Krystyna Łybacka – minister edukacji narodowej i sportu skierowała 27 maja list do kuratorów oświaty w sprawie wyeliminowania działań reklamowych z przedszkoli i szkół.
W treści listu czytamy:
"Do Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu napływają informacje o licznych przypadkach wykorzystywania terenu przedszkoli i szkół do działań reklamowych.
Rzecznik Praw Dziecka, którego niepokoją metody stosowane przez reklamodawców, także zwrócił się w tej sprawie do Ministerstwa. Zdaniem Rzecznika, twórcy reklam wykorzystują dzieci jako pośredników w dotarciu do dorosłych odbiorców. Często czynią tak pod pozorem działań edukacyjnych. Zarówno przedszkole jak i szkoła nie powinny być miejscem prowadzenia akcji reklamowych.
Zwracam uwagę, iż zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. Nr 47, poz. 211 z późniejszymi zmianami) reklamą ukrytą jest wypowiedź, która zachęcając do nabycia towarów lub usług sprawia wrażenie neutralnej informacji. Sposób prezentacji towaru lub usługi, któremu towarzyszy intencja zachęcenia do nabycia stanowi przypadek reklamy ukrytej, zakazanej ustawą.
W związku z powyższym proszę Państwa Kuratorów o poinformowanie dyrektorów
przedszkoli i szkół o skutkach prawnych takiego postępowania i zobowiązanie do
niekorzystania z usług reklamodawców."