Korzyści wynikające z przystąpienia do UE:
1. Możliwość podejmowania studiów przez obywateli RP w krajach Unii Europejskiej (z chwilą członkostwa) na takich samych zasadach jakie gwarantowane są obywatelom danego państwa członkowskiego.
2. Zagwarantowanie dzieciom pracowników migrujących (przemieszczających się na terenie UE, podejmujących pracę) bezpłatnej nauki języka obowiązującego w państwie, w którym pracownik podejmuje pracę.
3. Zwiększenie mobilności studentów (odbywanie części studiów w innym państwie członkowskim) - uproszczony system uznawania matur, dyplomów poprzez wprowadzenie między innymi suplementu do dyplomu i europejskiego systemu punktów kredytowych.
4. Dalszy rozwój współpracy polskich uczelni z uczelniami państw członkowskich (między innymi dzięki programowi Sokrates-Erasmus).
5. System ogólny uznawania kwalifikacji zawodowych (dyrektywa 89/48/EWG i 92/51/EWG) stwarzający mechanizmy uzupełnienia różnic (staż adaptacyjny lub test) bez konieczności nostryfikacji świadectw i dyplomów.
6. Harmonizacja kształcenia w określonych zawodach (lekarz, pielęgniarka, położna, stomatolog, weterynarz, farmaceuta, architekt) pozwoli na automatyczne uznanie kwalifikacji i podjęcie pracy w wybranym kraju członkowskim UE.
7. Udział w europejskich programach wspólnotowych. Istotnym elementem rozwoju edukacji jest współpraca międzynarodowa w ramach edukacyjnych programów wspólnotowych: Sokrates, Leonardo da Vinci i Młodzież. Polska uczestniczy w nich od roku 1998. Programy te skupiają się na szeroko pojętej współpracy międzynarodowej pomiędzy instytucjami oświatowymi państw członkowskich Unii Europejskiej, krajów EOG/EFTA oraz państw kandydujących do struktur unijnych. Spektrum tematyczne programów jest niezwykle szerokie, obejmuje między innymi: wymiany kadry dydaktycznej oraz uczniów i studentów pomiędzy poszczególnymi placówkami, budowanie form partnerstwa między szkołami i ośrodkami szkolnictwa wyższego, współpracę szkół i uniwersytetów z przedsiębiorstwami, zachęcanie i popieranie organizacji młodzieżowych do podejmowania różnego rodzaju przedsięwzięć o charakterze międzynarodowym, wypracowywanie wspólnych projektów edukacyjnych dotyczących m.in. nauki języków obcych, wymiany doświadczeń i prowadzenia wspólnych badań czy wykorzystania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjnych.
Należy zaznaczyć, iż aktywność propagowana przez wspólnotowe programy edukacyjne zachęca do działania na rzecz współpracy międzynarodowej od najmłodszych lat i jest bardzo ważnym czynnikiem w dziele budowania zjednoczonej Europy. Duża różnorodność oferowanych inicjatyw zachęca do nauki na każdym poziomie i w każdym okresie życia. Idea ta jest niezwykle istotna, gdyż silna gospodarczo Europa musi być zbudowana na dobrze wykształconym społeczeństwie. Uczestnictwo w nich otwiera szerokie możliwości nauki za granicą i nawiązywania owocnej współpracy pomiędzy placówkami oświatowymi. Dzięki temu wzrasta aktywność polskich środowisk oświatowych i akademickich oraz organizacji młodzieżowych, które stają się wiarygodnym, równoprawnym i interesującym partnerem w sferze kontaktów edukacyjnych i naukowych. Wymiernym efektem nawiązania różnych form współpracy jest bez wątpienia większa mobilizacja do nauki języków obcych i poszerzania wiedzy na temat integracji europejskiej, które następnie są bardzo przydatne podczas kontaktów zagranicznych. Liczba podmiotów zainteresowanych taką formą działań jest coraz większa i z pewnością powiększy się jeszcze po wejściu Polski do Unii Europejskiej. Zwiększy się również wachlarz oferowanych możliwości: zniesione zostaną problemy w swobodnym przemieszczaniu się i w uznawaniu świadectw i kwalifikacji zawodowych zdobytych za granicą.
8. Wspieranie systemu edukacji szkolnej, studenckiej i ustawicznej osób dorosłych poprzez realizację działań ujętych w Sektorowym Programie Operacyjnym - Rozwój Zasobów Ludzkich współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Działania dotyczące dostosowania oferty edukacyjnej szkół, uczelni i placówek kształcenia zawodowego dla potrzeb rynku pracy oraz wzmacnianie systemu edukacji ustawicznej osób dorosłych.