Polskie uczelnie mają świadomość, że są konkurencyjne wobec uczelni zagranicznych - uważa minister edukacji Krystyna Łybacka. Proces boloński, zmierzający do stworzenia europejskiej przestrzeni szkolnictwa wyższego, przebiega w Polsce lepiej niż w innych krajach UE.
Minister Łybacka była w piątek gościem obradującej w Gnieźnie (Wielkopolska)
Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich (KRUP), podczas której dyskutowano
m.in. na temat realizacji postanowień Deklaracji Bolońskiej.
Celem
Deklaracji, podpisanej w 1999 r. w Bolonii przez reprezentantów większości
państw europejskich, jest zbudowanie europejskiej przestrzeni edukacyjnej na
poziomie wyższym. Wśród 33 państw-sygnatariuszy Polska działa
równoprawnie.
W podjętej uchwale rektorzy stwierdzili, że stan
przygotowań uniwersytetów reprezentowanych w KRUP do realizacji postanowień tej
Deklaracji "należy uznać za zadowalający". Ich zdaniem, trzeba jednak m.in.
pilnie podjąć dyskusję w środowisku uniwersyteckim nad koncepcją dwóch cykli
studiów (licencjacki i magisterski), prowadzonych przez uczelnię o charakterze
uniwersyteckim.
Konieczne jest też - jak zapisano w uchwale - wdrożenie
wewnętrznego systemu podnoszenia i badania jakości nauczania, który - obok
zewnętrznych instytucji akredytacyjnych - stanowić będzie podstawowe narzędzie
utrzymania wysokiej jakości dydaktyki uniwersyteckiej. Poza tym trzeba
rozszerzyć ofertę zajęć prowadzonych w językach obcych i opracować oraz wdrożyć
spójny system punktów zaliczeniowych dla wszystkich kierunków studiów i systemów
studiowania.
Jednocześnie - według KRUP - wdrożenie postanowień
Deklaracji Bolońskiej napotyka u nas wiele barier zewnętrznych. Wśród tych,
które rektorzy wymieniają jako główne, jest obecny stan prawny, utrudniający
rozwój studiów interdyscyplinarnych i międzywydziałowych oraz studiów o
zindywidualizowanym programie i planie studiowania.
Rektorzy wskazali, że
barierą jest też brak dostosowania metod i źródeł finansowania wyższych uczelni
do potrzeb wynikających z konieczności budowania europejskiej przestrzeni
szkolnictwa wyższego.
Sprawnemu wdrażaniu postanowień Deklaracji
Bolońskiej nie sprzyja także - co zapisano w projekcie uchwały KRUP -
dotychczasowa praktyka Państwowej Komisji Akredytacyjnej, która "w
niedostatecznym stopniu uwzględnia specyfikę poszczególnych uczelni i ich
poszukiwania nowych, zróżnicowanych ścieżek studiowania, egzekwując sztywno
rozumiane standardy petryfikuje obecny kształt organizacyjny uczelni i
jednokierunkowy model nauczania."
Rektorzy, obradujący w Gnieźnie w
czwartek i piątek, wyrazili jednak nadzieję, że w ścisłej współpracy środowiska
akademickiego z resortem edukacji uda się wypracować rozwiązania legislacyjne i
organizacyjne, sprzyjające pełnej realizacji postanowień Deklaracji
Bolońskiej.