OPOLAGRA_2025
AgroShow_05_2025_Zielone

Pogłębia się edukacyjna przepaść między wsią i miastem.

19 sierpnia 2004

Dobre wyniki na południu i zachodzie kraju, słabe na północy - tak od trzech lat kształtują się wyniki zewnętrznych egzaminów szkolnych.

Trudności sprawiają uczniom zadania wymagające samodzielnego formułowania myśli, a także poprawnego ich zapisania - zarówno pod względem językowym, jak i stylistycznym czy ortograficznym. Ciężko przychodzi im też argumentowanie za pomocą przykładów i uzasadnianie wyboru tych przykładów. Nie potrafią ponadto rozwiązywać zadań problemowych, opisywać związków przyczynowo-skutkowych. Takie wnioski wyciąga MENiS z wyników egzaminów zewnętrznych - po szóstej klasie i po gimnazjum.

Szóstoklasiści dość dobrze radzą sobie np. z czytaniem i pisaniem, kiepsko idzie im jednak z logicznym myśleniem i stosowaniem szkolnej wiedzy w praktyce. Gimnazjaliści nie mieli kłopotów z napisaniem tekstu zaproszenia i rozprawki na zadany temat, popełniali za to dużo błędów językowych, interpunkcyjnych i ortograficznych. Stosunkowo nieźle radzą sobie z czytaniem i interpretacją tekstu. Gorzej z napisaniem własnego. Duże trudności uczniowie mieli ze stosowaniem wiedzy do rozwiązywania problemów - średnia to ledwie 2,4 na 8 możliwych punktów.

W wielu powiatach tegoroczne wyniki są wyraźnie lepsze niż przed rokiem. Ogromne różnice między regionami są jednak nadal niepokojące. Skąd się biorą?

- Widać prosty związek - im wyższe wydatki gminy na oświatę, tym lepsze wyniki uczniów - mówi Adam Brożek z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. - Wpływ na wyniki egzaminów zewnętrznych ma też bezrobocie w regionie. Brak pracy powoduje apatię i spadek aspiracji rodziców, a dzieci nieświadomie przejmują takie postawy.

- Wiele zależy od tego, w jakim stopniu rodzice są w stanie wesprzeć pracę szkoły. Wyniki egzaminów zewnętrznych oddają nie tylko poziom kształcenia w szkole, ale także to, co dziecko wynosi z domu i z kontaktów w swoim najbliższym otoczeniu - dodaje Jacek Strzemieczny, dyrektor Centrum Edukacji Obywatelskiej. A autorzy sporządzonej w 2002 roku analizy - doc. Jerzy Bański, dr Mariusz Kowalski i mgr Przemysław Śleszyński -tłumaczą różnice regionalne także tym, że silniejsze tradycje regionalne i tradycyjny model rodziny korzystnie wpływają na wyniki kształcenia.

- Tym bardziej potrzebne jest wprowadzenie programu stypendialnego dla uczniów z terenów wiejskich, przede wszystkim popegeerowskich - mówi minister edukacji Mirosław Sawicki.

Ministerstwo tworzy właśnie Narodowy Fundusz Stypendialny finansowany m.in. ze środków unijnych. W tym roku uczniowie i studenci głównie pochodzący z małych miejscowości dostaną też po raz pierwszy stypendia unijne na wyrównywanie szans edukacyjnych.

• Od trzech lat ta powiatowa mapa edukacyjna wygląda podobnie. Różnice regionalne widać też w wynikach egzaminu na koniec gimnazjum. Pokrywają się z historycznymi różnicami między regionami, z granicami zaborów i Ziem Odzyskanych. Różnice te ministerstwo tłumaczy też różnym poziomem rozwoju gospodarczego, przemieszczeniami ludności po ostatniej wojnie, różnym poziomem bezrobocia, urbanizacji i dostępu do kultury. A także tym, ile pieniędzy samorządy przeznaczają na edukację.

• W części humanistycznej egzaminu na koniec gimnazjum najlepiej wypadły województwa: śląskie, mazowieckie, podkarpackie, małopolskie, lubelskie. Najlepsze wyniki padły w dużych miastach: Warszawa - 32,6, Lublin - 31,4, Kraków - 30,8. Najniższe zanotowano z kolei w woj. warmińsko-mazurskim i pomorskim. Największą poprawą wyników może się pochwalić woj. dolnośląskie.

• W części matematyczno-przyrodniczej poprawiły swoje wyniki powiaty woj. wielkopolskiego, a także lubuskiego. Najlepiej radzili sobie uczniowie z woj. mazowieckiego, łódzkiego, a potem świętokrzyskiego, najgorzej - z warmińsko-mazurskiego, kujawsko-pomorskiego i zachodniopomorskiego.

W tym roku na wsi gimnazjaliści uzyskali średnio 25,6 pkt. na 50 możliwych, w miastach - 28,4 (średnia dla całego kraju to 26,6). - W przypadku sprawdzianu dla szóstoklasistów ta różnica sięga 3 pkt., a to już bardzo dużo - mówi Adam Brożek z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

• Inna linia podziału w polskiej szkole przebiega między szkołami publicznymi a niepublicznymi, do których chodzi ok. 10 proc. wszystkich uczniów. Ci z publicznych mają znacznie słabsze wyniki - średnia na egzaminie gimnazjalnym wyniosła tam 26,2 pkt., a w niepublicznych aż 31,8! - Do szkół niepublicznych trafiają najczęściej wybrane dzieci - te, których rodzice mają i aspiracje, i możliwości, by za nie płacić - tłumaczy minister Sawicki. - Warto jednak zwrócić uwagę, że w tym roku najlepszy wynik z części humanistycznej egzaminu miała szkoła niepubliczna, ale najgorszy - też niepubliczna!

• W części humanistycznej egzaminu gimnazjalnego lepiej radziły sobie dziewczyny (średnio 29 pkt.) niż chłopcy (25 pkt.). Średni wynik w części matematyczno-przyrodniczej egzaminu wyniósł 24,5 pkt. (na 50 możliwych). Tu chłopcy byli nieznacznie lepsi.

• Wyniki egzaminów były w tym roku gorsze niż poprzednio, ale Ministerstwo Edukacji uspokaja, że powodem są trudniejsze niż w poprzednich dwóch latach testy.

• Przy okazji egzaminów okazało się, że coraz więcej uczniów - już blisko 45 tys. - ma zaświadczenia o dysleksji, które uprawniają do dłuższego czasu na pisanie egzaminu. Są to przede wszystkim dzieci z dużych miast, z woj. pomorskiego (aż 14,6 proc. przystępujących do egzaminu), mazowieckiego i małopolskiego.

W tym roku w 54 szkołach unieważniono egzaminy z powodu ich nieprawidłowego przebiegu - rok temu takich przypadków było 97. Minister edukacji Mirosław Sawicki zapowiedział, że będzie bezwzględnie walczył ze ściąganiem na szkolnych egzaminach. - Przykład Opola pokazał, że takie przypadki nie będą tolerowane. Musimy egzekwować prawo.

W tym roku po raz pierwszy odbyły się też zewnętrzne egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe absolwentów szkół zawodowych. Dyplomy otrzymało tylko 63 proc. absolwentów, którzy przystąpili do egzaminu.


POWIĄZANE

Firma Siluflora, producent kory, torfu i podłoży ogrodniczych, ogłasza start kam...

Od 29 kwietnia do 13 maja 2025 r. można się ubiegać o wsparcie z Krajowego Planu...

Oświadczenie Sekretarz Rollins w sprawie dobrowolnego usunięcia sztucznych barwn...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę