"Nauczyciel w szkole zmusza uczniów do wykonywania zadań, wskazuje im ich błędy i karze - zachowuje się jak policjant. Szkoła to organizacja oparta na przemocy, która stara się siłą wtłoczyć młodzież w ramy społeczeństwa. Brak w niej autorytetów, a dziś nie ma nawet strachu. Młodzież już się nie boi" - ocenia Skrzypek.
Jego zdaniem, nauczyciele są bezsilni wobec swoich uczniów. Nierzadko pedagodzy odwołują się do kpiny i szyderstwa, upokarzają uczniów, podczas gdy powinni uczyć ich współpracy z innymi ludźmi.
Według Skrzypka, podstawą zdrowej relacji między nauczycielem i uczniem jest dialog. Pedagodzy jednak muszą nauczyć się okazywania szacunku młodym ludziom poprzez akceptowanie ich odmiennego zdania.
Jak podkreślił, "największy problem to agresja w szkołach. Zaczyna się od brutalnych utarczek słownych pomiędzy uczniami, a później zamienia się w otwartą przemoc. Szkoła może zdziałać najwięcej na tym polu, ponieważ dzieci i młodzież spędzają w niej bardzo dużo czasu".
Nauczyciele często nie dostrzegają problemu agresji w swoich szkołach lub nie chcą przyznać, że on istnieje. Pedagodzy biorący udział w seminariach mówią, że "chcą dowiedzieć się, jak postępować w przyszłości, kiedy problem dotknie ich placówki".
"Cykl spotkań z nauczycielami zorganizowaliśmy, ponieważ szkoły zwróciły się do nas z prośbą o przeprowadzenie szkoleń dla swoich pracowników" - powiedziała Renata Rojtek, kierownik Referatu Profilaktyki Straży Miejskiej w Warszawie. Zastrzegła, że tematykę spotkań zasugerowali sami zainteresowani.
Chęć wzięcia udziału w seminariach zgłosiło ok. 1300 nauczycieli i pedagogów ze stołecznych szkół, głównie podstawowych i gimnazjalnych. W pierwszym cyklu seminariów bierze udział niespełna czterysta osób. Organizatorzy planują spotkania dla kolejnej grupy nauczycieli. "Chcemy nawiązać współpracę z Kuratorium Oświaty i Ministerstwem Edukacji Narodowej i Sportu, aby rozszerzyć działania i dać nauczycielom poczucie, że nie są sami ze swoimi problemami" - powiedziała Rojtek.
Podczas seminariów, oprócz tematyki agresji i przemocy, zostaną poruszone kwestie uzależnień, ucieczek ze szkół i domów oraz zagrożenia działalnością sekt. W przyszłości wykłady zostaną wzbogacone warsztatami, podczas których nauczyciele i pedagodzy będą uczuć się praktycznego rozwiązywania problemów, biorąc udział w zainscenizowanych sytuacjach.