałymi regionami kraju. Niezbędne są tu specyficzne uregulowania
prawne, uwzględniające odmienność warunków naturalnych, w jakich prowadzona
jest działalność gospodarcza, w tym zwłaszcza rolnicza (6).
Często stawiane jest pytanie, czy podtrzymanie tej gałęzi gospodarki na
obszarach o warunkach niekorzystnych jest zasadne. Oczywiście w dostosowanej do
warunków formie, istnienie i rozwój rolnictwa jest konieczny dla zachowania
osadnictwa wiejskiego i infrastruktury sprzyjającej rozwojowi funkcji
turystyczno-wypoczynkowej ziem górskich, a także dla utrzymania zadawalającego
stanu środowiska naturalnego. Rangę problemu dostrzeżono już znacznie wcześniej
w krajach Europy Zachodniej, gdzie protekcjonizm w stosunku do rolnictwa rozpoczął
się od prawnej ochrony terenów górskich, na których stan ochrony środowiska
zależał od utrzymania działalności rolniczej.
Dnia 28 kwietnia 1975 roku Rada EWG wydała wspólną dla krajów członkowskich
dyrektywę nr 268 regulującą problemy rolnictwa górskiego oraz innych stref
upośledzonych (problemowych) stanowiącą integralną część programu
Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnych (1, 3, 4, 5, 6, 22).
Kolejne jej nowelizacje ustaliły zasady wspólnej polityki rolnej wobec terenów
gospodarczo zacofanych na obszarach Wspólnoty. W myśl treści dyrektywy nr 268
z 1975 roku wyszczególnione zostały trzy typy obszarów upośledzonych (LEA-Less-Favoured
Areas), a mianowicie: obszary górskie, tereny rolnicze zagrożone depopulacją
oraz małe obszary gospodarcze charakteryzujące się specyficznymi właściwościami
niekorzystnie wpływającymi na produkcje rolniczą. Przy ustalaniu zasięgu
obszarów górskich zgodnie z postanowieniami dyrektywy wzięto pod uwagę następujące
kryteria: wysokość położenia nad poziomem morza, powyżej której okres
wegetacji jest wyraźnie krótszy, oraz średnie nachylenie pól usytuowanych na
stokach, powyżej którego użycie agregatów maszynowych jest niemożliwe lub
konieczne jest stosowanie droższych maszyn specjalistycznych. Zgodnie z przyjętymi
kryteriami do terenów upośledzonych w 1978 roku zaliczono 44% ogółu użytków
rolnych, w tym do terenów górskich 15,5% tych użytków. W chwili obecnej
strefy upośledzone obejmują około 55% powierzchni użytków rolnych Wspólnoty,
czyli blisko 76 mln ha (1, 3). W myśl zasad powyższej dyrektywy oraz kolejnych
rozporządzeń związanych ze wspieraniem rolnictwa na terenach problemowych, państwa
członkowskie mogą przyznawać gospodarstwom położonym w strefach górskich i
innych rolniczo upośledzonych dodatki wyrównawcze na 1 ha powierzchni, na 1
sztukę dużą bydła, koniowatych i owiec oraz wsparcie na przedsięwzięcia
inwestycyjne wspólne lub indywidualne dotyczące infrastruktury, produkcji
pasz, ich składowania i dystrybucji, przede wszystkim w postaci perfekcyjnego
kredytowania (4). Zgodnie z ustawodawstwem, finansowanie wspierania obszarów górskich
i pozostałych uznanych za upośledzone odbywa się z budżetów poszczególnych
państw z możliwością zwrotu do 50% wydanych środków z budżetu Wspólnoty.
Ten wymóg krajowego współfinansowania sprzyja hojniejszemu przyznaniu
odszkodowań wyrównawczych przez najbogatsze państwa członkowskie (1).
Dyrektywa nr 268 z 1975 roku pozostawia bowiem dużą swobodę w kwestii sporządzania
list stref górskich i upośledzonych oraz poziom stosowanych odszkodowań wyrównawczych
oraz kreowania własnej polityki w tej dziedzinie, a obowiązujące w niej
zasady zależały głównie od wyników negocjacji.
Problem trudności w prowadzeniu produkcji rolniczej znalazł swoje
odzwierciedlenie również w polskim prawodawstwie. Obecnie dotyczy to około 9%
powierzchni naszego kraju i 6% ziemi użytkowanej rolniczo. Pojęcie terenów górskich
pojawia się po raz pierwszy w ustawie z dnia 28 grudnia 1925 roku o wykonaniu
reformy rolnej. Zgodnie z ustawą należy podnieść granicę obszarową
gospodarstw podlegających parcelacji, gdy były one położone w powiatach górskich.
Pojęcie terenów górskich zawarte jest również w rozporządzeniu Ministra
Rolnictwa i Reformy Rolnej z dnia 16 marca 1935 roku (5). Na podstawie uchwały
nr 32 Rady Ministrów z dnia 6 lutego 1981 roku w sprawie dodatków do cen skupu
żywca wołowego i baraniego oraz mleka w rejonach górskich i podgórskich próbowano
zdefiniować pojęcie tego rejonu i za taki uznano obszar, w którym 50% użytków
rolnych położonych jest powyżej 400 m npm. Na obszarach tych wprowadzono 10%
dodatki do cen skupu żywca wołowego i baraniego oraz 15% do cen skupu mleka.
Uchwałą nr 168 Rady Ministrów z dnia 17 sierpnia 1981 roku zmieniono
kryterium obszaru górskiego obniżając limit minimalnej wysokości usytuowania
do 350 m npm (19). Również o terenach górskich mówi zarządzenie Ministra
Finansów z dnia 17 marca 1981 roku oraz z dnia 15 grudnia 1982 roku w sprawie
zaniechania niektórych należności zobowiązania pieniężnego od gospodarstw
rolnych położonych na terenach podgórskich i górskich zgodnie z kryterium
uchwały nr 1682 z 1981 roku (2, 23). Ostatnim aktem prawnym ujmującym całościowo
problematykę rolnictwa górskiego w Polsce była Uchwała nr 4 Rady Ministrów
z dnia 21 stycznia 1985 roku w sprawie aktywizacji gospodarczej i społecznej
oraz rozwoju rolnictwa na terenach górskich i podgórskich, powszechnie zwana
"Uchwałą Górską" (17). Zgodnie z tą uchwałą do terenów górskich
zaliczono miejscowości, w których 50% użytków rolnych położonych jest na
wysokości powyżej 350 m npm lub 50% ziem rolniczo wykorzystywanych
usytuowanych jest na stokach o nachyleniu przekraczającym 12 stopni. Przy
tworzeniu projektu wspomnianej regulacji prawnej uczestniczyli rolnicy tych
terenów, którzy proponowali wg kolejności znaczenia: zwiększenia dostaw środków
produkcji i dostosowanie ich do specyfiki gospodarstw górskich, sfinansowanie
przez władze administracyjne rozwoju infrastruktury w górach wsparcie poprzez
finansowanie melioracji, obsługi technicznej i postępu biologicznego oraz dopłaty
do poszczególnych produktów. "Uchwała Górska" precyzowała, jakie
działania powinni podjąć wojewodowie w celu przyspieszenia rozwoju
infrastruktury gospodarczej i społecznej na terenach górskich. Można jednak
stwierdzić, że oprócz dopłat do cen skupu mleka krowiego w wysokości 30%,
żywca
wołowego i cielęcego w wysokości 20% i wełny w wysokości 10% oraz poprawy
zaopatrzenia w wodę i urządzenia kanalizacyjne w niektórych gminach górskich
Uchwała ta nie sprawdziła się i miała raczej deklaratywny charakter.
Zasadniczym jej mankamentem był między innymi brak wielkości kwot, jakie
powinny być przeznaczone przez władze centralne i terenowe na rozwój
infrastruktury wsi górskiej (14). Z chwilą wprowadzenia w 1989 roku zasad
gospodarki rynkowej działanie "Uchwały górskiej" ustało. W okresie
jej funkcjonowania przeciętne dofinansowanie gospodarstw górskich stanowiło równowartość
około 2,5 dt pszenicy na 1 ha użytków rolnych i wahało się od 1,6 dt do 2,8
dt. Wsparcie to było relatywnie dwu-, a nawet trzykrotnie niższe aniżeli
pomoc finansowa udzielana gospodarstwom prowadzącym działalność produkcyjną
w rejonach upośledzonych w ramach wspólnej polityki rolnej Wspólnoty
Europejskiej (8, 9). Po roku 1989 nawet ta stosunkowo niewielka pomoc ze strony
państwa, w celu podtrzymania rolnictwa na obszarach górskich została
zawieszona, a jedynym aktem prawnym definiującym zasięg obszarów górskich w
Polsce jest ustawa z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym, która mówi,
że są to rejony położone na terenach, gdzie co najmniej 50% użytków
rolnych znajduje się na wysokości 350 m npm i z tego tytułu (3) obniżony
został podatek rolny o 30% dla gruntów klas I, II, IIIa, III, IIIb a o 60% dla
gruntów klas IV, IVa, IVb (22).
Obecnie polityka rolna opiera się na regionalizacji polityki rozwoju obszarów
wiejskich (2). Jednym z jej elementów jest wspieranie aktywizacji gospodarczej
obszarów górskich. Na tereny te skierowano różne formy pomocy interwencyjnej
przede wszystkim poprzez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. W
większości przypadków pomoc ta była podobna jak ta skierowana do wszystkich
obszarów wiejskich w Polsce.
Doceniając ponadregionalne znaczenie obszarów górskich dla całego społeczeństwa,
ze względu na spełnianie przez nie szereg istotnych funkcji, zarówno o
charakterze produkcyjnym jak poza produkcyjnym takich jak: hydrologiczna,
turystyczno-wypoczynkowa, środowisko bytowania niektórych gatunków flory i
fauny, społeczności lokalne domagają się wprowadzenia regulacji prawnej umożliwiającej
ochronę terenów wiejskich w górach. Zarówno działacze samorządowi,
przedstawiciele różnych szczebli administracji lokalnej województw obejmujących
rejony górskie, jak i pracownicy naukowi zajmujący się szeroko pojętą
problematyką rozwoju tych ziem opracowali szereg projektów dotyczących
propozycji preferencji dla tych terenów. Ze względu na ważność problemu i
znaczenie tych ziem, powinien to być akt prawny wysokiej rangi regulujący
kompleksowo problemy rolnictwa i społeczności wiejskich terenów górskich. We
wszystkich projektach uważa się za konieczne utrzymanie kryteriów wyznaczania
rejonów górskich i górzystych zawartych w uchwale nr 4 Uchwały Ministrów z
dnia 21 stycznia 1985 roku (17). Dnia 6 lutego 1997 roku ogłoszona została
uchwała Sejmu w sprawie zrównoważonego rozwoju terenów górskich i górzystych
(20). W jej treści uznaje się te tereny za specyficzny obszar RP o dużym
znaczeniu wymagający stosownej polityki i obliguje się Rząd do opracowania w
terminie do 30 czerwca 1997 roku programu działań zmierzającego do
aktywizacji społeczno-gospodarczej rejonów górskich. Obecnie trwają
przygotowania do wprowadzenia zmian obowiązujących przepisów i zasad
wspierania rozwoju tych obszarów w kierunku utrzymania obowiązujących ulg i
zwolnień podatku rolnego, regionalnego zróżnicowania oprocentowania kredytów
preferencyjnych niższego aniżeli w innych regionach kraju, pomocy gminom górskim
w utrzymaniu ich funkcji: rolniczo-leśnej, hydrologicznej, turystyczno
wypoczynkowej, utworzenia specjalnych linii kredytowych na rozwój rzemiosła,
drobnego przemysłu i agroturystyki, zachęcających do podejmowania działalności
pozarolniczych (2). W ramach tych prac przygotowawczych opracowane są projekty
ustaw regulujących kwestie ochrony i wspomagania obszarów wiejskich położonych
w górach. Jednym z nich jest projekt "Ustawy o wspomaganiu aktywizacji i
rozwoju społeczno-gospodarczego regionów górskich RP". Projekt ten został
złożony do Sejmu. Obecnie trwają dalsze prace związane ze stwierdzeniem
zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej, a zwłaszcza z Rozporządzeniem
Rady UE nr 1257/99 i nr 1750/99 z 1999 roku.
Znaczenie i konieczność ochrony terenów górskich najpełniej ujmuje ustawa
francuska z 1985 roku (21). Artykuł I tej ustawy zawiera treści mogące
stanowić uniwersalną preambułę każdej regulacji prawnej w zakresie ochrony
terenów górskich, brzmi ona następująco: "Góry stanowią jednostkę
wyodrębnioną pod względem geograficznym, gospodarczym i społecznym, której
ukształtowanie, dziedzictwo naturalne i kulturowe wymagają wytyczenia i
realizacji specyficznej polityki w dziedzinie rozwoju zagospodarowania i
ochrony. Tożsamość i specyfika gór uznane są przez naród i uwzględniane
przez władze centralne, zakłady publiczne, wspólnoty terytorialne i ich
uregulowania w działaniach, jakie podejmują". Ustawa ta definiuje
podstawowe cele polityki górskiej, a mianowicie: umożliwienie ludności
lokalnej zapanowania nad własnym rozwojem i pozyskania środków temu sprzyjających,
tak aby ustanowiony został parytet pomiędzy dochodami i warunkami życia w górach
i innych regionach. W myśl tej ustawy polityka górska, kształtowana w powiązaniu
z ideą solidarności narodowej, charakteryzuje się tym, że sprzyja
podejmowaniu przez mieszkańców gór działań mających na celu rozwój
lokalny w oparciu o optymalne wykorzystanie istniejących w tych rejonach możliwości.