biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

Polskie uczelnie konkurencją dla zagranicznych

23 marca 2004

Polskie uczelnie mają świadomość, że są konkurencyjne wobec uczelni zagranicznych - uważa minister edukacji Krystyna Łybacka. Proces boloński, zmierzający do stworzenia europejskiej przestrzeni szkolnictwa wyższego, przebiega w Polsce lepiej niż w innych krajach UE.

Minister Łybacka była w piątek gościem obradującej w Gnieźnie (Wielkopolska) Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich (KRUP), podczas której dyskutowano m.in. na temat realizacji postanowień Deklaracji Bolońskiej.

Celem Deklaracji, podpisanej w 1999 r. w Bolonii przez reprezentantów większości państw europejskich, jest zbudowanie europejskiej przestrzeni edukacyjnej na poziomie wyższym. Wśród 33 państw-sygnatariuszy Polska działa równoprawnie.

W podjętej uchwale rektorzy stwierdzili, że stan przygotowań uniwersytetów reprezentowanych w KRUP do realizacji postanowień tej Deklaracji "należy uznać za zadowalający". Ich zdaniem, trzeba jednak m.in. pilnie podjąć dyskusję w środowisku uniwersyteckim nad koncepcją dwóch cykli studiów (licencjacki i magisterski), prowadzonych przez uczelnię o charakterze uniwersyteckim.

Konieczne jest też - jak zapisano w uchwale - wdrożenie wewnętrznego systemu podnoszenia i badania jakości nauczania, który - obok zewnętrznych instytucji akredytacyjnych - stanowić będzie podstawowe narzędzie utrzymania wysokiej jakości dydaktyki uniwersyteckiej. Poza tym trzeba rozszerzyć ofertę zajęć prowadzonych w językach obcych i opracować oraz wdrożyć spójny system punktów zaliczeniowych dla wszystkich kierunków studiów i systemów studiowania.

Jednocześnie - według KRUP - wdrożenie postanowień Deklaracji Bolońskiej napotyka u nas wiele barier zewnętrznych. Wśród tych, które rektorzy wymieniają jako główne, jest obecny stan prawny, utrudniający rozwój studiów interdyscyplinarnych i międzywydziałowych oraz studiów o zindywidualizowanym programie i planie studiowania.

Rektorzy wskazali, że barierą jest też brak dostosowania metod i źródeł finansowania wyższych uczelni do potrzeb wynikających z konieczności budowania europejskiej przestrzeni szkolnictwa wyższego.

Sprawnemu wdrażaniu postanowień Deklaracji Bolońskiej nie sprzyja także - co zapisano w projekcie uchwały KRUP - dotychczasowa praktyka Państwowej Komisji Akredytacyjnej, która "w niedostatecznym stopniu uwzględnia specyfikę poszczególnych uczelni i ich poszukiwania nowych, zróżnicowanych ścieżek studiowania, egzekwując sztywno rozumiane standardy petryfikuje obecny kształt organizacyjny uczelni i jednokierunkowy model nauczania."

Rektorzy, obradujący w Gnieźnie w czwartek i piątek, wyrazili jednak nadzieję, że w ścisłej współpracy środowiska akademickiego z resortem edukacji uda się wypracować rozwiązania legislacyjne i organizacyjne, sprzyjające pełnej realizacji postanowień Deklaracji Bolońskiej.


POWIĄZANE

Waszyngton, 10 września 2025 r. – Amerykański Departament Rolnictwa (USDA) ogłos...

Instytut Spraw Obywatelskich włączył się w konsultacje dwóch projektów ustaw,któ...

Podróże często kuszą nas egzotycznymi roślinami, które zachwycają nas do tego st...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę