8 kwietnia zostanie przeprowadzony ogólnopolski sprawdzian dla szóstoklasistów – taki sam w całym kraju, oceniany poza szkołami.
O wymaganiach egzaminacyjnych powinni powiadomić nauczyciele: uczniów na lekcjach, rodziców na wywiadówkach. W każdej szkole musi znaleźć się też informator na ten temat, zamieszczono w nim m.in. wykaz umiejętności, których opanowanie daje gwarancję, że uczeń poradzi sobie z zadaniami sprawdzianu.
Sprawdzian będzie trwał godzinę, choć uczniowie z udokumentowanymi
dysfunkcjami będą mogli pisać pół godziny dłużej. Uczeń przyłapany na ściąganiu
nie zaliczy sprawdzianu, będzie miał okazję do poprawy w tzw. drugim terminie.
Sprawdzian uczniowie piszą w swoich szkołach.
Po sprawdzianie uczniowskie
prace wyjadą do sprawdzenia przez egzaminatorów (ocenianie zewnętrzne). Prace są
kodowane, więc egzaminator nie wie, czyją pracę sprawdza, ani z jakiej szkoły
ona pochodzi. Wykluczone natomiast jest, żeby egzaminatorzy (którymi są
nauczyciele) sprawdzali pracę ucznia ze swojej szkoły.
Sprawdzian to nie kartkówka! Nie da się przygotować do niego w jeden dzień, ponieważ ma charakter międzyprzedmiotowy. Dotyczy takich umiejętności, które można nabyć przez lata nauki w szkole podstawowej. Są to: czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji, wykorzystywanie wiedzy w praktyce.
Każdy uczeń, który przyjdzie do szkoły i napisze sprawdzian, zalicza go. Jeśli tylko nie ma ocen niedostatecznych na świadectwie końcowym, kończy podstawówkę i może iść do gimnazjum. Jeśli na sprawdzian uczeń nie przyjdzie, nie zaliczy sprawdzianu, nie skończy podstawówki, nie będzie mógł pójść do gimnazjum. Będzie powtarzał szóstą klasę. Chyba że z powodu choroby lub wypadku losowego (np. autobus w drodze do szkoły się zepsuje) szóstoklasista nie będzie mógł 8 kwietnia pisać sprawdzianu. Dla takich uczniów przewidziano drugi termin sprawdzianu – 24 czerwca 2003 r. Drugi termin będzie możliwy, jeśli nieobecność dziecka na sprawdzianie 8 kwietnia zostanie spowodowana naprawdę ważnymi przyczynami losowymi lub zdrowotnymi. Gdy także w drugim terminie uczeń nie będzie mógł z podobnych powodów napisać sprawdzianu, rodzice powinni usprawiedliwić nieobecność, zaś dyrektor szkoły wystąpi do okręgowej komisji egzaminacyjnej o zwolnienie ucznia ze sprawdzianu. Jeśli będą ku temu uzasadnione przyczyny, uczeń będzie mógł bez problemu pójść wtedy do gimnazjum.
Warto rozwiązywać przykładowe sprawdziany. Od tego raczej nie przybędzie w ostatniej chwili wiedzy i umiejętności, ale to bardzo dobry sposób poznawania formy sprawdzianu, uczenia się, jak odpowiadać na pytania zamknięte, a jak na otwarte. Pomaga nauczyć się, jak zaznaczać swoje odpowiedzi na tzw. karcie odpowiedzi.
Ministerstwo Edukacji zdecydowało, że od tego roku wynik sprawdzianu nie będzie wpisywany na końcowe świadectwo, a jedynie na specjalnych zaświadczeniach, wystawionych przez okręgowe komisje egzaminacyjne.